Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Grand Prix van Oostenrijk (Red Bull Ring): Alle ins and outs
Overig

Grand Prix van Oostenrijk (Red Bull Ring): Alle ins and outs

798
Red Bull Ring
Foto: United Autosports

De Grand Prix van Oostenrijk, verreden op de Red Bull Ring in Spielberg, is een van de favoriete races op de Formule 1-kalender. Dit circuit, gelegen in de prachtige Oostenrijkse Alpen, heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1969.

Met een lengte van slechts 4,318 kilometer is het een van de kortste circuits in de Formule 1, wat zorgt voor 71 rondes tijdens de race. De Red Bull Ring staat bekend om zijn snelle rechte stukken en uitdagende bochten, vooral bochten 1, 3, 4 en 10, die uitstekende inhaalmogelijkheden bieden.

Een F1-commentator zei het treffend: “De Red Bull Ring is een echt coureurscircuit, waar op topsnelheid wordt gereden en goed kan worden ingehaald. Een ideale baan voor Verstappen.”

In de loop der jaren heeft het circuit verschillende namen gedragen: het begon als de Österreichring (1969-1994), werd de A1 Ring (1995-2003) en sinds 2011 is het de Red Bull Ring. Max Verstappen heeft hier al vier keer een Grand Prix weten te winnen, wat hem samen met Alain Prost tot een van de meest succesvolle coureurs op dit circuit maakt.

Het huidige circuit biedt toeschouwers een unieke ervaring, met hoge tribunes en hoogteverschillen die een goed zicht op een groot deel van het parcours mogelijk maken.

StatistiekDetails
Meeste overwinningen (coureur)4 – Max Verstappen, Alain Prost
Meeste overwinningen (constructeur)6 – McLaren
Snelste raceronde1:05.619 – Carlos Sainz Jr. (McLaren-Renault, 2020)
Aantal rondes71
Circuitlengte4,318 km
Aantal bochten10

De sfeer tijdens het raceweekend is ongeëvenaard, met veel Nederlandse fans die de tribunes oranje kleuren en een festivalsfeer creëren op de omliggende campings.

De evolutie van de Red Bull Ring

De geschiedenis van de Red Bull Ring is er een van constante verandering en aanpassing aan de eisen van de moderne Formule 1. Het circuit, oorspronkelijk in 1969 gebouwd als de Österreichring, heeft door de jaren heen verschillende transformaties ondergaan om te voldoen aan de steeds strengere veiligheidsnormen en om de racekwaliteit te verbeteren.

De originele Österreichring was een snelle, vloeiende baan van ongeveer zes kilometer lang. Het stond bekend als een van de meest uitdagende en gevaarlijke circuits op de F1-kalender.

Red Bull Ring
Foto: F1Destinations

Enkele interessante feiten:

  • De Grand Prix van Oostenrijk is sinds 1964 op vier verschillende banen verreden: Zeltweg (1964-1968), Österreichring (1969-1987), A1-Ring (1997-2003), en Red Bull Ring (sinds 2014).
  • Drie coureurs stonden al vijfmaal op het podium in Spielberg: David Coulthard, Valtteri Bottas en Max Verstappen.
  • In 2021 won Max Verstappen zowel de Grand Prix van Oostenrijk als de Grand Prix van Stiermarken, beide verreden op de Red Bull Ring.

Coureurs prezen het circuit om zijn pure snelheid, maar na enkele ernstige incidenten, waaronder twee grote startcrashes in 1987, werd het als te gevaarlijk beschouwd voor de Formule 1.

In 1995 onderging het circuit een grondige renovatie, geleid door de bekende circuitontwerper Hermann Tilke. De baan werd ingekort tot 4,326 kilometer en kreeg moderne veiligheidsmaatregelen. Deze vernieuwde versie, bekend als de A1 Ring, bracht de Formule 1 terug naar Oostenrijk van 1997 tot 2003.

“De Grand Prix is een enorme boost voor onze regio,” zegt een lokale hoteleigenaar. “Het is niet alleen goed voor de economie, maar het brengt ook een geweldige sfeer en energie met zich mee. We kijken elk jaar uit naar dit evenement.”

Na een periode van verwaarlozing en gedeeltelijke sloop kreeg het circuit een nieuwe kans toen het werd opgekocht door Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz. In 2011 heropende het als de Red Bull Ring, met een lay-out die grotendeels overeenkomt met die van de A1 Ring, maar met verbeterde faciliteiten en infrastructuur.

De huidige configuratie van 4,318 kilometer biedt een unieke mix van lange rechte stukken en uitdagende bochten, wat resulteert in een van de kortste rondetijden op de F1-kalender.

Het snelheidsrecord op dit circuit staat momenteel op naam van Carlos Sainz jr., die in 2020 een rondetijd van 1:05.619 neerzette in zijn McLaren-Renault.

