Pierre Gasly begon zijn autosportcarrière op 10-jarige leeftijd in het karting. Gasly werkte zich snel op door de juniorklassen en won in 2013 het Eurocup Formula Renault 2.0 kampioenschap. In 2016 behaalde hij de GP2-titel (nu Formula 2), wat hem een plek in de Formule 1 opleverde.
Gasly maakte zijn F1-debuut in 2017 bij Toro Rosso als vervanger van Daniil Kvyat. Na een volledig seizoen in 2018 promoveerde hij naar het topteam Red Bull Racing voor 2019. Helaas presteerde Gasly onder de verwachtingen en werd hij halverwege het seizoen teruggezet naar Toro Rosso.
Bij het hernieuwde AlphaTauri-team boekte Gasly zijn grootste succes tot nu toe. Hij won de Italiaanse Grand Prix in 2020, zijn eerste en tot dusver enige F1-overwinning. Deze prestatie bevestigde zijn talent en veerkracht na de teleurstelling bij Red Bull.
Jaar | Team | Beste resultaat | Eindklassering WK |
---|---|---|---|
2017 | Toro Rosso | 4e plaats | 21e |
2018 | Toro Rosso | 4e plaats | 15e |
2019 | Red Bull/Toro Rosso | 2e plaats | 7e |
2020 | AlphaTauri | 1e plaats | 10e |
2021 | AlphaTauri | 3e plaats | 9e |
2022 | AlphaTauri | 5e plaats | 14e |
2023 | Alpine | 3e plaats | 11e |
Voor het seizoen 2023 maakte Gasly de overstap naar Alpine, waar hij een nieuwe uitdaging aangaat naast landgenoot Esteban Ocon.
Buiten de baan is hij een open persoonlijkheid die actief is op sociale media en een hechte band heeft met zijn fans. Zijn carrière toont een opmerkelijk verhaal van doorzettingsvermogen en het overwinnen van tegenslagen in de hoogste klasse van de autosport.
Vroege carrière en doorbraak
Hij boekte snel vooruitgang in de Franse kampioenschappen en maakte in 2009 de overstap naar het internationale karting-circuit. In 2010 behaalde Gasly een indrukwekkende tweede plaats in het CIK-FIA European Championship, wat hem de kans gaf om over te stappen naar formuleauto’s.
In 2011 debuteerde Gasly in het Franse Formule 4-kampioenschap. Hij eindigde als derde in het klassement met zeven podiumplaatsen, waaronder overwinningen op Spa-Francorchamps, Albi en Paul Ricard.
Gasly maakte vervolgens de overstap naar de Formule Renault 2.0-klasse in 2012. Hij reed voor R-Ace GP in de Eurocup Formula Renault en behaalde podiumplaatsen op Spa en de Nürburgring. In 2013 verhuisde hij naar Tech 1 Racing en won het Eurocup Formula Renault 2.0-kampioenschap na een spannende strijd met Oliver Rowland.
“Ik heb geleerd dat je nooit moet opgeven, zelfs niet in de moeilijkste momenten. Elke uitdaging is een kans om sterker terug te komen,” aldus Pierre Gasly over zijn F1-carrière.
De overwinning in de Eurocup Formula Renault 2.0 was een keerpunt in Gasly’s carrière. Het trok de aandacht van het Red Bull Junior Team, dat hem in 2014 opnam in hun opleidingsprogramma.
Dit opende deuren naar hogere raceklassen en bracht hem dichter bij zijn droom van de Formule 1.In 2014 stapte Gasly over naar de Formula Renault 3.5 Series, waar hij voor Arden racete onder de vlag van het Red Bull Junior Team.
Hij eindigde het seizoen als tweede, net achter zijn teamgenoot Carlos Sainz Jr. Deze prestatie bevestigde zijn potentieel en verstevigde zijn positie binnen het Red Bull-programma.
Hoogte- en dieptepunten bij Red Bull
Als teamgenoot van Max Verstappen kreeg hij de kans om zich te bewijzen in een topteam. Helaas verliep dit seizoen niet zoals gehoopt voor de Franse coureur. Gasly worstelde om zich aan te passen aan de Red Bull RB15.
