De FIA-stewards hebben hun officiële standpunt bekendgemaakt over het incident tussen Max Verstappen en Lando Norris tijdens de Grand Prix van Austin. Volgens het document dat de stewards hebben gedeeld, probeerde Norris aan de buitenkant van Verstappen te passeren, maar zijn manoeuvre mislukte omdat hij op de apex niet gelijk lag met Verstappen.
Dit resulteerde in een tijdstraf voor Norris vanwege het verlaten van de baan en het behalen van een blijvend voordeel.
“Doordat hij niet op de apex op datzelfde niveau zat, verloor auto nummer 4 het recht op de bocht,” aldus de FIA-stewards.
De stewards benadrukken dat Norris geen recht meer had op de bocht, en hoewel beide auto’s naast de baan eindigden, was het Norris die voordeel haalde uit de situatie door het verlaten van de baan.
Het incident zorgde voor veel discussie, waarbij sommigen twijfelen aan de juistheid van de regels die in dergelijke situaties worden toegepast.
De FIA heeft echter verduidelijkt dat Norris oorspronkelijk een straf van 10 seconden had moeten krijgen, maar door verzachtende omstandigheden werd dit teruggebracht naar 5 seconden. Norris had geen andere keuze vanwege de positie van Verstappen, die hem blokkeerde aan de binnenkant van de bocht.
“We hebben de tijdstraf verminderd van 10 naar 5 seconden omdat Lando geen kant op kon door de positie van Verstappen,” verklaarden de stewards.
Hoewel McLaren bezwaar maakte tegen de straf, was de formele uitleg van de stewards duidelijk en onderbouwd door de beelden en richtlijnen. Dit roept echter vragen op over de consistentie van de regels.
Verstappen en Norris reageren
Max Verstappen was kort maar krachtig in zijn reactie. Hij verklaarde dat het duidelijk was dat Norris hem buiten de baan had ingehaald, en dat er dus terecht een straf was opgelegd. Verstappen toonde geen sympathie voor McLaren en merkte op dat het team recentelijk vaak klaagde.
“Voor mij is het heel simpel. Ik ben buiten de baan ingehaald en dat mag niet,” zei Verstappen tijdens de persconferentie.
Lando Norris was daarentegen van mening dat de straf onterecht was. Hij bekritiseerde de consistentie van de beslissingen van de stewards, met name door de situatie te vergelijken met een soortgelijk incident in Oostenrijk.
Bovendien vond hij dat de beslissing te snel was genomen zonder alle betrokkenen te horen.
“De stewards hadden iedereen moeten horen voordat ze een beslissing namen,” aldus Norris.
Ferrari: titelkandidaat of niet?
Hoewel het incident tussen Verstappen en Norris de headlines domineerde, was er ook lof voor Ferrari. Charles Leclerc en Carlos Sainz zorgden voor een sterke prestatie met een eerste en tweede plek.
Ferrari lijkt eindelijk de vruchten te plukken van hun updates, waarbij ze vooral sterk waren in de langzame bochten. Dit gaf ze een aanzienlijk voordeel op het Circuit of the Americas.
De race in Austin was volgens Ferrari een test voor hun recent geüpdatete aerodynamische pakket, en die test is met vlag en wimpel geslaagd. Vooral in de langzame bochten liet Ferrari zien dat ze een stap vooruit hebben gezet.
Coureur | Plek | Racepace | Voordeel in bochten |
---|---|---|---|
Charles Leclerc | 1e | Ongenaakbaar | Langzame bochten |
Carlos Sainz | 2e | Sterk | Stabiel in bochten |
Ferrari heeft duidelijk laten zien dat ze in de tweede helft van het seizoen een serieuze bedreiging vormen voor zowel Red Bull als McLaren. Met nog slechts 48 punten achterstand in het constructeurskampioenschap, zijn de verwachtingen hooggespannen voor de komende races.
Het incident tussen Verstappen en Norris heeft een discussie op gang gebracht over de huidige regels. Verstappen maakte slim gebruik van de richtlijnen door zo lang mogelijk te wachten met remmen, de apex te claimen en daarmee zijn positie te verdedigen, zelfs als beide auto’s buiten de baan terechtkwamen.
“Max Verstappen heeft op slimme wijze gebruikgemaakt van hoe de regels zijn opgesteld, door zijn positie op de apex te verdedigen,” aldus Christian Horner, teambaas van Red Bull.
Dit incident heeft de zwakte in de richtlijnen blootgelegd, waarbij de focus te veel ligt op de positie op de apex en te weinig op het totale verloop van de manoeuvre. De vraag die nu op tafel ligt, is of deze regels in de huidige vorm wel eerlijk zijn voor alle coureurs.
Red Bull’s tegenvallende weekend
Hoewel Verstappen nog steeds zijn voorsprong in het wereldkampioenschap verder heeft vergroot, was Red Bull als geheel minder dominant dan verwacht. Vooral de updates aan de auto leken niet het gewenste effect te hebben tijdens de hoofdrace, ondanks een sterke prestatie in de sprintrace. Dit werd ook bevestigd door Helmut Marko, die aangaf dat het team nog moet analyseren waar het precies misging.
De verwachting was dat Verstappen meer uit de auto had kunnen halen, maar de veranderingen in de set-up tussen de sprintrace en de hoofdrace leken niet goed uit te pakken. Dit heeft mogelijk bijgedragen aan het tegenvallende resultaat.
“We moeten nog analyseren waarom de auto in de hoofdrace niet presteerde zoals verwacht,” aldus Helmut Marko.
McLaren: had Norris de plek moeten opgeven?
Een van de belangrijkste vragen die naar voren komt, is of McLaren er niet beter aan had gedaan om Norris de plek direct te laten opgeven na het incident met Verstappen. Dit had wellicht meer kansen geboden voor een nieuwe aanval, zeker gezien de sterke snelheid van de McLaren op rechte stukken.
Andrea Stella, teambaas van McLaren, verdedigde echter de keuze van het team en betoogde dat ze overtuigd waren van hun gelijk. Toch rijst de vraag of het strategisch niet beter was geweest om Verstappen te laten passeren en later opnieuw aan te vallen in de race.
Ferrari heeft met hun prestatie in Austin laten zien dat ze weer serieus meedoen in het constructeurskampioenschap. Hoewel de kansen op de titel in het coureurskampioenschap klein zijn, is de achterstand van 48 punten op Red Bull in het constructeurskampioenschap allesbehalve onoverkomelijk.
Circuit | Verwachting | Reden |
---|---|---|
Mexico | Sterke kans | Geschikt voor updates |
Las Vegas | Sterke kans | Ferrari’s bochtensnelheid |
Qatar | Moeilijk | Veel snelle bochten |
Ferrari heeft de afgelopen races laten zien dat ze competitief kunnen zijn op verschillende circuits, en hun kracht in langzame bochten is een belangrijk wapen voor de resterende races.
Carlos Sainz gaf aan dat hij verwacht dat Ferrari overal sterk kan zijn, behalve in Qatar, waar de vele snelle bochten een uitdaging vormen voor hun auto. Dit geeft aan dat Ferrari vol vertrouwen is in hun prestaties, vooral op circuits met langzame bochten zoals Mexico en Las Vegas.