Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’
F1 nieuws

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

269
Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’
Foto: Agustinvivo

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix van België op het circuit van Spa-Francorchamps. Tom Coronel, ervaren autocoureur en analist, stelt dat Verstappen hier niet bang voor hoeft te zijn. De Red Bull-coureur zal waarschijnlijk een nieuwe motor krijgen, wat resulteert in een startpositie verder naar achteren.

Coronel benadrukt dat Spa-Francorchamps een van de beste circuits is om in te halen, waardoor de impact van de gridstraf beperkt zal blijven. Hij verwacht dat Verstappen, ondanks de penalty, nog steeds een sterke race kan rijden en zich naar voren kan werken.

“Max gaat niet op plek één starten, dat kan ik je echt verzekeren. Vertrouw maar op mij, ik heb de juiste bronnen,” aldus Coronel.

Vernieuwde asfaltlaag op Spa-Francorchamps

Het circuit van Spa-Francorchamps heeft recentelijk een upgrade ondergaan, waarbij 3,5 kilometer van het asfalt is vernieuwd. Deze verandering heeft al een significant effect gehad op de rondetijden van GT3-wagens, die ongeveer 3 seconden sneller waren dan voorheen. Coronel verwacht dat dit ook invloed zal hebben op de Formule 1-bolides. Hij schat in dat de tijdwinst voor F1-auto’s zelfs het dubbele zou kunnen zijn van wat bij de GT3-wagens is waargenomen, mogelijk resulterend in rondetijden die 6 seconden sneller zijn dan voorheen.

De nieuwe asfaltlaag zorgt voor meer grip, wat volgens Coronel bepaalde problemen bij auto’s kan maskeren. Hij legt uit dat een gladde baan vaak problemen vergroot, terwijl een baan met veel grip ervoor kan zorgen dat sommige problemen niet aan het licht komen. Dit kan leiden tot verrassende prestaties van teams en coureurs die normaal gesproken minder competitief zijn.

Coronel benadrukt echter dat het nieuwe asfalt voor alle teams en coureurs hetzelfde is, waardoor het uiteindelijke effect op de onderlinge verhoudingen beperkt zal blijven. De verhoogde grip kan wel leiden tot spannendere races en mogelijk onverwachte resultaten.

Lees ook:  Verstappen waarschuwt Norris voor 2025: 'ik heb geen zwakheden'

Krachtsverhoudingen tussen de teams

De krachtsverhoudingen tussen de verschillende Formule 1-teams zijn dit seizoen voortdurend in beweging geweest. Coronel verwacht dat op Spa-Francorchamps met name McLaren en Mercedes sterk voor de dag zullen komen. Hij baseert dit op de karakteristieken van het circuit, dat met zijn lange rechte stukken en snelle bochten goed past bij de sterke punten van deze teams.

Red Bull blijft volgens Coronel de te kloppen partij, ondanks de verwachte gridstraf voor Verstappen. Hij wijst op de prestaties van Verstappen in voorgaande jaren op Spa, waar de Nederlander zelfs vanaf lagere startposities wist te winnen. De lengte van het circuit (ruim 7 kilometer) speelt hierbij een belangrijke rol, omdat het meer mogelijkheden biedt voor inhaalacties.

Coronel benadrukt de unieke kenmerken van Spa-Francorchamps die het zo geliefd maken bij coureurs:

“Spa is één van de beste banen ter wereld. Je hebt zoveel hoogteverschillen en serieuze snelle doordraaiers. Dat zijn de gave bochten waar je veel tijd kan winnen en verliezen, en dus ook het verschil kan maken.”

De positie van Sergio Perez bij Red Bull

De prestaties van Sergio Perez, teamgenoot van Verstappen bij Red Bull, blijven een punt van discussie. Coronel ziet dat de druk op Perez toeneemt en dat Red Bull mogelijk al op zoek is naar een vervanger. Hij stelt dat Perez’ toekomst bij het team onzeker is, ondanks diens recente prestatie in Hongarije waar hij van P16 naar P7 reed.

