Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo ziet de Formule 1-verbrandingsmotor eruit vanbinnen: zo haalt een V6 meer dan 1000 pk

Zo ziet de Formule 1-verbrandingsmotor eruit vanbinnen: zo haalt een V6 meer dan 1000 pk

557
Zo ziet de Formule 1-verbrandingsmotor eruit vanbinnen: zo haalt een V6 meer dan 1000 pk
Doto: Steffen Prößdorf

Een Formule 1-auto haalt met zijn motor tot 15.000 toeren per minuut – ruim het dubbele van een gewone personenauto. Toch gaat het hier om een compacte 1,6-liter V6, die samen met hybride componenten meer dan 1000 pk produceert.

Via verbranding van een lucht-brandstofmengsel ontstaat explosieve kracht in de cilinders, die wordt omgezet in rotatie via de zuigers en de krukas. De combinatie met turbo’s en hybride systemen maakt deze powerunit tot een van de meest efficiënte én geavanceerde in de autosport.

In elke cilinder van een F1-motor ontstaat tijdens de arbeidsslag een mini-explosie. Een nauwkeurig ingespoten mengsel van lucht en brandstof wordt ontstoken. De explosie duwt de zuiger omlaag, die via een drijfstang de krukas aandrijft.

Die ronddraaiende kracht drijft uiteindelijk de wielen aan. Dat proces gebeurt razendsnel – tot wel 250 keer per seconde per cilinder. De ICE in een Formule 1-auto is een 1,6-liter viertakt V6 met turbo, begrensd op 15.000 toeren per minuut. Ondanks dat bescheiden formaat levert hij, mede dankzij hybride ondersteuning, meer dan 1000 pk aan vermogen.

De combinatie van explosieve verbranding, lichtgewicht materialen en extreme efficiëntie zorgt voor een powerunit die veel meer doet dan zijn inhoud doet vermoeden.

De belangrijkste onderdelen van de ICE

De interne verbrandingsmotor (ICE) in een Formule 1-auto bestaat uit tientallen onderdelen, maar deze componenten zijn cruciaal voor de werking:

OnderdeelFunctie
Cilinders (6)Hier vindt de verbranding plaats; zuigers bewegen op en neer
ZuigersVangen explosie-energie op en geven die door aan de krukas
KrukasZet verticale beweging van zuigers om in rotatie
TurbochargerPerst extra lucht in cilinders via uitlaatgassen → meer vermogen
Nokkenassen (2)Regelen de timing van inlaat- en uitlaatkleppen
BrandstofinjectieInjecteert brandstof tot op de milliseconde nauwkeurig
KoelsysteemHoudt de motortemperatuur onder controle bij hoge belasting
Hybride systemen (MGU-K, MGU-H)Vangen rem- en uitlaatenergie op en zetten dit om in elektrische energie

Samen vormen deze onderdelen een motor die niet alleen snel en krachtig is, maar ook slim omgaat met energie. De moderne F1-motor is geen pure verbrandingsmotor meer. Hij wordt ondersteund door een hybride systeem dat energie terugwint en hergebruikt. Twee kernonderdelen zorgen daarvoor:

  • MGU-K (Kinetic): vangt energie op bij het remmen. Werkt als een dynamo en zet die energie om in elektriciteit.
  • MGU-H (Heat): haalt energie uit de hete uitlaatgassen en hergebruikt die om elektriciteit op te wekken.
Lees ook:  'Geen transparantie, geen vertrouwen': FIA krijgt felle kritiek na geruchten over Mercedes-overtreding

Die elektriciteit wordt opgeslagen in een batterij en kan worden gebruikt om extra kracht te leveren via een elektrische motor. Het resultaat: meer vermogen bij acceleratie en minder brandstofverbruik.

Ferrari sf-25
Foto: F1 Breakdown

In 2026 zal dit hybride deel nog belangrijker worden: dan moet minimaal 50% van het totale vermogen elektrisch zijn, met een output tot 350 kW (nu 120 kW). Dat betekent dat de ICE en het hybride systeem straks volledig op elkaar zijn afgestemd voor maximale prestatie én duurzaamheid.

Wat een F1-motor zo anders maakt dan een gewone motor

Hoewel het idee van een zuiger en krukas in beide motoren gelijk is, zijn de verschillen enorm. De ICE in een Formule 1-auto is extreem:

  • Toerental: Tot 15.000 tpm, tegenover 6.000 tpm in een gemiddelde straatmotor.
  • Vermogen/gewicht: F1-motoren leveren tot 1000 pk bij een gewicht van ongeveer 150 kilo.
  • Hybride: Volledig geïntegreerd, met energieopslag en elektrische ondersteuning.
  • Materialen: Koolstofcomposieten, titanium en andere lichte, hittebestendige materialen.
  • Brandstof: Synthetisch en duurzaam, speciaal ontwikkeld voor maximale energie-output met minimale uitstoot.

F1-motoren moeten ook een heel seizoen meegaan met beperkt aantal onderdelen. Elke extra motorcomponent levert gridstraffen op. De balans tussen duurzaamheid, prestaties en efficiëntie is dus extreem belangrijk.

De motorregels veranderen drastisch in 2026. De focus verschuift naar nog meer hybride power en duurzame brandstoffen. En dat heeft gevolgen voor de ICE:

  • Synthetische brandstoffen: Vanaf 2026 is alle F1-brandstof 100% fossielvrij.
  • Hybride output: Gaat van 120 kW naar 350 kW, een verdrievoudiging.
  • Elektrisch aandeel: Wordt verplicht minstens 50% van de totale aandrijving.
  • Nieuwe fabrikanten: Audi stapt in als motorbouwer, Red Bull werkt met Ford, en Honda maakt zijn terugkeer.
Lees ook:  Hackers konden FIA-data van Max Verstappen inzien, Red Bull bevestigt opvallende theorie
TeamMotorleverancier vanaf 2026
Red Bull RacingRed Bull Powertrains (met Ford)
AudiEigen motor
FerrariLevert aan Cadillac
HondaLevert opnieuw als fabrieksteam

De ICE blijft voorlopig bestaan, maar moet wel evolueren: krachtiger, schoner en beter geïntegreerd met hybride techniek.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...