Teams brengen cruciale upgrades naar het Circuit of the Americas, wat de titelstrijd tussen Max Verstappen en Lando Norris kan beïnvloeden. Red Bull, McLaren, Ferrari en Mercedes nemen allemaal significante upgrades mee aan hun auto’s in een poging de prestaties te optimaliseren voor de laatste races van het seizoen 2024.
Red Bull Racing richt zich op een nieuwe vloer en een flexibelere voorvleugel om de balans en het werkingsvenster van de RB20 te verbeteren. McLaren komt met een nieuwe vloerspecificatie, terwijl Ferrari kiest voor een gefaseerde aanpak met een nieuwe voorvleugel in Austin en mogelijk een nieuwe vloer in Mexico.
Mercedes hoopt met een uitgebreid upgradepakket de laatste races van Lewis Hamilton bij het team succesvol af te sluiten.
Red Bull Racing brengt belangrijke upgrades naar de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin, om zo de voorsprong van McLaren in het constructeurskampioenschap te verkleinen en Max Verstappen’s leidende positie in het coureurskampioenschap te verstevigen.
Red Bulls focus ligt op twee hoofdgebieden: een nieuwe vloer en een flexibelere voorvleugel. Deze upgrades verbeteren de balans van de RB20 en vergroten het werkingsvenster van de auto. Christian Horner benadrukt het belang van deze verbeteringen:
“Austin is voor alle teams een natuurlijk moment om nieuws te brengen. We hebben iets belangrijks, maar ik denk dat Ferrari, Mercedes en McLaren ook updates zullen hebben. Ons doel is om voort te bouwen op wat we na Monza begonnen te begrijpen en een auto te brengen die goed in balans is tussen de twee assen om vertrouwen te geven aan de coureur.”
De uitdaging voor Red Bull is groot. Het team moet ongeveer 2-3 seconden per ronde vinden om competitief te blijven met McLaren, gezien de dominante prestatie van Lando Norris in Singapore. Horner erkent dat dit geen gemakkelijke taak zal zijn, vooral gezien de gevoeligheid van de banden dit seizoen.
Helmut Marko toont zich echter optimistisch over de kansen van het team in Austin. Hij benadrukt dat een bredere werkingsvenster voor de auto cruciaal is, evenals de nodige snelheid. Marko vertrouwt erop dat de technici van Red Bull deze prestatieverbetering kunnen realiseren.
Een punt van zorg voor Red Bull is de afstemming tussen simulatie en prestaties op het circuit. In het verleden heeft een gebrek aan overeenstemming tussen deze twee aspecten het team in de verkeerde richting geleid. Het team zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de upgrades in Austin de verwachte prestatieverbetering op het circuit leveren.
McLaren’s opmars en upgradestrategie
McLaren heeft een indrukwekkende verbetering doorgemaakt. Het team uit Woking heeft de leiding in het constructeurskampioenschap overgenomen van Red Bull en staat nu 41 punten voor. Deze prestatie is des te opmerkelijker gezien de achterstand van slechts acht punten na de Grand Prix van Monza.
De recente overwinningen van McLaren in Azerbeidzjan en Singapore hebben de titelstrijd nieuw leven ingeblazen. In Singapore boekte Lando Norris zijn grootste overwinning tot nu toe, met een voorsprong van 21 seconden op Max Verstappen.
Op een bepaald moment in de race leidde Norris zelfs met bijna 30 seconden voordat hij in de slotfase gas terugnam. Voor de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin brengt McLaren een grote upgrade naar het Circuit of the Americas. Het team introduceert een nieuwe vloerspecificatie, wat een cruciale stap is in hun ontwikkelingsprogramma.
Dit is de eerste keer dat McLaren daadwerkelijk wijzigingen aanbrengt aan de vloer zelf, na eerder alleen de vloerranden te hebben aangepast in Miami. Teambaas Andrea Stella is zich bewust van de risico’s die gepaard gaan met het aanpassen van de vloer, maar het team is bereid deze te nemen om hun voorsprong in het kampioenschap te behouden. Zo verklaart hij:
“Ik kan bevestigen dat we wat nieuwe onderdelen hebben voor de komende races. Ik laat de FIA-documenten voor zich spreken wanneer ze worden gepubliceerd.”
McLaren’s strategie lijkt te werken, aangezien het team consistent sterke prestaties levert. De upgrades in Austin kunnen cruciaal zijn voor het verdere verloop van het seizoen, vooral gezien de intense strijd met Red Bull in zowel het constructeurs- als het coureurskampioenschap.
Ferrari’s aanpak voor verbeteringen
Ferrari heeft een interessante strategie gekozen voor hun upgrades in de laatste fase van het Formule 1-seizoen 2024. Het Italiaanse team heeft besloten om hun verbeteringen in twee fasen te introduceren, beginnend met de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin.
De eerste fase van Ferrari’s upgradepakket omvat een nieuwe voorvleugel die in Austin zal debuteren. Deze upgrade is gericht op het verbeteren van de aerodynamische efficiëntie van de auto, wat cruciaal kan zijn op het veelzijdige Circuit of the Americas. De tweede fase, die een nieuwe vloer betreft, staat gepland voor de daaropvolgende race in Mexico.
