Alpine F1 Team is het officiële fabrieksteam van Renault in de Formule 1. Het team, gevestigd in Enstone, Verenigd Koninkrijk, debuteerde onder de naam Alpine in 2021. Alpine F1 Team is de voortzetting van het Renault F1 Team, dat actief was van 2016 tot 2020.
De naamswijziging naar Alpine was een strategische zet van Renault om hun sportwagenmerk meer bekendheid te geven.Het team heeft een rijke geschiedenis in de Formule 1, met wortels die teruggaan tot 1977 toen Renault voor het eerst als constructeur debuteerde.
Alpine heeft als doel de successen van het verleden te evenaren, waaronder de wereldkampioenschappen die Renault won in 2005 en 2006 met Fernando Alonso.
Seizoen | Positie Constructeurskampioenschap | Punten | Beste resultaat |
---|---|---|---|
2021 | 5e | 155 | 1e (Hongarije) |
2022 | 4e | 173 | 4e (meerdere races) |
2023 | 6e | 120 | 3e (Nederland) |
In het huidige seizoen rijden Esteban Ocon en Pierre Gasly voor Alpine. Beide coureurs zijn Frans, wat past bij de identiteit van het team. Alpine F1 Team streeft ernaar om de prestaties te verbeteren en zich te vestigen als een topteam in de Formule 1.
De geschiedenis van Alpine F1 Team
Alpine F1 Team heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de jaren ’70. Het team begon als Renault in 1977 en introduceerde de turbomotor in de Formule 1. Deze innovatie zou later de standaard worden in de sport.R
enault kende verschillende periodes van succes en terugtrekking uit de Formule 1. In 2016 keerde het merk terug als constructeur met het Renault F1 Team. Dit team vormde de basis voor wat nu Alpine F1 Team is. De naamsverandering naar Alpine in 2021 was een strategische beslissing van Renault.
“Het officiële debuut van Renault in de Formule 1 vond plaats in 1977. Tijdens de Britse Grand Prix op 16 juli 1977 kwam de RS01 voor het eerst in actie,” aldus de officiële geschiedschrijving van het team.
Het doel was om het sportwagenmerk Alpine meer bekendheid te geven op het wereldtoneel van de Formule 1. Deze move past in de bredere strategie van Renault om hun verschillende merken te profileren.
Alpine F1 Team bouwt voort op de erfenis van Renault in de Formule 1. Het team heeft twee wereldkampioenschappen op zijn naam staan, behaald in 2005 en 2006 met Fernando Alonso als coureur. Deze successen vormen een belangrijk deel van de teamidentiteit.
Het team heeft door de jaren heen verschillende namen gedragen. Van Renault F1 Team tot Lotus F1 Team en nu Alpine F1 Team. Ondanks deze naamsveranderingen is de kern van het team, gevestigd in Enstone, grotendeels intact gebleven.
Prestaties van Alpine
Alpine F1 Team heeft wisselende resultaten laten zien sinds de naamsverandering in 2021. Het team eindigde in 2021 op de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap. Dit resultaat werd behaald met coureurs Fernando Alonso en Esteban Ocon.
Een hoogtepunt voor het team was de overwinning van Esteban Ocon in de Grand Prix van Hongarije in 2021. Dit was de eerste zege voor Alpine onder de nieuwe naam. De overwinning toonde het potentieel van het team aan.
In 2022 verbeterde Alpine zijn positie in het constructeurskampioenschap. Het team eindigde op de vierde plaats, achter de topteams Red Bull, Ferrari en Mercedes. Deze prestatie liet zien dat Alpine in staat is om zich te meten met de gevestigde orde.
Seizoen | Positie WK | Punten | Podiumplaatsen | Overwinningen |
---|---|---|---|---|
2021 | 5 | 155 | 1 | 1 |
2022 | 4 | 173 | 1 | 0 |
2023 | 6 | 120 | 2 | 0 |
Het seizoen 2023 bracht nieuwe uitdagingen voor Alpine. Het team kon de vierde plaats in het constructeurskampioenschap niet vasthouden. Alpine eindigde het seizoen op de zesde plaats, achter McLaren en Aston Martin.
Ondanks de terugval in het klassement, liet Alpine in 2023 wel enkele sterke prestaties zien. Esteban Ocon behaalde een podiumplaats met een derde plek in de Grand Prix van Monaco. Dit resultaat onderstreepte dat Alpine op bepaalde circuits kan strijden voor topposities.
De coureurs van Alpine F1 Team
Alpine F1 Team heeft voor het seizoen 2024 een volledig Franse line-up. De coureurs zijn Esteban Ocon en Pierre Gasly. Beide rijders brengen een schat aan ervaring mee naar het team.
Esteban Ocon rijdt sinds 2020 voor het team, toen het nog onder de naam Renault opereerde. Ocon heeft één Formule 1-overwinning op zijn naam staan, behaald in de Grand Prix van Hongarije in 2021.
Deze zege was een mijlpaal voor zowel Ocon als Alpine. Pierre Gasly voegde zich in 2023 bij Alpine, na eerdere ervaringen bij Red Bull en AlphaTauri.
“We hebben twee dynamische, Franse coureurs: Esteban Ocon en Pierre Gasly gaan opnieuw meestrijden voor het FIA Formule 1-wereldkampioenschap van 2024,” aldus een verklaring van het Alpine F1 Team.
Gasly heeft ook één Formule 1-overwinning op zijn palmares, behaald in de Grand Prix van Italië in 2020 toen hij nog voor AlphaTauri reed.
