Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Coureur uitgelicht: Zhou Guanyu
Overig

Coureur uitgelicht: Zhou Guanyu

1.2k
Coureur uitgelicht: Zhou Guanyu
Foto: Steffen Prößdorf

Zhou Guanyu is de eerste en enige Chinese coureur in de Formule 1, waar hij sinds 2022 rijdt voor het team van Sauber. Zhou begon zijn carrière op 8-jarige leeftijd in het karting en verhuisde in 2012 naar Sheffield om internationaal te kunnen racen.

Hij doorliep de juniorklassen met succes, eindigde als tweede in het Italiaanse F4-kampioenschap in 2015 en behaalde overwinningen in de Formule 3 en Formule 2.In 2022 maakte Zhou zijn debuut bij Alfa Romeo, waar hij teamgenoot werd van Valtteri Bottas.

Hij scoorde direct een punt in zijn eerste race in Bahrein, wat hem de eerste Chinese coureur maakte die punten scoorde in de Formule 1. Zijn beste kwalificatieresultaat tot nu toe is een vijfde plaats tijdens de Hongaarse Grand Prix van 2023.

JaarKlassering F2OverwinningenPodiumplaatsen
20197e05
20206e16
20213e38

Zhou staat bekend om zijn consistente prestaties en snelle aanpassing aan de hoogste klasse van de autosport. Hij wordt gezien als een rolmodel voor jonge Chinese coureurs en heeft de weg vrijgemaakt voor meer Chinese betrokkenheid in de internationale autosport.

De weg naar de Formule 1

In 2012 nam hij de moedige beslissing om naar Engeland te verhuizen om zijn racedroom na te jagen. Deze stap bleek cruciaal voor zijn ontwikkeling als coureur. In 2014 werd Zhou opgenomen in de Ferrari Driver Academy. Hij maakte snel progressie door de juniorklassen, met als hoogtepunt een tweede plaats in het Italiaanse Formule 4-kampioenschap in 2015.

Zhou’s talent werd verder gescherpt in de FIA Formule 3 European Championship, waar hij drie seizoenen reed. In 2018 behaalde hij zijn eerste overwinningen in deze klasse. De overstap naar de Formule 2 in 2019 was een belangrijke stap in Zhou’s carrière.

Lees ook:  Zhou Guanyu keert terug bij Ferrari als reservecoureur na verlies van Sauber-stoeltje
Zhou Guanyu

Hij reed drie seizoenen in deze klasse, waarbij hij consistent verbeterde. In zijn debuutjaar won hij de Anthoine Hubert Award voor beste rookie. In 2021 eindigde hij als derde in het kampioenschap, met vier overwinningen op zijn naam.

“Ik ben goed voorbereid op de immense uitdaging van de Formule 1. Mijn entree in de serie is een doorbraak voor de Chinese autosportgeschiedenis.”

Hij scoorde een punt in zijn allereerste race, de Grand Prix van Bahrein, door als tiende te finishen. Dit maakte hem de eerste Chinese coureur die punten scoorde in de Formule 1. Hij behaalde zijn beste resultaat van het seizoen tijdens de Canadese Grand Prix, waar hij als achtste finishte.

In 2023 zette Zhou zijn progressie voort. Hij verbeterde zijn beste kwalificatieresultaat tot een indrukwekkende vijfde plaats tijdens de Hongaarse Grand Prix. Dit was de beste kwalificatie ooit voor een Chinese coureur in de Formule 1.

Een van Zhou’s meest indrukwekkende prestaties kwam tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023. Startend vanaf de 19e positie, wist hij zich op te werken naar de 9e plaats. Deze prestatie vestigde een record voor de grootste positieverbetering door een Chinese coureur in een Formule 1-race.

JaarTeamBeste race finishBeste kwalificatiePunten
2022Alfa Romeo8e (Canada)9e (Canada)6
2023Alfa Romeo9e (Australië, Spanje, Qatar)5e (Hongarije)6

Zijn invloed op de Chinese autosport

Voor Zhou’s debuut was de Formule 1 relatief onbekend in China. Nu trekt de sport miljoenen Chinese kijkers, met Zhou als hun nationale held. Zijn prestaties worden nauwlettend gevolgd en gevierd door fans in het hele land.

Lees ook:  Racing Bulls en Sauber starten Imola-test voor seizoen 2025

Zhou’s succes heeft ook geleid tot een toename van investeringen in de autosport in China. Er is een groeiende interesse in het ontwikkelen van jonge Chinese coureurs, met meer kart- en racefaciliteiten die worden gebouwd om dit te ondersteunen.

De Chinese Grand Prix, die sinds 2004 op de kalender staat, heeft dankzij Zhou’s deelname een nieuwe betekenis gekregen. De race trekt nu meer lokale belangstelling en wordt gezien als een kans voor Chinese fans om hun nationale held in actie te zien.

“Ik hoop dat mijn reis in de Formule 1 jonge Chinese coureurs zal inspireren om hun dromen na te jagen. Het is mogelijk om de top te bereiken met hard werk en doorzettingsvermogen.”

Hij is een rolmodel geworden voor jonge Chinese atleten, die nu zien dat het mogelijk is om op het hoogste niveau in een internationale sport te presteren. Zijn verhaal inspireert velen om hun dromen na te jagen, ongeacht de uitdagingen.

Valtteri Bottas Kick Sauber
Foto: Steffen Prößdorf

Een van Zhou’s sterkste punten is zijn consistentie. Hij maakt relatief weinig fouten en weet vaak het maximale uit zijn auto te halen, zelfs onder moeilijke omstandigheden. Dit werd duidelijk tijdens zijn debuutseizoen in de Formule 1, waar hij regelmatig in de punten finishte ondanks dat hij in een middenveldauto reed.

Zijn technisch inzicht en vermogen om de prestaties van de auto nauwkeurig te beschrijven, helpen het team bij het ontwikkelen en verbeteren van de auto.

Sterke puntenGebieden voor verbetering
ConsistentieStarts
Technische feedbackBandenbeheer
KwalificatiesnelheidRacepace
RacecraftVerdedigende vaardigheden

In kwalificaties heeft Zhou laten zien dat hij over een goede snelheid beschikt. Zijn vijfde plaats in de kwalificatie voor de Hongaarse Grand Prix van 2023 was een hoogtepunt en toonde zijn potentieel om vooraan mee te strijden als hij over het juiste materiaal beschikt.

Gerelateerd nieuws

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde en kampioenschapsstrategieën

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde vanaf 2025 heeft...

Hoe de kalenderwijzigingen in 2025 het verloop van het seizoen kunnen beïnvloeden

De terugkeer van Australië als seizoensopener, aanpassingen vanwege de Ramadan, en veranderingen...

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...