Aston Martin F1 Team heeft een indrukwekkende transformatie doorgemaakt sinds hun terugkeer in de Formule 1 in 2021. Dit team, met een thuisbasis in Silverstone, begon ooit als Racing Point en heeft zelfs nog diepere wortels bij Jordan Grand Prix uit 1991.
Onder de vleugels van Lawrence Stroll, de eigenaar, en teambaas Mike Krack heeft Aston Martin een flinke sprong gemaakt. Van een degelijke middenmoter veranderden ze in een team dat meestrijdt voor podiumplaatsen.
Seizoen | Positie in Constructeurskampioenschap | Punten | Beste resultaat |
---|---|---|---|
2021 | 7e | 77 | 2e (Azerbeidzjan) |
2022 | 7e | 55 | 6e (Azerbeidzjan, Japan) |
2023* | 5e | 82 | 2e (Monaco) |
Coureurs Fernando Alonso en Lance Stroll stonden in 2023 meerdere keren op het podium, en het team eindigde als vijfde in het constructeurskampioenschap met maar liefst 280 punten.
In 2024 zet Aston Martin alles op alles om nog sterker voor de dag te komen. Ze hebben hun technische staf uitgebreid en werken hard aan verbeteringen van de auto, de AMR24, om zo constant mee te doen in de strijd om podiumplaatsen én misschien zelfs overwinningen.
De rijke geschiedenis van Aston Martin
De geschiedenis van Aston Martin in de Formule 1 gaat terug tot 1959, maar hun huidige vorm is van veel recentere datum. Aston Martin zoals we het nu kennen, ontstond uit een lang proces van veranderingen dat begon bij Jordan Grand Prix in 1991.
Eddie Jordan startte zijn team dat al snel zijn plekje in de sport veroverde, met als hoogtepunt een derde plek in het constructeurskampioenschap van 1999. Maar daarna ging het bergafwaarts.
In 2005 verkocht Eddie Jordan zijn team, waarna het door verschillende handen ging: eerst Midland (2006), daarna Spyker (2007) en uiteindelijk Force India (2008-2018). Force India stond onder leiding van Vijay Mallya en bleef elf seizoenen actief. Toen kwam Lawrence Stroll in beeld, en hij kocht het team.
Hij gaf het eerst de naam Racing Point Force India, later gewoon Racing Point, en uiteindelijk doopte hij het in 2021 om tot Aston Martin, wat mooi samenviel met zijn investering in het iconische Britse automerk.
Huidige coureurs
Aston Martin F1 Team opereert vanuit hun hypermoderne faciliteit in Silverstone, Groot-Brittannië. Mike Krack is de teambaas, terwijl Lawrence Stroll alles in de gaten houdt als eigenaar.
Voor 2024 zet het team hoog in met twee sterke coureurs: de ervaren Fernando Alonso en Lance Stroll. Alonso, tweevoudig wereldkampioen, brengt bakken aan ervaring mee. Lance Stroll, zoon van Lawrence, heeft zich ontpopt als een stabiele puntenpakker die zijn team altijd goed van dienst is.
Coureur | Leeftijd | Wereldtitels | Podiumplaatsen (2023) |
---|---|---|---|
Fernando Alonso | 42 | 2 | 6 |
Lance Stroll | 24 | 0 | 0 |
De AMR24, aangedreven door een Mercedes-krachtbron, is klaar om het de concurrentie moeilijk te maken. Die samenwerking met Mercedes zorgt ervoor dat Aston Martin stevig in het middenveld staat en zelfs regelmatig voor podiumplaatsen meestrijdt.
Het team heeft ook enkele grote namen uit de Formule 1 binnengehaald om hun technische staf te versterken. Dat toont wel aan dat Aston Martin vastberaden is om zich naar de top van de sport te knokken.
