Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Coureur uitgelicht: Yuki Tsunoda
Overig

Coureur uitgelicht: Yuki Tsunoda

883
Yuki Tsunoda
Foto: The Race

Yuki Tsunoda is een 23-jarige Japanse Formule 1-coureur die sinds 2021 uitkomt voor AlphaTauri, een team dat vanaf 2024 verdergaat onder de naam Visa Cash App RB. Hij werd geboren op 11 mei 2000 in Sagamihara, Japan, en heeft in korte tijd indruk gemaakt in de autosportwereld.

Hij is de eerste Japanner sinds Kamui Kobayashi die de Formule 1 heeft bereikt en is onderdeel van zowel het Red Bull Junior Team als het Honda Formula Dream Project.

Tsunoda begon zijn carrière in de Japanse Formule 4, waar hij in 2018 kampioen werd met zeven overwinningen. Na een succesvol seizoen in de Formule 2 in 2020, waarin hij als derde eindigde met drie overwinningen, maakte hij de sprong naar de Formule 1.

“Ik wil de beste coureur ter wereld worden,” zei een vastberaden Yuki Tsunoda.

In zijn debuutseizoen scoorde hij 32 punten en volgde daarna met 12 punten in 2022. Ondanks enkele uitdagingen in zijn eerste jaren, liet hij in 2023 zien dat hij een serieuze speler is door op de veertiende plaats te eindigen in het kampioenschap.

Zijn weg naar de Formule 1

Yuki Tsunoda’s reis naar de Formule 1 is een verhaal van snelle opkomst en indrukwekkende prestaties. In 2016 begon hij zijn carrière in de Japanse Formule 4.

Hij had een late start, maar eindigde meteen als tweede en vierde in zijn eerste races. Dit toonde zijn talent en vastberadenheid.

In 2017 zette hij zijn opmars voort en boekte hij drie overwinningen, wat hem een derde plaats opleverde in het kampioenschap. Het jaar 2018 was het moment waarop alles samenkwam voor Tsunoda; hij domineerde het Japanse Formule 4-kampioenschap en pakte de titel met vijf overwinningen aan het begin van het seizoen.

SeizoenWK-positiePuntenBeste resultaat
202114e324e (Abu Dhabi)
202217e12
202314e
202412e22

Dankzij zijn prestaties werd hij in 2019 opgenomen in het prestigieuze Red Bull Junior Team, wat de deur opende naar Europese raceklassen. Ondanks een wat lastige start in het FIA Formule 3-kampioenschap, wist hij drie keer op het podium te eindigen, met als hoogtepunt zijn eerste overwinning op Monza.

Lees ook:  Tsunoda's toekomst bij Red Bull beslist na verrassende onthulling van Marko
yuki tsunoda
Foto: AlphaTauriF1

In 2020 stapte hij over naar de Formule 2 en reed hij voor Carlin. Hij won drie races en eindigde als derde in het kampioenschap, wat hem de felbegeerde superlicentie opleverde, het ticket naar de Formule 1.

Debuut en ontwikkeling

Tsunoda’s debuut in de Formule 1 in 2021 voor AlphaTauri was een grote stap voor zowel hem als de Japanse autosport. Als de eerste Japanse coureur sinds Kamui Kobayashi droeg hij de verwachtingen van een hele natie met zich mee.

Zijn eerste jaar was een mix van hoogtepunten en leermomenten, typerend voor een rookie. Hij scoorde 32 punten en toonde zijn snelheid, maar worstelde ook met de consistentie.

“Yuki heeft een enorm potentieel. Hij is snel, getalenteerd en leert met de dag. Als hij zijn emoties onder controle kan houden en zijn focus kan behouden, kan hij uitgroeien tot een toprijder in de Formule 1,” aldus Helmut Marko, adviseur van Red Bull Racing.

Het seizoen 2022 verliep moeilijker voor Tsunoda. Hij sloot het jaar af met slechts 12 punten, maar dit was deels te wijten aan de prestaties van de AlphaTauri-auto, die dat jaar minder competitief was.

In 2023 begon Tsunoda echter zijn ware potentieel te laten zien. Ondanks dat de auto nog steeds niet tot de snelste behoorde, wist hij regelmatig sterke prestaties neer te zetten. Hij eindigde het seizoen op de veertiende plaats, met drie puntenfinishes in de laatste vijf races van het jaar.

