Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Grand Prix van Las Vegas (Las Vegas Street Circuit): Alle ins en outs
Overig

Grand Prix van Las Vegas (Las Vegas Street Circuit): Alle ins en outs

931
Grand Prix van Las Vegas (Las Vegas Street Circuit): Alle ins en outs

Het Las Vegas Street Circuit, dat in 2023 zijn debuut maakte in de Formule 1, is een indrukwekkend 6,12 kilometer lang stratencircuit met 17 bochten en 3 lange rechte stukken. Dit unieke parcours slingert zich door de iconische Las Vegas Strip, waar coureurs langs beroemde casino’s en luxe hotels racen.

De baan combineert hoge snelheden met technische uitdagingen, met topsnelheden tot 340 km/u op de rechte stukken en scherpe bochten die precisie vereisen. Een opvallend kenmerk is dat de race ’s nachts wordt verreden, wat niet alleen een visueel spektakel oplevert, maar ook technische uitdagingen met zich meebrengt door de koelere temperaturen.

“Het Las Vegas Street Circuit is een mix van snelheid en techniek, waarbij coureurs constant moeten schakelen tussen volgas rijden en nauwkeurig sturen,” aldus F1-analist Martin Brundle. Deze dynamische combinatie maakt het circuit tot een ware test voor zowel mens als machine.

De terugkeer van de Formule 1 naar Las Vegas in 2023 markeert een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de sport in de Verenigde Staten. In tegenstelling tot de races in de jaren ’80, die plaatsvonden op een tijdelijk circuit bij Caesars Palace, integreert het nieuwe circuit de stad zelf in het racespektakel. Dit zorgt voor een unieke ervaring voor zowel coureurs als fans.

KenmerkDetails
Circuitlengte6,12 km
Aantal bochten17
Topsnelheid340 km/u
DRS-zones2
RijrichtingTegen de klok in

Unieke kenmerken van het Las Vegas Street Circuit

Het Las Vegas Street Circuit valt op door zijn ligging in het hart van de beroemde Las Vegas Strip. Met een lengte van 6,12 kilometer is het een van de langere circuits op de F1-kalender. De 17 bochten en 3 lange rechte stukken bieden een interessante mix van hoge snelheden en technische uitdagingen.

Een van de meest opvallende aspecten is de nachtelijke setting van de race. De Grand Prix van Las Vegas is een van de weinige races die ’s nachts worden verreden, wat niet alleen een visueel spektakel oplevert met de glinsterende lichten van de casino’s en hotels als achtergrond, maar ook unieke technische uitdagingen met zich meebrengt.

Lees ook:  Belangrijke cijfers voorafgaand aan GP-weekend Las Vegas
Las Vegas GP
Foto: King of Hearts

De start van de Grand Prix vindt plaats nabij de Harbor Island Apartments. Van daaruit slingert het circuit zich via verschillende straten, waaronder de iconische Las Vegas Boulevard, langs bekende landmarks zoals The Mirage, Caesar’s Palace en Bellagio. Deze setting biedt coureurs en fans een ongeëvenaarde racervaring.

“Dit circuit is een ware test voor mens en machine. De lange rechte stukken vereisen pure snelheid, terwijl de technische secties uiterste precisie vragen,” verklaart F1-wereldkampioen Max Verstappen.

Het circuit bevat twee DRS-zones op de lange rechte stukken, wat volop kansen biedt voor spectaculaire inhaalacties. Met topsnelheden tot 340 km/u en technische bochtensequenties is het een veelzijdige uitdaging voor de coureurs.

De geschiedenis van Formule 1 in Las Vegas gaat terug naar de jaren ’80, toen er in 1981 en 1982 races werden gehouden op een tijdelijk circuit bij Caesars Palace. Helaas waren deze races geen groot succes en verdwenen ze snel van de kalender.

De comeback in 2023 is het resultaat van jarenlange planning en onderhandelingen tussen F1, de stad Las Vegas en verschillende belanghebbenden. Deze terugkeer past in de bredere strategie van F1 om de sport in de Verenigde Staten te laten groeien. Met nu drie races in de VS – naast Las Vegas ook Miami en Austin – toont F1 zijn commitment aan de Amerikaanse markt.

