Het circuit Miami International Autodrome is 5,412 kilometer lang en telt 19 bochten. De baan biedt een mix van snelle rechte stukken en technische bochten, met drie DRS-zones voor extra inhaalacties.
Het circuit is ontworpen door Apex Circuit Design in samenwerking met het Formula 1-team. De layout combineert elementen van een stratencircuit met die van een permanent circuit, vergelijkbaar met Albert Park in Melbourne.
De baan kent enkele hoogteverschillen, met name tussen bocht 13 en 16 waar het circuit over een afrit en onder viaducten door gaat.
Kenmerk | Waarde |
---|---|
Circuitlengte | 5,412 km |
Aantal ronden | 57 |
Raceafstand | 308,326 km |
Aantal bochten | 19 |
DRS-zones | 3 |
Ronderecord | 1:29.708 (Max Verstappen, 2023) |
Coureurs bereiken topsnelheden van ruim 320 km/u op de rechte stukken. De chicane bij bocht 14-15 vormt een bijzondere uitdaging met een oplopende aanloop, een knik in het midden en een afdalende uitgang. Het stadion zelf vormt het decor voor start en finish, met het pitcomplex direct naast het stadion.
“Dit is een spannende tijd voor motorsportliefhebbers hier in Zuid-Florida,” aldus Tom Garfinkel, managing partner van de Formule 1 Miami Grand Prix. “Onze investering in de faciliteit en de aanleg van de inner loop creëert vijf baanconfiguraties die waardig zijn voor ’s werelds meest elite coureurs.”
De Miami Grand Prix vindt plaats in mei, als vijfde race van het seizoen. Dit tijdstip biedt teams de kans om hun auto’s verder te ontwikkelen na de eerste races, terwijl het warme klimaat van Florida een extra uitdaging vormt voor coureurs en materiaal.
Unieke kenmerken van de Miami Grand Prix
De combinatie van een tijdelijk stratencircuit met permanente elementen zorgt voor een unieke uitdaging voor coureurs en teams. Het circuit is gebouwd rondom het Hard Rock Stadium, thuisbasis van het NFL-team Miami Dolphins, wat een bijzondere sfeer creëert.
De locatie in Miami Gardens, Florida, brengt een vleugje Hollywood-glamour. De combinatie van tropisch weer, palmbomen en de nabijheid van beroemde stranden zoals South Beach draagt bij aan de aantrekkingskracht van het evenement.
Het tijdstip van de race, begin mei, plaatst de Grand Prix strategisch in het seizoen. Teams hebben dan al enkele races achter de rug om hun auto’s te ontwikkelen, maar er is nog voldoende tijd om de prestaties te verbeteren voor de rest van het jaar. Dit kan leiden tot spannende ontwikkelingen en verrassende resultaten.
“Er is hier in Zuid-Florida een bloeiende autocultuur en deze investering stelt ons in staat om deze groeiende groep auto-enthousiastelingen beter te bedienen, evenals onze campus te gebruiken voor meer gemeenschapsprogramma’s, waaronder onderwijs- en carrièremogelijkheden voor lokale jongeren en studenten,” zegt Tom Garfinkel.
De organisatie heeft veel aandacht besteed aan de fan-ervaring. Naast de race zelf zijn er talloze activiteiten en entertainmentopties rondom het circuit. Van luxe VIP-pakketten tot toegankelijke fanzones, er is voor elk type bezoeker iets te beleven.
Het circuit zelf biedt met zijn 19 bochten en drie DRS-zones volop mogelijkheden voor spektakel. De combinatie van lange rechte stukken en technische bochtensequenties zorgt voor een uitdagende mix die coureurs dwingt tot het uiterste te gaan.
Layout van het Miami International Autodrome
De baan is ontworpen door Apex Circuit Design in samenwerking met het Formule 1-team, met als doel een uitdagende en spectaculaire race te creëren. Het circuit combineert elementen van een stratencircuit met kenmerken van een permanent circuit.
De layout van het circuit kan worden onderverdeeld in drie sectoren, elk met zijn eigen karakteristieken:Sector 1 begint met een medium-snelle rechterbocht (bocht 1), gevolgd door een linkse knik (bocht 2).
Daarna volgt een lange, volgas rechterbocht (bocht 3) en een korte rechte lijn naar de linkerbocht van bocht 4. Na een snelle flick naar rechts in bocht 5 naderen de coureurs het complexe gedeelte van bochten 6, 7 en 8 – een lange linkse haarspeldbocht met drie apexen.
Sector 2 start na een korte sprint op het rechte stuk achteraan, gevolgd door een kleine rechterbocht bij bocht 9. Coureurs moeten vervolgens hun auto’s door de vloeiende bocht 10 sturen voordat ze hard moeten remmen voor een van de traagste bochten op het circuit – de krappe linkerbocht bij bocht 11.
“Met de Hard Rock Stadium als epicentrum biedt de 5,41 km lange layout 19 bochten, drie rechte stukken, drie DRS-zones en topsnelheden van meer dan 340 km/u. Er zijn ook hoogteverschillen, waarbij het belangrijkste verschil te vinden is tussen bocht 13 en 16,” aldus de officiële Formule 1-website.
Na een korte acceleratie volgt de rechterbocht 12, dan een linkse flick (bocht 13) die de opmaat vormt voor het veeleisende chicane-complex van bochten 14 en 15. Sector 3, het laatste deel draait volledig om topsnelheid.
Coureurs schieten uit de chicane en gaan de 90-graden bocht naar links in bij bocht 16, die hen op een ander recht stuk van het circuit brengt. Dit snelle gedeelte biedt een belangrijke inhaalmogelijkheid voor de zware remzone bij bocht 17.
