Pierre Gasly heeft in Baku een flinke tegenslag te verwerken gekregen. Zijn resultaten uit de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan zijn geschrapt omdat zijn auto meer brandstof verbruikte dan toegestaan.
Tijdens de sessie ontdekte de FIA dat de brandstofstroom van zijn auto de limiet van 100 kg per uur had overschreden. Dit is in strijd met artikel 5.2.3 van de technische reglementen van de Formule 1.
Ondanks dat het Alpine-team beweerde dat er geen voordeel werd behaald door deze technische fout, besloten de stewards Gasly te diskwalificeren. Gelukkig mocht hij wel deelnemen aan de race, maar wel vanaf de achterkant van de grid.
“De brandstofstroom was groter dan de limiet op het laatste getimede rondje van Q2,” – Jo Bauer, FIA Technisch Afgevaardigde
Tijdens de kwalificatiesessie in Baku was er iets mis met de auto van Pierre Gasly. Op een cruciaal moment verbruikte de auto meer brandstof dan de maximaal toegestane hoeveelheid.
Dit was een directe schending van de 100 kg/u-regel, zoals vastgelegd in artikel 5.2.3 van de Formule 1-technische reglementen van 2024. Die overschrijding leverde een formele klacht op van de FIA en kostte Gasly zijn kwalificatieresultaten. Hierdoor verloor hij zijn kans om een betere startpositie te bemachtigen voor de race.
Wat zei de FIA over de technische overtreding?
Het was FIA-technisch afgevaardigde Jo Bauer die de overtreding vaststelde. Hij gaf aan dat Gasly’s auto om 16:38:54 meer brandstof verbruikte dan de limiet. Alpine verwees naar een technische storing, maar de regels zijn glashelder: overschrijd de brandstofstroomlimiet en je bent de klos. Hoewel Alpine beweerde dat er geen prestatievoordeel was behaald, hielden de stewards vast aan de diskwalificatie.
“Auto nummer 10, coureur Pierre Gasly, overschreed de toegestane brandstofstroom op 16:38:54,” – Jo Bauer, FIA technisch afgevaardigde
De regel is er niet voor niets: teams mogen niet meer dan 100 kg/h aan brandstof verbruiken, om ervoor te zorgen dat iedereen binnen dezelfde technische grenzen blijft opereren.
Het doel is simpel: motoren moeten efficiënt zijn, en elk team moet op hetzelfde speelveld staan. Of de overtreding nu opzettelijk was of niet, het gevolg is altijd hetzelfde: diskwalificatie van de kwalificatieresultaten.
Hoe reageerde het Alpine-team?
Na de ontdekking van de overtreding, moest Alpine zich verantwoorden bij de stewards. Het team gaf toe dat de overtreding was gebeurd, maar ze wezen op een kortstondige technische storing.
Volgens Alpine leverde dit geen prestatiewinst op, en was de rondetijd zelfs lager dan verwacht. Maar de stewards hadden daar geen boodschap aan.
“Het overtreden van artikel 5.2.3 is zeldzaam, maar dat neemt niet weg dat de regels zijn overtreden,” – Verslag van de stewards
Gasly kreeg uiteindelijk wel toestemming om aan de race deel te nemen, ondanks zijn diskwalificatie voor de kwalificatie. Dit betekent dat hij zijn dertiende startpositie verloor en achteraan moest beginnen. Een flinke tegenvaller, maar hij kreeg in ieder geval nog een kans.
Waarom zijn brandstoflimieten zo belangrijk?
De brandstofregels in de Formule 1 zijn streng, en met een goede reden. De limiet van 100 kg/h zorgt ervoor dat geen enkel team een oneerlijk voordeel kan behalen door meer brandstof te verbruiken.
Extra brandstof betekent meer vermogen, en dat zou in strijd zijn met het doel van de sport om duurzaam en efficiënt te blijven.
Overtreding | Limiet | Werkelijke waarde |
---|---|---|
Brandstofmassastroom | 100 kg/h | Overschreden |
Tijdstip van overtreding | 16:38:54 | Bevestigd |
Overtredingen van de brandstoflimiet zijn zeldzaam, maar wanneer ze zich voordoen, zijn de straffen streng. Zelfs als een team, zoals Alpine, kan aantonen dat er geen voordeel werd behaald, blijven de regels onverminderd van kracht. Het doel is om ervoor te zorgen dat alle teams binnen de technische kaders van de sport blijven opereren.
Artikel 5.2.3 stelt duidelijk dat de brandstofstroom van een auto de 100 kg/h niet mag overschrijden tijdens de kwalificatie of race.
Deze regel zorgt ervoor dat teams hun motorprestaties niet kunstmatig kunnen verhogen door meer brandstof te gebruiken. Het is een cruciale regel in de moderne Formule 1, waarin duurzaamheid en motor efficiëntie steeds belangrijker worden.