Coronel is van mening dat het verschil tussen Verstappen en Perez te groot is. Hij ziet dat Verstappen, ondanks zijn eigen uitdagingen, consistent beter presteert dan zijn teamgenoot. Dit verschil in prestaties zorgt voor twijfels over Perez’ langetermijnperspectief bij Red Bull.

“Is Perez dé toekomst bij Red Bull? Nee, dat is hij niet,” stelt Coronel resoluut.

Mogelijke vervangers voor Perez

In het licht van de onzekere toekomst van Perez bij Red Bull, speculeert Coronel over mogelijke vervangers. Hij noemt Yuki Tsunoda als een potentiële kandidaat, hoewel hij erkent dat de jonge Japanner nog wat ervaring mist. Coronel ziet Tsunoda als een snelle rijder die een kans verdient, maar benadrukt dat hij nog moet groeien in zijn communicatie en volwassenheid.

Lees ook:  Verstappen stelt 'natuurlijke achteruitgang' aan de kaak bij Hamilton

Coronel is minder enthousiast over de mogelijkheid van Daniel Ricciardo als vervanger. Hij vindt dat Ricciardo al voldoende kansen heeft gehad en dat Red Bull beter kan kiezen voor vernieuwing met jongere rijders uit hun juniorenprogramma.

“Als ik Dr. Helmut Marko zou zijn, zou ik Yuki Tsunoda promoveren. Dat is wat ik zou doen,” aldus Coronel.

Veranderingen bij Audi’s F1-project

Recente ontwikkelingen bij Audi’s aanstaande Formule 1-project hebben de aandacht getrokken. Het Duitse merk heeft afscheid genomen van twee prominente figuren, waaronder Andrea Seidl. Als verrassende vervanger is Mattia Binotto aangetrokken, de voormalige teambaas van Ferrari.

Coronel ziet deze move als een positieve ontwikkeling voor Audi. Hij prijst Binotto’s ervaring en succes bij Ferrari, waar het team onder zijn leiding twee keer tweede werd in het constructeurskampioenschap en competitief was bij de introductie van nieuwe reglementen.

“Mattia Binotto heeft het altijd erg goed gedaan bij Ferrari. Ze zaten de besten af en toe wel heel goed bij. Ze hadden toen ook, toen de nieuwe reglementen kwamen, zaten ze direct erbij, waren ze de snelste auto op de baan,” merkt Coronel op.

Gerelateerd nieuws

Mario Andretti kiest Adrian Newey als ‘meest ideale aanwinst’ voor Cadillac

Mario Andretti heeft duidelijk gemaakt wie hij zonder aarzeling zou aannemen om...

McLaren kreeg ‘meer dan verwacht’ met Rob Marshall van Red Bull

Rob Marshall heeft sinds zijn komst naar McLaren een diepgaande indruk achtergelaten....

Racing Bulls en Sauber starten Imola-test voor seizoen 2025

De Racing Bulls en Sauber-teams beginnen deze week hun voorbereidingen op het...

Stefano Domenicali spreekt zorgen over regelwijzigingen tegen: ‘niet focussen op details’

De aankomende wijzigingen in de Formule 1-reglementen voor 2026 roepen vragen op...

Waarom Oscar Piastri mogelijk buiten McLaren kijkt na 2025

Oscar Piastri kan na het seizoen 2025 besluiten om zijn toekomst bij...

Racing Bulls volgen het voorbeeld van Mercedes met nieuw 2025-plan

Racing Bulls heeft aangekondigd dat Yuki Tsunoda en Isack Hadjar in actie...

Verstappen redde Helmut Marko’s positie bij Red Bull: ’trouw aan zijn principes’

Max Verstappen heeft volgens diverse bronnen een cruciale rol gespeeld in het...

Waarom James Vowles Williams tot het breekpunt bracht voor het seizoen van 2024

James Vowles, de teambaas van Williams, heeft zijn invloed duidelijk laten gelden...