Pierre Gasly is niet bepaald tevreden. Na de derde race op rij zonder punten heeft de Franse coureur, sinds 2023 actief bij Alpine, zijn frustratie uitgesproken over het gebrek aan snelheid en competitiviteit van de auto.
“We zijn niet snel of competitief,” zei Gasly eerlijk over de huidige stand van zaken bij Alpine.
Alpine, het Franse fabrieksteam dat voorheen als Renault door het leven ging, beleeft een moeizame start van het Formule 1-seizoen van 2024. In de eerste races van dit jaar wisten zowel Gasly als zijn teamgenoot Esteban Ocon geen punten te scoren.
Dat is een flinke stap terug vergeleken met vorig seizoen, toen Gasly nog 62 punten pakte en als elfde eindigde in het kampioenschap.
Voor Gasly is het extra zuur. In 2023 stond hij nog op het podium met een derde plek tijdens de Dutch Grand Prix. Nu, een jaar later, worstelt het team om überhaupt in de buurt van de punten te komen. Zijn uitspraken laten zien hoe serieus de situatie is en welke uitdagingen Alpine moet overwinnen om weer mee te doen in de top van de autosport.
De problemen van Alpine in 2024
Het seizoen 2024 is tot nu toe een zware dobber voor Alpine. Na de eerste races staat de teller nog steeds op nul punten. Dat is een schril contrast met voorgaande jaren, waarin ze regelmatig in de punten eindigden en zelfs podiumplaatsen behaalden.
Het probleem lijkt vooral in de auto te zitten. Gasly en Ocon hebben moeite om het tempo te vinden dat nodig is om mee te strijden in het middenveld van de Formule 1. Tijdens kwalificaties belanden ze vaak achteraan, wat het tijdens de race lastig maakt om op te klimmen.
Een pijnlijk moment was de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein, waar beide Alpine-coureurs op de laatste twee plekken eindigden. Dat was een duidelijk teken dat er iets grondig mis is met de snelheid en afstelling van de auto.
De frustratie is voelbaar bij beide coureurs, maar vooral Gasly heeft zich uitgesproken. Met zijn ervaring en eerdere successen, zoals een overwinning in de Grand Prix van Italië in 2020 met AlphaTauri, is het lastig te verkroppen dat hij nu vecht in de achterhoede.
Het team zegt hard te werken aan verbeteringen, maar tot nu toe is er weinig vooruitgang te zien op de baan. De grote vraag is hoe lang het nog duurt voordat Alpine weer competitief is in het sterke Formule 1-veld.
Gasly’s prestaties en uitspraken
Pierre Gasly stapte in 2023 over van AlphaTauri naar Alpine met hoge verwachtingen. Zijn eerste seizoen bij het Franse team leverde hem 62 punten op en een elfde plaats in het kampioenschap. Een solide basis om op voort te bouwen, zou je denken.
Maar 2024 valt tot nu toe flink tegen. In de eerste races heeft Gasly nog geen enkel punt weten te scoren. Zijn beste resultaat is een negende plek tijdens de Grand Prix van Canada, waar hij twee punten pakte.
Dat staat in schril contrast met voorgaande jaren, waarin hij regelmatig in de top tien eindigde en zelfs podiumplaatsen behaalde. Gasly’s frustratie is duidelijk merkbaar in zijn woorden:
“We zijn momenteel gewoon niet snel genoeg. Het is frustrerend om zo ver achteraan te rijden, maar we moeten realistisch zijn over waar we nu staan.”
Deze uitspraak toont niet alleen zijn teleurstelling, maar ook de ernst van de situatie bij Alpine. Een coureur die weet hoe het is om te winnen—denk aan zijn zege in Italië in 2020—vindt zichzelf nu terug in een strijd om überhaupt punten te scoren.
Seizoen | Team | WK-positie | Punten |
---|---|---|---|
2023 | Alpine | 11e | 62 |
2024 (tot nu toe) | Alpine | 15e | 8 |
Deze cijfers laten zien hoe groot de terugval is in Gasly’s prestaties, wat de problemen bij Alpine onderstreept.
Technische uitdagingen voor Alpine
De problemen bij Alpine gaan dieper dan alleen de resultaten op de baan. Het team kampt met fundamentele technische uitdagingen die de snelheid en betrouwbaarheid van de auto beïnvloeden.
Een belangrijk issue is het gewicht van de auto. Eerder dit seizoen werd duidelijk dat de Alpine A524 te zwaar is, wat direct invloed heeft op de snelheid en wendbaarheid. Dit kwam vooral naar voren tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, waar Gasly ondanks een vijfde plaats aangaf dat de auto nog steeds te zwaar was.
Ook het optimaal benutten van de banden is een probleem. In verschillende races hadden zowel Gasly als Ocon moeite met bandenslijtage, wat hun racepace aanzienlijk beïnvloedde. Tijdens de Grand Prix van Miami worstelden beide coureurs om binnen de top 15 te blijven vanwege bandengerelateerde issues.
Daarnaast lijkt de aerodynamica van de auto niet op orde. Vergeleken met concurrenten genereert de Alpine minder downforce, wat resulteert in minder grip in de bochten en lagere topsnelheden op de rechte stukken.
Dit werd pijnlijk duidelijk tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Emilia-Romagna, waar beide Alpine-coureurs al in Q1 werden uitgeschakeld.
- Overgewicht van de auto
- Problemen met bandenslijtage
- Tekort aan downforce
- Moeite met het vinden van de juiste afstelling
Deze complexe uitdagingen moet het team zien op te lossen om weer mee te kunnen doen in de strijd. Het vraagt niet alleen om technische upgrades, maar ook om een herziening van de algehele ontwikkelingsstrategie.
Teamdynamiek en strategie
Naast de technische problemen speelt ook de dynamiek binnen het team een cruciale rol. De samenwerking tussen Gasly en Ocon, beide Franse coureurs, werd bij aanvang van het seizoen gezien als een sterk punt. Maar de tegenvallende resultaten zorgen onvermijdelijk voor spanningen.
Gasly, die vorig jaar nog op het podium stond in Zandvoort, worstelt nu om punten te halen. Dat is niet alleen frustrerend voor hem, maar zet ook druk op de relatie met zijn teamgenoot en de teamleiding.
De strategische keuzes tijdens raceweekenden zijn ook onderwerp van discussie. In meerdere races leken beslissingen over pitstops en bandenkeuze niet optimaal, wat resulteerde in gemiste kansen. Een voorbeeld hiervan was de Grand Prix van Monaco, waar beide coureurs worstelden met de timing van hun pitstops in wisselvallige weersomstandigheden.
Teambaas Otmar Szafnauer staat voor de uitdaging om zowel de technische problemen als de teammoraal aan te pakken. Het is essentieel om het personeel gemotiveerd te houden en een positieve sfeer te behouden.
“We weten dat we een lange weg te gaan hebben, maar iedereen in het team is vastberaden om deze uitdaging aan te gaan,” aldus Szafnauer in een recent interview.
De komende races zijn cruciaal voor Alpine om te laten zien dat ze vooruitgang boeken. Het team heeft aangekondigd met significante updates te komen in de hoop het tij te keren. Of dat genoeg zal zijn om weer mee te doen in de strijd om de punten, moet nog blijken.