Ferrari staat op het punt om ingrijpende wijzigingen door te voeren in de ontwikkeling van hun SF-24 Formule 1-auto. Het Italiaanse team heeft aangekondigd dat ze na de zomerstop een volledig nieuw ontwikkelingspakket zullen introduceren. Dit pakket is gericht op het oplossen van de aanhoudende problemen met stuiteren (bouncing) en het dichten van de prestatiekloof met concurrenten als McLaren.
De introductie van dit pakket is momenteel gepland voor de Grand Prix van Singapore, maar Ferrari overweegt om de updates al eerder, mogelijk in Azerbeidzjan, te introduceren. Deze stap markeert een cruciale fase in Ferrari’s seizoen, waarbij het team hoopt terug te keren naar de strijd om podiumplaatsen en overwinningen.
Huidige prestaties en uitdagingen
De recente prestaties van Ferrari laten een gemengd beeld zien. Tijdens de Grand Prix van Hongarije behaalde het team een vierde en zesde plaats, wat teambaas Frederic Vasseur bestempelde als het maximaal haalbare resultaat onder normale omstandigheden. De SF-24 vertoonde een racetempo vergelijkbaar met dat van de koplopers op de harde banden, maar dit was niet voldoende om consistent mee te doen in de strijd om podiumplaatsen.
Een van de grootste uitdagingen voor Ferrari is het stuiteren van de auto, vooral in bochten met gemiddelde tot hoge snelheid. Dit probleem kost het team gemiddeld ongeveer 0,3 seconden per ronde. Hoewel er verbeteringen zijn aangebracht en de coureurs meer vertrouwen in de auto hebben gekregen, is er nog steeds ruimte voor verbetering om het stuiteren volledig te elimineren.
Zelfs zonder het stuiterprobleem zou de SF-24 nog steeds een achterstand hebben van 0,15 tot 0,2 seconden op de McLaren MCL38, die momenteel als de technische maatstaf in de Formule 1 wordt beschouwd. Dit onderstreept de noodzaak voor Ferrari om niet alleen het stuiterprobleem aan te pakken, maar ook de algehele prestaties van de auto te verbeteren.
Ontwikkelingsstrategie en toekomstige updates
Ferrari’s aanpak voor de verdere ontwikkeling van de SF-24 is gebaseerd op een geleidelijke strategie. In plaats van een revolutionaire verandering door te voeren, richt het team zich op het maken van kleine, maar betekenisvolle stappen voorwaarts. Deze benadering is vergelijkbaar met die van concurrenten McLaren en Mercedes, die na een aanvankelijk agressievere ontwikkeling ook voor een meer geleidelijke aanpak hebben gekozen.
Voor de aankomende Grand Prix van België zijn er al enkele mechanische aanpassingen gepland. Deze zijn niet noodzakelijkerwijs gerelateerd aan het stuiterprobleem en zullen waarschijnlijk niet worden vermeld in het officiële FIA-document voorafgaand aan de eerste vrije training. Deze updates zijn bedoeld om de SF-24 een stabielere basis te geven en de set-up mogelijkheden te vergroten.
Het grote ontwikkelingspakket dat na de zomerstop wordt geïntroduceerd, zal zich richten op een grondige herziening van de vloer van de auto. Dit is cruciaal, aangezien de vloer een van de meest kritieke componenten is voor de aerodynamische prestaties van een Formule 1-auto. Ferrari hoopt met deze update niet alleen het stuiterprobleem verder aan te pakken, maar ook de algehele downforce en efficiëntie van de auto te verbeteren.
Impact op kwalificatie en race prestaties
Een van de meest opvallende problemen voor Ferrari is het verschil in prestaties tussen kwalificatie en race. Tijdens de kwalificatiesessies, waar de auto’s op de limiet worden gepusht, manifesteert het stuiterprobleem zich het sterkst. Dit resulteert vaak in teleurstellende startposities voor de Ferrari-coureurs.
In de race, waar de snelheden over het algemeen lager liggen, blijkt de SF-24 beter bestuurbaar en relatief snel. Dit suggereert dat als Ferrari erin slaagt om het stuiterprobleem op te lossen, er een aanzienlijke verbetering in de kwalificatieprestaties kan worden verwacht. Dit zou op zijn beurt leiden tot betere startposities en dus meer kansen op podiumplaatsen en overwinningen.
Circuit specifieke uitdagingen
De komende races brengen elk hun eigen uitdagingen met zich mee voor Ferrari. De Spa-Francorchamps circuit, waar de Belgische Grand Prix wordt verreden, staat bekend om zijn hoge-snelheidssecties en is notoir moeilijk voor auto’s die last hebben van stuiteren. Ferrari zal hier een balans moeten vinden tussen downforce en stabiliteit.
Voor de race in België overweegt Ferrari het gebruik van een vleugel met medium-lage downforce. Deze configuratie, die eerder werd aangekondigd voor Saudi-Arabië maar niet werd gebruikt, zou kunnen helpen om het stuiterprobleem te verminderen tijdens de kwalificatie. Echter, de koudere weersomstandigheden in vergelijking met de hete omstandigheden in Hongarije kunnen een negatieve invloed hebben op de prestaties van de auto’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz.
Technische aanpassingen en innovaties
De technische afdeling van Ferrari heeft hard gewerkt aan het verfijnen van de vloer van de SF-24. De aanpassingen die in Hongarije werden geïntroduceerd, kunnen worden gezien als een ‘patch’ op de vloer die in Spanje werd gebracht. De ingenieurs hebben zich vooral gericht op het gebied rond de diffuser, waarbij ze gebruik hebben gemaakt van geavanceerde computersimulaties (CFD) en data van de baan.
Deze aanpak, waarbij kleine aanpassingen worden gedaan zonder uitgebreide windtunneltests, stelt Ferrari in staat om snel te reageren op de problemen die ze op de baan tegenkomen. Het toont ook aan dat het team een flexibele en pragmatische benadering hanteert bij het oplossen van de technische uitdagingen.