Deze gefaseerde aanpak heeft verschillende voordelen voor Ferrari. Ten eerste stelt het het team in staat om de effectiviteit van elke upgrade afzonderlijk te evalueren.
Belangrijk gezien de beperkte trainingstijd tijdens een sprintweekend in Austin. Door de voorvleugel eerst te introduceren, kan Ferrari waardevolle data verzamelen zonder het risico te lopen dat eventuele problemen met de vloer de resultaten beïnvloeden.
Teambaas Frederic Vasseur heeft zich uitgesproken over de voorvleugelontwerpen van concurrenten McLaren en Mercedes. Hij suggereerde dat als de FIA deze ontwerpen niet nader onderzoekt, Ferrari een vergelijkbare oplossing zou kunnen ontwikkelen. Dit toont aan dat Ferrari actief zoekt naar manieren om hun concurrentiepositie te verbeteren.
Hoewel Ferrari’s kansen op het coureurskampioenschap minimaal zijn, vooral door de dominante reeks van Max Verstappen van Montreal tot Hongarije, blijft het constructeurskampioenschap een realistisch doel. Met de juiste upgrades en sterke prestaties in de laatste races kan Ferrari mogelijk nog opklimmen naar de tweede plaats in het kampioenschap.
Mercedes’ laatste upgrades voor Hamilton’s afscheid
Mercedes bereidt zich voor op een emotioneel einde van het Formule 1-seizoen 2024, aangezien het de laatste races zijn met Lewis Hamilton als coureur van het team. Om deze periode zo succesvol mogelijk af te sluiten, brengt Mercedes een uitgebreid upgradepakket naar de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin.
James Allison bevestigde dat het team “een behoorlijk substantiële set nieuwe kleding voor de auto” meeneemt naar Austin. Deze upgrades zijn het resultaat van uitgebreide analyses na de teleurstellende prestatie in Singapore, waar het team worstelde met oververhitting van de banden. Allison over de upgrades:
“In de pauze hebben we geprobeerd uit te zoeken hoe we kunnen verzachten wat ons in Singapore kwelde, hoe we de banden beter kunnen laten werken op dit soort oververhittende circuits. We zullen ook behoorlijk wat werk verrichten om onze laatste upgrade van het seizoen samen te brengen.”
De upgrades van Mercedes zijn gericht op het verbeteren van de algehele prestaties van de auto, met speciale aandacht voor het bandenmanagement. Dit is cruciaal geweest voor het team gedurende het hele seizoen, waarbij de auto vaak worstelde met consistentie en prestaties varieerden van circuit tot circuit.
Het belang van deze upgrades gaat verder dan alleen de prestaties op de baan. Voor Lewis Hamilton, die aan zijn laatste races met Mercedes begint voordat hij overstapt naar Ferrari, is het een kans om zijn indrukwekkende erfenis bij het team met een hoogtepunt af te sluiten. Allison benadrukte de unieke prestaties van Hamilton:
“Lewis heeft een carrière gehad die ik denk dat nooit door een andere coureur geëvenaard zal worden, en dat hij het allemaal met één motorleverancier heeft gedaan, met Mercedes-motoren, is denk ik bijzonder opmerkelijk.”
Mercedes hoopt dat deze laatste reeks upgrades hen in staat zal stellen om competitief te zijn in de resterende races van het seizoen. Hoewel ze misschien geen grote kampioenschapsstrijd meer te winnen hebben, is het voor het team van cruciaal belang om het seizoen sterk af te sluiten en momentum op te bouwen voor 2025.
Uitdagingen op vernieuwd Circuit of the Americas
Het Circuit of the Americas in Austin heeft een significante verandering ondergaan voor de Grand Prix van de Verenigde Staten 2024. De baan is volledig opnieuw geasfalteerd, wat nieuwe uitdagingen met zich meebrengt voor de Formule 1-teams en -coureurs.
Het nieuwe asfalt was noodzakelijk vanwege de aanhoudende problemen met hobbels op het circuit. In 2021 werd een gedeeltelijke resurfacing uitgevoerd, maar dit loste de problemen niet volledig op.
Max Verstappen beschreef de situatie destijds als “meer geschikt voor een rallyauto dan een Formule 1-auto”.Het nieuwe asfalt brengt verschillende onzekerheden met zich mee:
- Gripniveaus: Teams moeten de nieuwe gripkarakteristieken van het circuit ontdekken en hun afstellingen daarop aanpassen.
- Bandenslijtage: Het verse, meer abrasieve asfalt kan leiden tot verhoogde bandenslijtage, wat invloed heeft op de racestrategie.
- Rempunten: Coureurs moeten nieuwe rempunten vinden en het gedrag van de auto in bochten opnieuw leren kennen.
Deze uitdagingen worden verder gecompliceerd door het sprintweekendformat. Teams hebben slechts één uur vrije training om al deze factoren te evalueren voordat ze de sprintkwalificatie ingaan. Dit beperkt de tijd om de nieuwe upgrades te testen en de auto optimaal af te stellen voor de veranderde baanomstandigheden.
Ondanks deze uitdagingen is de interesse in de Grand Prix van de Verenigde Staten enorm toegenomen. De organisatoren melden een stijgende belangstelling sinds Max Verstappen’s dominantie werd doorbroken en de titelstrijd weer oplaaide.