Esteban Ocon is een Franse Formule 1-coureur die momenteel rijdt voor het Alpine F1 Team. Deze 27-jarige is niet zomaar een coureur, hij staat bekend om zijn vasthoudendheid en zijn teammentaliteit, maar ook om zijn uitspraken die soms de wenkbrauwen doen fronsen.
Sinds zijn debuut in 2016 heeft hij naam gemaakt als een snelle, gedreven coureur. En dat heeft hij laten zien met zijn eerste – en tot nu toe enige – Grand Prix-overwinning in Hongarije in 2021.
“Ik ben ervan overtuigd dat ik Max zou kunnen verslaan met dezelfde middelen. Dat moet ik wel geloven,” zegt Ocon met het nodige zelfvertrouwen.
Ocon praat niet om het praten, dat blijkt wel uit zijn directe manier van communiceren. Hij heeft dan ook regelmatig de aandacht getrokken met uitspraken over teamorders en zijn eigen kunnen.
Deze uitspraak laat zien dat hij niet bang is om zichzelf uit te dagen. Laten we eens wat dieper graven in de carrière van deze gedreven coureur en de man achter de helm.
Zijn weg naar de top
Esteban Ocon heeft een lange en soms moeilijke weg afgelegd om de Formule 1 te bereiken. Geboren in 1996, begon hij zoals velen op jonge leeftijd met karten.
Al snel bleek dat hij talent had, en met de steun van Mercedes begon zijn opmars in de juniorcategorieën. Zijn doorbraak in de Formule 1 kwam in 2016, toen hij debuteerde bij het kleine Manor-team.
Ondanks de beperkte middelen wist hij te laten zien dat hij snelheid had en consistent kon presteren. Dit leidde tot een overstap naar Force India in 2017, waar hij teamgenoot werd van Sergio Perez.
Na een jaar als reserve bij Mercedes in 2019 keerde Ocon in 2020 terug op de grid bij Renault, het team dat later Alpine werd. Bij Alpine heeft hij zich bewezen als een betrouwbare kracht die regelmatig punten scoort en af en toe weet te verrassen. Zijn grootste succes tot nu toe kwam in 2021, toen hij de Grand Prix van Hongarije won – een dag die in zijn geheugen gegrift staat.
Teamspeler of rebel?
Een van de meest interessante kanten van Ocon’s carrière is zijn relatie met teamgenoten en zijn houding tegenover teamorders. Neem de Canadese Grand Prix van 2024.
Tijdens die race kreeg Ocon de opdracht om Pierre Gasly voorbij te laten zodat die een aanval kon doen op Daniel Ricciardo. Ocon twijfelde even, maar besloot toch gehoor te geven aan de opdracht. Hij ging er wel vanuit dat als Gasly er niet in zou slagen, de posities aan het eind weer zouden worden hersteld.
“Oké, ik laat hem voorbij, maar doe aan het einde wat juist is,”
zei Ocon via de teamradio.
Toen het team later besloot de posities niet terug te wisselen, was Ocon duidelijk geïrriteerd:
“Dit is gewoon niet uit te leggen. Ik heb altijd de instructies van het team gevolgd, en nu krijg ik niet hetzelfde terug. Ik heb mijn werk gedaan, maar het team? Eerlijk gezegd niet. Dit voelt oneerlijk.”
Deze situatie benadrukt de constante spanningen binnen een Formule 1-team. Het balanceren tussen persoonlijke ambities en teambelangen is niet altijd eenvoudig, en Ocon’s reactie laat zien dat hij zijn eigen weg gaat als het moet.
De reputatie van Ocon in de paddock
Ocon heeft in de loop der jaren een gemengde reputatie opgebouwd. Aan de ene kant wordt hij geprezen om zijn snelheid en doorzettingsvermogen, maar aan de andere kant heeft hij ook zijn deel van de kritiek gekregen, zowel op als buiten de baan.
Een van de meest gedenkwaardige incidenten vond plaats tijdens de Braziliaanse Grand Prix van 2018. Ocon, toen achterblijver, botste met raceleider Max Verstappen, wat leidde tot een hevige woordenwisseling tussen de twee.
Critici wijzen soms op een patroon in Ocon’s relaties met teamgenoten. Zoals iemand ooit op een Formule 1-forum schreef:
“Het lijkt erop dat Ocon altijd problemen heeft met zijn teamgenoten, wie het ook is. Perez noemde hem niet intelligent, en misschien had hij daar een punt.”
Hoewel dit een harde kritiek is, heeft Ocon ook fans die zijn veerkracht en talent waarderen. Zijn overwinning in Hongarije werd door velen gezien als een verdiende beloning voor zijn harde werk.