De combinatie van Ocon en Gasly brengt een mix van snelheid en ervaring naar Alpine. Beide coureurs zijn bekend met de druk van het rijden voor een Frans team in de Formule 1. Hun prestaties zijn cruciaal voor het succes van Alpine.
Coureur | Positie WK | Punten | Beste resultaat |
---|---|---|---|
Esteban Ocon | 12e | 58 | 4e (Monaco) |
Pierre Gasly | 11e | 62 | 3e (Nederland) |
Jack Doohan fungeert als testcoureur voor Alpine in 2024. De jonge Australiër is een talent uit de Alpine Academy en staat klaar om in te vallen indien nodig. Zijn rol onderstreept de focus van Alpine op talentontwikkeling.
Technologische innovaties van Alpine
Alpine F1 Team zet sterk in op technologische innovatie om competitief te blijven in de Formule 1. Het team heeft een geschiedenis van baanbrekende ontwikkelingen, beginnend met de introductie van de turbomotor in 1977.
De powerunit van Alpine is een belangrijk focuspunt voor het team. Alpine ontwikkelt deze in samenwerking met Renault in de fabriek in Viry-Châtillon, Frankrijk. De integratie van de powerunit met het chassis is cruciaal voor de prestaties van de auto.
Alpine’s prestaties worden gekenmerkt door:
- Sterke races op specifieke circuits die goed passen bij de karakteristieken van hun auto
- Uitstekende strategie en tactische beslissingen tijdens races
- Betrouwbaarheid van de auto, wat resulteert in regelmatige puntenfinishes
- Goede prestaties in kwalificaties, vaak met beide auto’s in Q3
Aerodynamica is een ander gebied waar Alpine zich onderscheidt. Het team heeft geïnvesteerd in geavanceerde CFD technologie om de luchtstroom rond de auto te optimaliseren. Dit heeft geleid tot innovatieve ontwerpen van de sidepods en andere aerodynamische elementen.
Alpine heeft ook vooruitgang geboekt op het gebied van composietmaterialen. Het gebruik van lichtgewicht, maar sterke materialen helpt bij het verbeteren van de prestaties en efficiëntie van de auto.
Dit is vooral belangrijk gezien de strikte gewichtslimieten in de Formule 1. Het team maakt gebruik van geavanceerde simulatietechnologie om de auto te ontwikkelen en te testen. Deze virtuele ontwikkelingsmethoden stellen Alpine in staat om sneller te innoveren en nieuwe concepten te evalueren voordat ze in de praktijk worden gebracht.
Toekomstplannen van Alpine F1 Team
Alpine F1 Team heeft ambitieuze plannen voor de toekomst in de Formule 1. Het team streeft ernaar om binnen enkele jaren structureel mee te doen om podiumplaatsen en overwinningen.
Dit doel is in lijn met de bredere strategie van het Alpine-merk. Investeringen in infrastructuur vormen een belangrijk onderdeel van Alpine’s toekomstplannen. Het team werkt aan de modernisering van zijn faciliteiten in Enstone en Viry-Châtillon.
Deze upgrades moeten Alpine in staat stellen om efficiënter te werken en sneller te innoveren. Talentontwikkeling blijft een prioriteit voor Alpine. Het team investeert in zijn Alpine Academy, een programma dat jonge coureurs opleidt voor een mogelijke toekomst in de Formule 1.
Dit past in de langetermijnvisie van het team om een stabiele pijplijn van talent te creëren. Alpine zet in op duurzaamheid als onderdeel van zijn toekomststrategie. Het team werkt aan het verminderen van zijn ecologische voetafdruk en het ontwikkelen van duurzame technologieën.
Dit sluit aan bij de bredere duurzaamheidsdoelstellingen van de Formule 1.Het team blijft zich richten op het optimaliseren van zijn prestaties binnen het huidige technische reglement. Tegelijkertijd bereidt Alpine zich voor op toekomstige regelwijzigingen, met als doel om snel te kunnen reageren op veranderingen in de sport.
Het managementteam
Alpine F1 Team heeft een ervaren managementteam dat de dagelijkse leiding heeft over de Formule 1-operaties. Dit team is verantwoordelijk voor het uitzetten van de strategie en het nemen van belangrijke beslissingen.
Bruno Famin is de Vice President van Alpine Motorsports en tevens de teambaas van het Formule 1-team. Famin brengt een schat aan ervaring mee uit de autosportwereld en speelt een cruciale rol in het bepalen van de richting van het team. David Sanchez vervult de rol van Executive Technical Director in Enstone.
Sanchez is verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling van de auto en werkt nauw samen met de verschillende afdelingen binnen het team.Eric Meignan is de Technical Director in Viry-Châtillon.
Functie | Naam | Locatie |
---|---|---|
CEO Alpine | Philippe Krief | Frankrijk |
VP Alpine Motorsports & Teambaas | Bruno Famin | Frankrijk/VK |
Technisch Directeur (Chassis) | Joe Burnell | Enstone, VK |
Technisch Directeur (Powerunit) | Eric Meignan | Viry-Châtillon, Frankrijk |
Sportief Directeur | Julian Rouse | VK |
Race Team Manager | Rob Cherry | VK |
Hij leidt de ontwikkeling van de powerunit, een cruciaal onderdeel van de Formule 1-auto. Meignan’s expertise is essentieel voor het verbeteren van de prestaties van de Alpine-auto.Julian Rouse bekleedt de positie van Sporting Director.
Rouse is verantwoordelijk voor de operationele aspecten van het team tijdens raceweekenden en speelt een belangrijke rol in de strategie en planning. Rob Cherry fungeert als Race Team Manager. Hij coördineert de activiteiten van het team tijdens Grand Prix-weekenden en zorgt ervoor dat alle operaties soepel verlopen.