Hij had moeite om het tempo van Verstappen te evenaren en finishte regelmatig buiten de top vijf. Zijn beste resultaat voor Red Bull was een vierde plaats tijdens de Britse Grand Prix, waar hij profiteerde van crashes van Verstappen en Sebastian Vettel.
De prestatiekloof tussen Gasly en Verstappen werd steeds duidelijker naarmate het seizoen vorderde. Na twaalf races had Verstappen 181 punten gescoord, inclusief twee overwinningen en vijf podiumplaatsen. Gasly daarentegen stond op slechts 63 punten zonder podiumfinishes.
Ondanks herhaalde steunbetuigingen van teambaas Christian Horner, besloot Red Bull halverwege het seizoen in te grijpen. Na de Hongaarse Grand Prix werd Gasly teruggezet naar Toro Rosso, terwijl Alexander Albon zijn plaats bij Red Bull innam.
Heropleving bij AlphaTauri
Na zijn terugkeer naar Toro Rosso (later omgedoopt tot AlphaTauri) liet Pierre Gasly zien dat hij nog steeds een uitzonderlijk talent was. Hij pakte zijn eerste Formule 1-podium met een tweede plaats tijdens de chaotische Braziliaanse Grand Prix van 2019, slechts enkele maanden na zijn degradatie bij Red Bull.
Het seizoen 2020 bracht Gasly’s grootste succes tot nu toe. Tijdens de Italiaanse Grand Prix op Monza startte hij als tiende, maar door een slimme strategie en een beetje geluk met de safety car-procedure, vond hij zichzelf plotseling aan de leiding van de race.
Gasly verdedigde zijn positie met verve en wist Carlos Sainz Jr. achter zich te houden om zijn eerste overwinning te behalen.
“Dit is ongelooflijk! Ik weet niet wat ik moet zeggen. Het was zo’n gekke race en we hebben geprofiteerd van de rode vlag. De auto was geweldig, ik wist dat er een kans was om iets speciaals te doen vandaag. Ik heb alles gegeven, ik wilde deze overwinning zo graag. Ik kan het nog steeds niet geloven. Dit team heeft me zoveel gegeven, ze gaven me mijn eerste kans in de F1, mijn eerste podium en nu mijn eerste overwinning.”
Het was de tweede overwinning ooit voor het team (na Sebastian Vettel’s overwinning in 2008, toen het team nog Toro Rosso heette) en bevestigde Gasly’s status als een van de meest getalenteerde coureurs van zijn generatie. Gasly’s sterke vorm zette zich voort in 2021.
Hij behaalde zijn derde podiumfinish met een derde plaats in de Grand Prix van Azerbeidzjan. Over het hele seizoen scoorde hij 110 punten, wat hem de negende plaats in het wereldkampioenschap opleverde.
Nieuwe uitdaging bij Alpine
Gasly’s overstap naar Alpine bracht hem samen met landgenoot Esteban Ocon, wat resulteerde in een volledig Franse line-up voor het Franse team. Deze combinatie wekte veel interesse, vooral gezien de geschiedenis tussen de twee coureurs die elkaar al kennen sinds hun kartingtijd.
Bij Alpine kreeg Gasly de kans om zijn vaardigheden te tonen in een auto die regelmatig in de top tien finisht. Het team eindigde in 2022 als vierde in het constructeurskampioenschap en hoopte met Gasly’s komst deze positie te versterken of zelfs te verbeteren.
Statistiek | Waarde |
---|---|
Races | 151 |
Overwinningen | 1 |
Podiums | 5 |
Pole positions | 0 |
Snelste rondes | 3 |
Totaal punten | 420 |
De overstap naar Alpine bood Gasly ook de mogelijkheid om uit de schaduw van het Red Bull-programma te stappen en zijn eigen pad in de Formule 1 uit te stippelen. In zijn eerste seizoen bij Alpine liet Gasly zien dat hij snel kon wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Hij behaalde zijn eerste podium voor het team tijdens de Dutch Grand Prix van 2023, waar hij als derde finishte. Deze prestatie onderstreepte zijn vermogen om kansen te grijpen wanneer ze zich voordoen.