De baan buigt hier naar links, en coureurs moeten hun auto’s door de linkerbocht 18 sturen. De laatste bocht van de ronde is de brede bocht 19, een rechterbocht die de coureurs terug naar de start-finishlijn leidt.
Het circuit kent enkele hoogteverschillen, met name tussen bocht 13 en 16. Hier gaat de baan over een afrit en onder verschillende viaducten door over ongelijk terrein.
De chicane bij bocht 14-15 heeft een oplopende aanloop, met een knik in het midden van de chicane die vervolgens naar beneden afloopt bij de uitgang. Enkele belangrijke feiten over het Miami International Autodrome:
- Circuitlengte: 5,412 km
- Aantal ronden: 57
- DRS-zones: 3
- Raceafstand: 308,326 km
- Ronderecord: 1:29.708 – Max Verstappen (2023)
De combinatie van lange rechte stukken en technische bochtensequenties maakt het circuit uitdagend voor coureurs en teams. De drie DRS-zones bieden volop inhaalmogelijkheden, wat bijdraagt aan het spektakel voor de toeschouwers.
Memorabele momenten uit eerdere races
In de inaugurele race in 2022 pakte Max Verstappen de overwinning na een spannend duel met Charles Leclerc. De Nederlander startte vanaf de derde positie, maar wist zich al snel naar voren te werken. Een late safety car-periode zorgde nog voor spanning in de slotfase, maar Verstappen hield stand en pakte de zege.
Jaar | Eerste plaats | Tweede plaats | Derde plaats |
---|---|---|---|
2022 | Max Verstappen | Charles Leclerc | Carlos Sainz |
2023 | Max Verstappen | Sergio Perez | Fernando Alonso |
De editie van 2023 zag opnieuw een overwinning voor Max Verstappen. Ditmaal startte hij vanaf de negende positie na een teleurstellende kwalificatie. Met een indrukwekkende inhaalrace wist hij zich naar voren te werken en uiteindelijk de overwinning te pakken.
Deze prestatie onderstreepte Verstappens dominantie in het seizoen en toonde de uitdagende aard van het circuit aan.Een opvallend strategisch moment vond plaats tijdens de race van 2023, toen Sergio Perez een vroege pitstop maakte om van de harde naar de medium banden te wisselen.
Deze strategie bleek niet succesvol en kostte hem uiteindelijk een podiumplaats. De snelste ronde op het Miami International Autodrome staat momenteel op naam van Max Verstappen, die in 2023 een tijd van 1:29.708 neerzette.
De podiumplaatsen van de eerste twee edities van de Miami Grand Prix:
“Dit is een spannend circuit om op te racen,” zei Max Verstappen na zijn overwinning in 2023. “De combinatie van snelle rechte stukken en technische bochten maakt het een echte uitdaging, maar ook erg leuk om te rijden.”
De Miami Grand Prix heeft in korte tijd zijn plaats op de Formule 1-kalender weten te vestigen als een race die zowel coureurs als fans aanspreekt. De combinatie van het uitdagende circuit, de glamoureuze locatie en de intense competitie zorgt ervoor dat deze Grand Prix een blijvende indruk achterlaat in de Formule 1-geschiedenis.
Ervaring voor fans tijdens het raceweekend
Rondom het circuit zijn verschillende fanzones ingericht waar bezoekers kunnen genieten van live optredens, interactieve displays en een breed scala aan eet- en drinkgelegenheden. Deze zones zijn zo opgezet dat ze de sfeer van Miami weerspiegelen, met thema’s die variëren van South Beach tot de Everglades.
Voor de meer exclusieve bezoeker zijn er diverse VIP-opties beschikbaar. Het Hard Rock Beach Club, gelegen in de bochten 11, 12 en 13, biedt een luxe ervaring met zwembaden, cabanas en een uitzicht op een van de meest uitdagende delen van het circuit.
Daarnaast zijn er verschillende hospitality-pakketten die toegang bieden tot exclusieve lounges, gourmetmaaltijden en ontmoetingen met coureurs.
Een uniek kenmerk van de Miami Grand Prix is de integratie van het Hard Rock Stadium in de race-ervaring. Bezoekers kunnen vanaf de bovenste verdieping van het stadion een panoramisch uitzicht krijgen op vrijwel het hele circuit, een perspectief dat op weinig andere circuits mogelijk is.
“We willen dat de Miami Grand Prix meer is dan alleen een race,” zegt Richard Cregan, CEO van de Miami Grand Prix. “Het moet een volledige entertainment-ervaring zijn die de energie en diversiteit van Miami weerspiegelt.”
Fanfestivals, autoshows en muziekoptredens verspreid over Miami zorgen ervoor dat de Grand Prix-sfeer de hele stad in zijn greep houdt.
Voor de technisch geïnteresseerde fan zijn er interactieve displays waar de nieuwste technologieën worden uitgelegd. Simulators geven bezoekers de kans om zelf een rondje over het Miami International Autodrome te rijden en de uitdagingen van het circuit te ervaren.
De organisatie heeft ook aandacht besteed aan duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Er zijn initiatieven om de milieu-impact van het evenement te verminderen en programma’s om lokale jongeren te betrekken bij STEM-onderwijs gerelateerd aan motorsport.
Enkele hoogtepunten van de fan-ervaring tijdens de Miami Grand Prix:
- Diverse thematische fanzones verspreid over het circuitterrein
- VIP-ervaringen zoals het Hard Rock Beach Club
- Panoramisch uitzicht vanaf het Hard Rock Stadium
- Interactieve technologie-displays en racesimulators
- Stadsbrede evenementen en festivals
- Duurzaamheids- en educatieve initiatieven