Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Max Verstappen ligt bijna plat tijdens het racen: zo zit een F1-coureur echt in de auto

Max Verstappen ligt bijna plat tijdens het racen: zo zit een F1-coureur echt in de auto

490
Max Verstappen ligt bijna plat tijdens het racen: zo zit een F1-coureur echt in de auto
Foto: Wastrick

Een Formule 1-coureur zit niet, die ligt. Met de knieën hoger dan het zitvlak en de rug onder een hoek van ongeveer 30 graden vormt de zitpositie een van de meest opvallende en bepalende elementen van een F1-auto. Het ziet er oncomfortabel uit, en dat ís het ook — maar alles draait om prestatie en veiligheid.

Wie zich afvraagt hoe een coureur in een Formule 1-auto zit, komt uit bij een combinatie van ergonomie, techniek en regelgeving.

Van een op maat gegoten stoel tot een stuur dat vol hangt met knoppen en direct onder de kin zit: de cockpit is volledig afgestemd op één persoon. Hieronder lees je hoe dit precies werkt en waarom deze houding zo belangrijk is voor de sport

Een F1-coureur zit in een bijna horizontale positie in de auto. De rugleuning helt ongeveer 30 graden achterover ten opzichte van de vloer. Dit verlaagt het zwaartepunt van de auto en helpt bij de aerodynamica en balans.

Wat direct opvalt: de benen wijzen schuin omhoog, richting het rem- en gaspedaal. De knieën zitten dus hoger dan het zitvlak. Ook het hoofd zit net onder de rand van de cockpit, beschermd door de Halo en hoge zijwanden.

“Je ligt eigenlijk bijna plat in de auto. Je benen wijzen omhoog en je hoofd zit net onder de rand van de cockpit. Het is een onnatuurlijke houding, maar het zorgt ervoor dat je zo laag mogelijk zit en de auto optimaal presteert.”

Het stuur zit dicht op de borst en de armen zijn licht gebogen, zodat de coureur met minimale bewegingen kan sturen en schakelen. Elke millimeter is afgestemd op controle, efficiëntie en reactievermogen.

Lees ook:  FIA legt Red Bull Ring opnieuw onder het mes: grindstroken moeten chaos van 2024 voorkomen

Een stoel op maat: letterlijk gegoten voor één lichaam

Elke coureur krijgt een unieke, op maat gemaakte carbon kuipstoel. Deze wordt gegoten naar het lichaam van de coureur, zodat hij naadloos aansluit op rug, schouders, heupen en zelfs hoofdpositie.

De reden? Bij snelheden boven de 300 km/u werken enorme G-krachten op het lichaam. Zonder perfecte steun zou een coureur bij elke bocht of remactie in zijn stoel verschuiven — en dus kostbare controle verliezen.

“De stoel is letterlijk een mal van je lichaam. Alles is afgestemd op jouw lengte, schouders, heupen en zelfs de positie van je hoofd ten opzichte van de headrest.”

Daarnaast is de stoel ontworpen om snel en veilig uit de auto gehaald te worden in geval van een crash, mét de coureur erin. Dit is verplicht volgens de regels van de FIA.

In 2025 en 2026 gelden er strikte eisen voor de zitpositie en cockpit. De FIA schrijft onder meer voor dat een coureur binnen vijf seconden uit de auto moet kunnen stappen in een noodgeval.

yuki tsunoda
Foto: Aldas

De cockpit bevat meerdere veiligheidsvoorzieningen:

  • Halo-systeem voor hoofdbescherming
  • Hoge zijkanten tegen zijwaartse impact
  • Veiligheidsgordels met zes punten
  • Brandwerende stoelbekleding

Daarnaast werd in 2025 het minimumgewicht van de coureur verhoogd van 80 naar 82 kg (inclusief racekleding en helm). Dit maakt het voor langere coureurs iets makkelijker om aan de limiet te voldoen, zonder drastisch dieet.

“Met de verhoging van het minimumgewicht naar 82 kg in 2025 hoeven langere coureurs minder te letten op hun dieet, wat de fysieke belasting iets vermindert.”

Ook het minimumgewicht van de auto steeg naar 800 kg, wat de balans tussen coureur en autpo enigszins herstelt.

Lees ook:  Regelwijzigingen in F1 per 2026: batterij +300%, DRS verdwijnt en gewicht omlaag

Lichamelijke belasting: onnatuurlijk zwaar, dus topsport

De houding waarin coureurs in de auto liggen, lijkt voor buitenstaanders vooral oncomfortabel. Maar het is ook fysiek ontzettend zwaar. Urenlang racen in deze positie, met hoge hartslag, hitte en krachten tot 5G, vraagt om extreme fitheid.

Coureurs trainen specifiek op:

  • Nekspieren om het hoofd recht te houden bij hoge G-krachten
  • Core stability voor stabiliteit in bochten
  • Rug- en schouderspieren voor steun in de kuipstoel
  • Flexibiliteit, om überhaupt in en uit de cockpit te kunnen stappen

Deze fysieke eisen worden elk seizoen zwaarder, vooral nu auto’s zwaarder en races langer worden. Cijfers en feiten over de zitpositie (2025/2026):

OnderdeelSpecificatie
Rugleuninghoek± 30 graden t.o.v. vloer
Minimale uitstaptijd5 seconden (FIA-regel)
Minimumgewicht coureur82 kg (incl. kleding en helm)
Minimumgewicht auto (zonder brandstof)800 kg
StuurpositieDicht bij lichaam, armen licht gebogen
StoelIndividuele carbon mal per coureur

Gerelateerd nieuws

lewis hamilton george russell

Zo ziet het stappenplan eruit als een team in beroep wil tegen een FIA-straf

Een Formule 1-team heeft exact 96 uur om een straf juridisch aan...

red bull

Wat je nog niet wist over tijdstraffen in F1: het verschil tussen 5 en 10 seconden

Oscar Piastri verloor de overwinning op Silverstone 2025 na een 10-seconden straf...

mclaren

Zo werkt een ‘unsafe release’ bij een F1-pitstop – en dit zijn de straffen

Tijdens de sprintrace in Miami 2025 kreeg Max Verstappen een 10-seconden tijdstraf...

Pierre Gasly Alpine

Wanneer een coureur gediskwalificeerd uit een F1-race wordt: De regels en voorbeelden

In 2025 werd Lewis Hamilton na afloop van de Grand Prix van...