Esteban Ocon heeft grote ambities in de Formule 1. Zijn opmerking dat hij tegen Max Verstappen zou kunnen strijden in dezelfde auto laat zien hoe sterk zijn zelfvertrouwen is.
Maar op dit moment rijdt Ocon voor Alpine, een team dat weliswaar kan verrassen, maar nog niet in staat is om consistent mee te doen aan de top. De komende jaren zullen cruciaal zijn voor zijn carrière. Als hij zichzelf blijft ontwikkelen, zou hij misschien wel op de radar van een topteam kunnen komen.
Sterke punten van Ocon als coureur
Ocon staat bekend om zijn soepele rijstijl en het vermogen om constante, snelle rondetijden neer te zetten. Vooral in natte omstandigheden komt zijn talent goed naar voren, waar hij vaak beter presteert dan anderen. Hier zijn enkele van zijn belangrijkste kwaliteiten:
- Consistentie in rondetijden
- Sterke prestaties in natte omstandigheden
- Koelbloedigheid onder druk
- Goed bandmanagement
- Sterk in kwalificaties
In zijn Formule 1-carrière heeft Ocon het opgenomen tegen een aantal zeer sterke teamgenoten. Hier is een overzicht van hoe hij presteerde tegenover enkele van hen:
Seizoen | Teamgenoot | Kwalificatieduel | Punten |
---|---|---|---|
2017 | Sergio Perez | 7-13 | 87-100 |
2018 | Sergio Perez | 16-5 | 49-62 |
2020 | Daniel Ricciardo | 8-14 | 62-119 |
2021 | Fernando Alonso | 11-11 | 74-81 |
2022 | Fernando Alonso | 12-10 | 92-81 |
2023 | Pierre Gasly | 11-11 | 58-62 |
Deze cijfers laten zien dat Ocon zich vaak goed staande houdt, zelfs tegen zeer gerespecteerde coureurs als Fernando Alonso en Daniel Ricciardo.
Ocon’s directe stijl van communiceren
Ocon staat erom bekend dat hij geen blad voor de mond neemt, zowel op als buiten de baan. In de beginjaren van zijn Formule 1-carrière uitte hij zich vaak openhartig via sociale media.
“Meer coureurs zouden moeten tweeten zoals Ocon in 2016-17,”
merkte een fan op Reddit op.
In de afgelopen jaren lijkt hij echter wat meer gepolijst te zijn geworden, waarschijnlijk door de toenemende professionalisering van de sport. Maar zelfs nu is hij niet bang om zijn mening te geven, zoals zijn recente uitspraken over teamorders laten zien.
Hoewel Ocon misschien niet tot de absolute top van de Formule 1 behoort, heeft hij zeker zijn stempel gedrukt. Zijn overwinning in Hongarije in 2021 was een van de meest verrassende momenten in recente jaren.
Het toonde aan dat zelfs underdogs in de moderne Formule 1 nog kunnen winnen. Als een van de weinige Franse coureurs op de grid, vertegenwoordigt Ocon ook zijn land en draagt hij bij aan het behoud van de Franse autosport.
Ocon is een coureur die blijft vechten, praten en rijden op zijn eigen manier. Wat de toekomst ook brengt, één ding is zeker: hij blijft altijd een interessante en soms polariserende figuur in de Formule 1.
Nieuw avontuur bij het Haas team
Na jaren van stabiliteit bij Alpine F1, waar hij bekend stond als een betrouwbare en snelle coureur, staat de Fransman nu voor een compleet nieuwe uitdaging. Deze keuze is een flinke wending in zijn carrière en zorgt ervoor dat mensen zich afvragen wat zijn drijfveren en toekomstplannen zijn.
Team | Coureur 1 | Coureur 2 |
---|---|---|
Haas F1 | Esteban Ocon | Ollie Bearman |
Alpine F1 | Vacant | Pierre Gasly |
Dat Ocon juist voor Haas F1 kiest, valt op. De geruchten deden eerder de ronde dat hij in gesprek zou zijn met andere teams, zoals het opkomende Audi-project. Insiders denken dat Ocon realistisch is geweest over de situatie in de Formule 1 en daarom besloot om niet te wachten op een mogelijke kans bij Audi, maar nu meteen in actie te komen bij Haas.
De aankondiging kwam op een interessant moment, nog voordat het huidige seizoen ten einde is. Dit laat zien dat zowel Ocon als Haas vol vertrouwen zijn dat deze samenwerking zijn vruchten gaat afwerpen.
Het laat ook Ocon’s vastberadenheid zien om zijn Formule 1-carrière een nieuw hoofdstuk te geven en zich verder te ontwikkelen als coureur.