Prestaties en vooruitgang
Sinds hun terugkeer in de Formule 1 in 2021 heeft Aston Martin flinke vooruitgang geboekt. Hun eerste jaar als Aston Martin eindigde met een zevende plaats in het constructeurskampioenschap en 77 punten op de teller.
In 2022 bleef het team opnieuw steken op de zevende plek, maar Sebastian Vettel liet in de tweede helft van het seizoen zien dat er meer in de auto zat dan de resultaten deden vermoeden.
2023 was het jaar waarin alles veranderde. Met de komst van Fernando Alonso sprong Aston Martin naar voren in de strijd om de podiumplaatsen.
Meerdere keren stonden ze op het podium, en het seizoen eindigde met een vijfde plek in het kampioenschap en een indrukwekkende 280 punten. Dat is bijna vier keer zoveel als in 2022!
“We zitten op de goede weg, maar er is nog genoeg ruimte voor verbetering,” zei teambaas Mike Krack na de Belgische Grand Prix van 2024.
Deze uitspraak laat goed zien dat het team ambitieus is, maar ook realistisch blijft. Ze weten dat er vooruitgang is, maar dat er nog meer te halen valt. En daar werken ze hard aan.
Technologie en partnerschappen
Aston Martin blijft flink investeren in technologie om hun prestaties te verbeteren. Het team heeft een gloednieuwe fabriek geopend die hun mogelijkheden op het gebied van onderzoek en ontwikkeling een enorme boost geeft.
Een van hun belangrijkste partners is Mercedes, die hen voorziet van krachtige en betrouwbare motoren.
Daarnaast werkt Aston Martin samen met bedrijven zoals Aramco, die niet alleen financiële steun bieden, maar ook hun expertise op het gebied van brandstoffen en smeermiddelen delen.
De samenwerking tussen Aston Martin en Mercedes-Benz richt zich op enkele van de meest geavanceerde gebieden in de autotechnologie:
Technologiegebied | Beschrijving | Potentiële impact |
---|---|---|
Hybride aandrijflijnen | Combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor | Verbeterde brandstofefficiëntie en prestaties |
Elektrische aandrijflijnen | Volledig elektrische aandrijfsystemen | Nul-emissie voertuigen, lagere operationele kosten |
Voertuigcomponenten | Diverse onderdelen voor voertuigarchitectuur | Verbeterde betrouwbaarheid en prestaties |
Voertuigsystemen | Geïntegreerde systemen voor voertuigbediening | Geavanceerde functionaliteit en gebruikerservaring |
Het team heeft ook geïnvesteerd in geavanceerde simulatietechnologie en een moderne windtunnel, essentieel voor het verbeteren van de prestaties van hun auto.
Een van hun opvallende innovaties was de introductie van een unieke sidepod-configuratie in 2023, die in de paddock veel aandacht trok en bijdroeg aan de betere prestaties van de auto.
Toekomstige ontwikkelingen
Aston Martin is vastbesloten om een sleutelrol te spelen in de toekomst van de Formule 1. Met hun ambitieuze plannen en investeringen dragen ze bij aan de competitiviteit en de aantrekkingskracht van de sport. Ze zijn actief betrokken bij discussies over toekomstige reglementen, vooral op het gebied van duurzaamheid en kostenbeheersing.
Daarnaast speelt Aston Martin een belangrijke rol in het ontwikkelen van jong talent. Hun uitgebreide opleidingsprogramma biedt kansen aan jonge ingenieurs en monteurs om in de Formule 1 aan de slag te gaan.
Ze willen niet alleen winnen op het circuit, maar ook een positieve bijdrage leveren aan de toekomst van de sport.
- Formule 1 technologie: Als onderdeel van het Aston Martin Aramco Formula One™-team, profiteert Aston Martin van de technologische vooruitgang in de hoogste klasse van de autosport. Deze kennis wordt vaak vertaald naar verbeteringen in productieauto’s.
