Alexander Albon, voormalig teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull Racing, geeft een verrassende verklaring voor de huidige prestaties van Sergio Pérez. Volgens Albon moet er niet te zwaar getild worden aan Pérez’ vorm, omdat de worstelingen van Verstappen met de RB20 aantonen dat de wagen simpelweg nog niet op orde is.
Dit vertroebelde beeld van Pérez’ prestaties komt voort uit de complexiteit van de huidige Formule 1-bolide en de kleine marges binnen het veld, wat het beoordelen van individuele rijdersprestaties bemoeilijkt.
De uitdagingen van de RB20
De RB20, Red Bull’s nieuwste Formule 1-wagen, blijkt een complexe machine te zijn die zelfs Max Verstappen voor uitdagingen stelt. Deze situatie werpt een interessant licht op de prestaties van Sergio Pérez, die vaak wordt bekritiseerd vanwege zijn achterstand op zijn teamgenoot. Alexander Albon, die zelf ervaring heeft als teamgenoot van Verstappen, biedt een genuanceerde kijk op de situatie.
Albon benadrukt dat de huidige Formule 1-auto’s niet eenvoudig te besturen zijn. Hij vergelijkt de situatie met zijn eigen ervaringen in 2020, toen hij moeite had om de tijden van Verstappen te evenaren. De kleine marges in de hedendaagse Formule 1 betekenen dat zelfs kleine afwijkingen in prestaties kunnen resulteren in significante verschillen in posities op de grid.
De voormalige Red Bull-coureur stelt:
“Het is een beetje zoals in 2020 toen ik niet aan de tijden van Max kon komen. Het was altijd zo van ‘oké, nu heb ik zelfs moeite om in Q3 te komen’, gewoon omdat de marges zo klein waren.”
De rol van de juiste auto
Albon’s inzichten suggereren dat de prestaties van een Formule 1-coureur niet los kunnen worden gezien van de karakteristieken van de auto. Hij benadrukt dat als Verstappen, algemeen beschouwd als een van de meest getalenteerde coureurs op de grid, moeite heeft met de auto, dit een duidelijke indicatie is van de uitdagingen die de RB20 biedt.
“Van wat ik van de jongens heb gehoord, klinkt het niet alsof de auto dit jaar zo makkelijk te besturen is,” zegt Albon. “Dus ja, ik denk dat als Max het moeilijk heeft, het een goede maatstaf is om te weten dat het niet makkelijk voor Pérez is.”
Deze uitspraak werpt een nieuw licht op de prestaties van Pérez en suggereert dat zijn worsteling mogelijk meer te maken heeft met de eigenschappen van de auto dan met een gebrek aan vaardigheden of vorm.
Spanning bij Red Bull
Albon wijst ook op de veranderende spanning binnen de Formule 1. Hij merkt op dat Red Bull Racing, hoewel nog steeds een topteam, niet meer de onbetwiste dominantie heeft die ze in het recente verleden genoten. Met teams als McLaren die steeds competitiever worden, worden de marges kleiner en de gevolgen van kleine prestatieverschillen groter.
“Het is ook niet makkelijk om teamgenoot van Max te zijn,” merkt Albon op. “Ik denk dat ze de afgelopen tijd een stapje voor de rest stonden, maar nu zie je dat McLaren ook in het spel is gekomen. En als je dan een beetje naast zit, of gewoon erg ver naast zit, ja dan weet je dat je misschien wel achteraan de groep staat.”
Deze observatie benadrukt de intense competitie binnen de Formule 1 en hoe kleine verschillen in prestaties kunnen leiden tot grote verschillen in resultaten.
Albon’s commentaar pleit voor een meer genuanceerde mening bij het beoordelen van de prestaties van Formule 1-coureurs, in het bijzonder die van Sergio Pérez. Hij suggereert dat Red Bull Racing eerst de huidige auto op orde moet krijgen voordat Pérez überhaupt beoordeeld kan worden.