Racing Bulls begon 2024 als een van de meest competitieve teams in het middenveld. Het team bouwde voort op een sterke slotfase in 2023 en had de ambitie om dichter bij Aston Martin te komen.
De eerste negen races leverden 28 punten op, waarmee Racing Bulls zich handhaafde als subtopper. Een vroege upgrade bij de Grand Prix van Spanje bracht echter onverwachte problemen met zich mee.
In plaats van een sprong vooruit, zorgde de update voor een verlies aan stabiliteit en snelheid. Racing Bulls moest teruggrijpen naar oudere onderdelen om de balans terug te vinden.
Dit resulteerde in een flinke terugval, met slechts zes punten in de volgende negen races. Het team zakte uiteindelijk achter Alpine en Haas naar de achtste plek in het constructeurskampioenschap.
Ondanks een late comeback met nieuwe ontwikkelingen kon de schade niet volledig worden hersteld. De impact van de mislukte upgrade werd pas later in het seizoen echt duidelijk.
Het verlies van belangrijke punten in het midden van het seizoen betekende dat Racing Bulls achterstand opliep op directe concurrenten.
Yuki Tsunoda erkent zwakkere uitgangspositie
Hoewel Racing Bulls in 2025 met een verbeterde auto aan de start staat, is de relatieve positie ten opzichte van de concurrentie minder gunstig.
Yuki, die in de tests als veertiende eindigde, ziet dat het team niet de vooruitgang heeft geboekt die nodig was.
“Ik zou niet zeggen dat we dezelfde prestaties gaan hebben als in de eerste helft van vorig jaar,” zei Tsunoda tegen de media, waaronder Motorsport Week.
De Japanse coureur voorziet een zware strijd om punten en een moeilijkere taak om in de top 10 te eindigen. De upgrades hebben wel voor verbetering gezorgd, maar niet in de mate waarop werd gehoopt.
“Het wordt lastiger om in de top 10 te vechten. Punten scoren zal heel, heel moeilijk worden. We hebben wel een stap vooruit gezet, maar nog niet genoeg.”
De ontwikkeling van de VCARB 02 heeft dus niet de gewenste sprong op de ranglijst opgeleverd. Dit plaatst Racing Bulls op achterstand in de concurrentiestrijd met teams als Alpine en Haas, die het team in 2024 al voorbijgingen.
Tijdens de tests in Bahrein wist Racing Bulls de derde meeste ronden af te leggen, met een totaal van 454 ronden.
Dit gaf het team veel data om mee te werken. Ondanks het hoge aantal ronden kampte het team met remproblemen, waardoor Tsunoda tijdelijk niet kon rijden.
De problemen leidden tot verloren tijd in de garage, maar Tsunoda maakt zich daar geen zorgen over. Hij ziet het als een kans om toekomstige problemen te voorkomen.
“Ik was eigenlijk best verrast. Ja, productieve dagen, denk ik. Het was soms een beetje hobbelig en dingen gingen niet altijd zoals we wilden, maar dat is waarvoor tests bedoeld zijn,” aldus Tsunoda.
Het team kon waardevolle lessen trekken uit de testsessies en werken aan oplossingen voor de opkomende problemen. Het oplossen van deze kinderziektes kan op langere termijn gunstig zijn, maar Racing Bulls zal het seizoen niet starten met een optimale auto.
De strijd om punten wordt lastiger
Vergeleken met begin 2024 heeft Racing Bulls een mindere uitgangspositie. Vorig jaar begon het team als een van de betere middenvelders, terwijl de vooruitgang dit jaar beperkter lijkt.
De balans in de auto is verbeterd, maar het team heeft niet dezelfde ontwikkeling doorgemaakt als directe concurrenten.
Door de tegenvallende impact van de upgrades in 2024 en de moeizame start in 2025 dreigt Racing Bulls verder achterop te raken.
De ontwikkeling van de auto is niet voldoende geweest om structureel een top-10 positie veilig te stellen. Dit maakt het moeilijker om consistent punten te scoren.
Als Racing Bulls zich wil herstellen, zal het team gedurende het seizoen meer effectieve updates moeten brengen. De concurrentie heeft echter niet stilgezeten, waardoor het inhalen van de achterstand een uitdaging wordt.
Tsunoda blijft positief over de verbeteringen, maar erkent dat het gevecht om punten een stuk moeilijker zal zijn dan een jaar geleden.
Racing Bulls moet een oplossing vinden om tijdens het seizoen competitief te blijven en niet opnieuw af te zakken zoals in 2024 gebeurde.