Technische uitdagingen voor coureurs en teams

Hoewel de Red Bull Ring een van de kortste circuits op de F1-kalender is, stelt het coureurs en teams voor unieke technische uitdagingen. De combinatie van lange rechte stukken en scherpe bochten vereist een zorgvuldige afstelling van de auto’s. Teams moeten een balans vinden tussen topsnelheid op de rechte stukken en voldoende downforce in de bochten.

Een van de meest kritieke punten van het circuit is de eerste bocht, de Niki Lauda-bocht. Deze scherpe rechterbocht komt na een lange klim vanaf de startlijn en biedt een uitstekende kans om in te halen. Coureurs moeten hier laat remmen en tegelijkertijd hun positie verdedigen, wat vaak leidt tot spectaculaire actie in de openingsronde.

Red Bull Ring
Foto: F1Destinations

De derde bocht, bovenaan de heuvel, is een andere cruciale plek voor inhaalacties. Max Verstappen heeft hier vaak zijn meesterschap getoond met gedurfde manoeuvres die hem meermaals naar de overwinning hebben geleid.

CoureurAantal overwinningen
Max Verstappen4
Alain Prost3
Jo Siffert3
Valtteri Bottas2
Nico Rosberg2

Het circuit kent aanzienlijke hoogteverschillen, wat niet alleen een uitdaging vormt voor de coureurs, maar ook voor de engineers die de auto’s moeten afstellen. De veranderende hellingshoeken beïnvloeden de aerodynamica en de rembalans, wat een nauwkeurige set-up vereist.

De laatste sector van het circuit, met de snelle bochten 5 tot en met 7, test de aerodynamische efficiëntie van de auto’s. Hier is een goede balans tussen downforce en lage luchtweerstand cruciaal voor een snelle rondetijd.

Statistieken en records

De Red Bull Ring heeft door de jaren heen een indrukwekkende reeks statistieken en records opgebouwd. Hier is een overzicht van enkele opmerkelijke feiten:

StatistiekDetails
Circuitlengte4,318 km
Aantal bochten10
Raceafstand71 ronden (306,452 km)
Snelste raceronde1:05.619 (Carlos Sainz jr., McLaren-Renault, 2020)
Meeste overwinningen (coureur)4 (Max Verstappen)
Meeste overwinningen (constructeur)6 (McLaren)

Drie coureurs hebben de Grand Prix van Oostenrijk driemaal gewonnen: Jo Siffert, Alain Prost en Max Verstappen. Max Verstappen heeft in feite vier overwinningen op zijn naam staan, als we de Grand Prix van Stiermarken in 2021 (ook verreden op de Red Bull Ring) meetellen.

Drie coureurs stonden al vijfmaal op het podium in Spielberg: David Coulthard, Valtteri Bottas en Max Verstappen.

max verstappen qatar
Foto: ShowNews

De Red Bull Ring staat bekend om zijn hoge gemiddelde snelheden. Het baanrecord tijdens een race ligt boven de 230 km/u, wat het een van de snelste circuits op de kalender maakt.

Dit, in combinatie met de korte lengte van het circuit, zorgt ervoor dat toeschouwers de auto’s maar liefst 27 keer vaker voorbij zien komen dan op een lang circuit zoals Spa-Francorchamps.

Een ervaren F1-engineer verwoordde het goed: “Elke fout op dit circuit leidt ogenblikkelijk tot kostbaar tijdverlies. Je moet bocht na bocht precies de juiste lijn volgen om een zo scherp mogelijke tijd neer te zetten.”

Gerelateerd nieuws

Koelsystemen voor optimale prestaties van een Formule 1-auto

Koelsystemen zijn onmisbaar voor de prestaties van Formule 1-auto’s. Ze voorkomen oververhitting...

Hoe Formule 1-auto’s op topsnelheid effectief kunnen remmen

Formule 1-auto’s kunnen dankzij een combinatie van geavanceerde technologieën en aerodynamische ondersteuning...

De werking van voor- en achtervleugels op de snelheid van een Formule 1-auto

Voor- en achtervleugels zijn belangrijk voor de prestaties van Formule 1-auto’s. De...

Hoe de aandrijfas kracht overbrengt in een Formule 1-auto

De aandrijfas in een Formule 1-auto is een essentieel onderdeel dat de...

Zo werkt de verbrandingsmotor (ICE) in een Formule 1-auto

De verbrandingsmotor (ICE) in een Formule 1-auto is een technisch hoogstandje dat...

Hoe de monocoque coureurs beschermt tijdens races

De monocoque is dé kern van de veiligheid in Formule 1-auto’s. Deze...

Het belang van het chassis voor de prestaties van een Formule 1-auto

Het chassis van een Formule 1-auto is het centrale structurele element dat...

Hoeveel geld verdienen Formule 1-teambazen?

Formule 1-teambazen behoren tot de best betaalde professionals in de autosport, met...