Strategische uitdagingen voor coureurs en teams

Het Las Vegas Street Circuit stelt coureurs en teams voor unieke strategische uitdagingen. De combinatie van lange rechte stukken en technische bochten vereist een zorgvuldige afstelling van de auto’s. Een van de grootste uitdagingen is de balans vinden tussen topsnelheid op de rechte stukken en voldoende downforce voor de bochtige secties.

Teams moeten beslissen of ze kiezen voor een setup met lage downforce voor maximale snelheid, of meer downforce voor betere prestaties in de bochten.

Lees ook:  Uitslag van de GP van Las Vegas 2024
Formule in Las Vegas
Foto: Thomas Wolf, www.foto-tw.de

“Op het Las Vegas Street Circuit is de juiste strategie net zo belangrijk als pure snelheid. Teams die de unieke kenmerken van dit circuit het beste begrijpen en daarop inspelen, zullen een groot voordeel hebben,” aldus teambaas Toto Wolff.

De nachtelijke omstandigheden voegen een extra dimensie toe aan de strategische overwegingen. Koelere temperaturen ’s nachts beïnvloeden de prestaties van de banden en de motortemperatuur, wat teams dwingt hun strategieën aan te passen. Bandenmanagement speelt een cruciale rol op dit circuit.

De lange rechte stukken kunnen leiden tot oververhitting van de banden, terwijl de technische secties juist vragen om goede grip. Teams moeten een delicate balans vinden in hun bandenstrategie.

Strategisch AspectUitdagingMogelijke Aanpak
Aerodynamische setupBalans tussen snelheid en downforceCompromis tussen lage en hoge downforce configuratie
BandenmanagementVariërende belasting op verschillende delenZorgvuldige planning van pitstops en bandenkeuze
TemperatuurmanagementKoelere nachtelijke omstandighedenAanpassing van motorinstellingen en bandenwarmers
BrandstofstrategieLange rechte stukken vs. technische sectiesOptimalisatie van brandstofverbruik en tankinhoud

Een complete ervaring voor fans

De Grand Prix van Las Vegas biedt fans een unieke F1-ervaring die verder gaat dan alleen de race. Het evenement combineert de opwinding van Formule 1 met de glitter en glamour van Las Vegas.

Perez Red Bull Racing
Foto: Steffen Prößdorf
TickettypeVoordelenPrijs (indicatie)
Algemene toegangToegang tot staanplaatsen$500 – $800
TribuneplaatsenZitplaats met goed zicht$1000 – $2500
VIP-pakkettenLuxe faciliteiten, catering$8000+

Voor fans die de race live willen bijwonen, zijn er verschillende ticketopties beschikbaar, variërend van algemene toegang tot VIP-pakketten. De organisatie heeft speciale tribunes opgezet langs het circuit, waaronder een Max Verstappen tribune voor Nederlandse fans.

  • Algemene toegangstickets: Toegang tot staanplaatsen langs het circuit
  • Tribunetickets: Gereserveerde zitplaatsen met goed zicht op specifieke delen van de baan
  • VIP-pakketten: Luxe ervaring met toegang tot exclusieve areas en extra’s

Naast het racegebeuren zelf, organiseert Las Vegas tal van F1-gerelateerde evenementen en activiteiten in de dagen voorafgaand aan de Grand Prix. Fans kunnen deelnemen aan meet-and-greets met coureurs, technische demonstraties bijwonen en genieten van muziekoptredens en andere entertainment.

“De Las Vegas Grand Prix is meer dan alleen een race, het is een totaalervaring die de essentie van Formule 1 en Las Vegas samenbrengt,” zegt Stefano Domenicali, CEO van Formula 1.

Voor degenen die de race van thuis volgen, biedt F1 uitgebreide live-uitzendingen en digitale content. Fans kunnen de actie volgen via televisie, streaming platforms en de sociale media kanalen van F1 en de teams.

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...