Statistieken en prestaties

Yuki Tsunoda’s Formule 1-carrière kan worden samengevat in zijn cijfers. Sinds zijn debuut in 2021 heeft hij deelgenomen aan 83 Grands Prix en heeft hij 83 WK-punten verzameld, inclusief één snelste ronde. Hoewel hij nog geen overwinningen of podiumplaatsen heeft, is hij duidelijk in opkomst.

Lees ook:  Tsunoda schittert in Mexico, Perez teleurstelt: Red Bull overweegt wissel
yuki tsunoda daniel ricciardo
Foto: GP Culture
SeizoenWK-positiePunten
202114e32
202217e12
202314e17

Dit laat zien dat Tsunoda’s prestaties wisselden, met een sterke start in 2021, een moeilijk tweede jaar, en een herstel in 2023. In het seizoen 2024, tot nu toe:

  • WK-positie: 12e
  • Races gereden: 17
  • WK-punten: 22
  • Overwinningen: 0
  • Podiumplaatsen: 0
  • Polepositions: 0

Persoonlijkheid en rijstijl

Yuki Tsunoda staat bekend om zijn open en eerlijke persoonlijkheid, wat hem geliefd maakt bij zowel fans als de media. Zijn directe manier van communiceren, zowel op als naast de baan, maakt hem een opvallend figuur in de Formule 1.

In zijn beginjaren werd hij gezien als een beetje een heethoofd, maar hij heeft hard gewerkt om zijn gedrag onder controle te krijgen.

“Ik doe er dit jaar alles aan om mijn gedrag te verbeteren,” gaf Tsunoda toe.

Zijn rijstijl is agressief en hij heeft razendsnelle reflexen. Hij is niet bang om risico’s te nemen, wat soms leidt tot spectaculaire inhaalacties op de baan. Zijn kleine gestalte geeft hem een uniek voordeel in de auto, vooral op technische circuits met veel bochten.

yuki tsunoda
Foto: cartillect

Als jonge coureur binnen het Red Bull-programma heeft Tsunoda een veelbelovende toekomst. Zijn prestaties worden nauwlettend gevolgd door Helmut Marko, die scherp let op jong talent.

“Yuki maakte afgelopen weekend veel indruk in zijn thuisrace op Suzuka,” prees Marko na de Japanse Grand Prix.

Tsunoda’s doel is om uiteindelijk door te stromen naar Red Bull Racing, en zijn prestaties bij Visa Cash App RB zullen bepalend zijn voor die kans. Zijn snelheid, leergierigheid en groeiende consistentie maken hem een waardevolle speler in de Formule 1.

Als Tsunoda deze ontwikkeling weet vast te houden, is het niet ondenkbaar dat hij in de toekomst kan strijden voor podiumplaatsen en mogelijk zelfs overwinningen.

Zijn rol als ambassadeur voor de Japanse autosport, in samenwerking met Honda, maakt zijn aanwezigheid in de Formule 1 extra belangrijk voor zijn thuisland.

Gerelateerd nieuws

Risico’s van een enkele pitstopstrategie op circuits met hoge slijtage

Een enkele pitstopstrategie op circuits met hoge bandenslijtage brengt aanzienlijke risico’s met...

Het effect van een beschadigde vloer op de raceprestaties

Een beschadigde vloer heeft grote gevolgen voor de prestaties van een Formule...

Voordelen van een alternatieve bandenstrategie bij onverwachte weersveranderingen

Een alternatieve bandenstrategie biedt coureurs een groot voordeel bij onverwachte weersveranderingen tijdens...

Strategieën bij hoge temperaturen en hun effect op bandenslijtage

Hoge temperaturen versnellen bandenslijtage doordat het rubber zachter wordt en sneller slijt....

Remfalen in Formule 1: gevaren van oververhitte remmen in snelle bochten

Oververhitting van remmen kan leiden tot remfalen in snelle bochten doordat de...

Tijdstraffen voor onveilig uitrijden uit de pitstraat en hun impact op de grid

Deze straf wordt gegeven wanneer een coureur op een gevaarlijke manier de...

Voorvleugelschade in F1: hoe kleine beschadigingen grote gevolgen hebben

De voorvleugel is cruciaal voor de aerodynamische efficiëntie en downforce, vooral op...

Inhalen op smalle circuits: een uitdaging voor coureurs en veiligheid

De beperkingen van smalle circuits, zoals nauwe bochten en korte rechte stukken,...