- Cybersecurity: Aston Martin heeft zijn samenwerking met SentinelOne uitgebreid om zijn cybersecurity-aanpak te verbeteren. Het SentinelOne Singularity Platform wordt ingezet om de digitale veiligheid van het bedrijf te waarborgen.
- Audiotechnologie: In samenwerking met Bowers & Wilkins implementeert Aston Martin innovatieve audiotechnologieën in zijn auto’s, zoals de Tweeter-on-Top-technologie voor een superieure geluidservaring.
- Communicatietechnologie: EPOS heeft zijn technische partnerschap met het Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team uitgebreid, waarbij het team gebruik maakt van ultramoderne communicatieapparatuur.
Aston Martin verbindt hun Formule 1-ervaring ook met hun straatauto’s. Technologieën die worden ontwikkeld in de Formule 1 vinden hun weg naar de modellen die op de weg rijden. En daarmee bewijzen ze dat ze niet alleen op het circuit, maar ook daarbuiten een grote rol spelen.
Kansen en uitdagingen
Hoewel Aston Martin snel vooruitgang heeft geboekt, staan ze nog voor flinke uitdagingen. Een van de grootste is het volhouden van hun prestaties op het hoogste niveau. De Formule 1 verandert razendsnel, en wat vandaag werkt, kan morgen al achterhaald zijn.
De verwachtingen voor 2024 zijn hooggespannen, vooral na hun sterke prestaties in 2023. Het team moet deze druk kunnen managen terwijl ze blijven werken aan verdere verbeteringen.
Ook financieel moet Aston Martin een goede balans vinden tussen investeren en het naleven van de budgetlimieten die in de Formule 1 zijn ingesteld. Dit vraagt om slimme keuzes en efficiënt gebruik van middelen.
Aan de andere kant bieden deze uitdagingen ook kansen. De verbeterde resultaten maken Aston Martin aantrekkelijker voor sponsors en partners, wat weer nieuwe middelen oplevert voor verdere ontwikkeling.
Bovendien geeft de aanwezigheid van Fernando Alonso het team de mogelijkheid om te leren van een van de meest ervaren coureurs in de sport.
Jaar | Constructeurspositie | Punten |
---|---|---|
2021 | 7e | 77 |
2022 | 7e | 55 |
2023 | 5e | 280 |
Deze tabel laat duidelijk zien hoeveel progressie Aston Martin heeft geboekt sinds hun terugkeer in de Formule 1. De sprong van 2022 naar 2023 is bijzonder indrukwekkend.
Komst van Adrian Newey
Aston Martin is flink aan het investeren in hun faciliteiten, technologie en personeel. Het doel? Een team bouwen dat niet alleen af en toe een overwinning pakt, maar elke race meedoet om de knikkers.
De komst van Adrian Newey is daarbij een absolute game-changer. Hij heeft al meerdere kampioenschapswinnende auto’s ontworpen, en zijn naam staat synoniem voor succes. Het is dan ook niet moeilijk voor te stellen dat zijn invloed een grote stempel gaat drukken op de toekomstige auto’s van Aston Martin.
Teambaas Mike Krack heeft bovendien geen geheim gemaakt van zijn ambities. Hij wil de beste coureurs binnenhalen, en ja, zelfs Max Verstappen is daarbij genoemd. Dat Aston Martin zichzelf nu ziet als een toekomstige topbestemming voor de grootste namen in de Formule 1, zegt veel over hun ambities.
“We zijn vastbesloten om een team op te bouwen dat kan strijden voor wereldtitels,” aldus Lawrence Stroll, eigenaar van Aston Martin F1 Team, in zijn kenmerkende zelfverzekerde stijl.
Het gaat Aston Martin niet alleen om snel succes, maar om duurzame groei. Ze kijken verder dan het nu. Met de nieuwe technische reglementen die in 2026 van kracht worden, wil Aston Martin goed voorbereid zijn om vanaf dat moment een leidende rol te spelen in een nieuw tijdperk van de Formule 1.