Formule 1 heeft besloten de budgetcap vanaf 2026 aan te passen om rekening te houden met de kosten van teams die opereren in landen met hogere salarissen. Dit besluit komt Audi ten goede, dat in 2026 officieel toetreedt tot de sport door de overname van het Zwitserse Sauber-team.
In Zwitserland liggen de salarissen 35-45% hoger dan in het Verenigd Koninkrijk of Italië, waar de overige teams hun hoofdkwartier hebben. Deze aanpassing moet ervoor zorgen dat Audi in staat is om competitief te zijn, ondanks de hogere kosten.
Sauber, dat nu door Audi is overgenomen, betaalt gemiddeld £125.000 per medewerker, terwijl bij de top drie teams van de Formule 1 dit bedrag op £90.000 ligt. Dit verschil in salariskosten zou zonder aanpassing van de budgetcap Audi op achterstand zetten in vergelijking met andere teams.
Mattia Binotto, de nieuwe operationeel en technisch directeur van Audi, benadrukt het belang van deze aanpassing voor de concurrentiepositie van Audi:
“Zonder deze aanpassing zou het onmogelijk zijn voor Audi om competitief te zijn in de Formule 1.”
De FIA erkent dat de hogere salarisniveaus in Zwitserland betekenen dat Audi in feite met een lager budget werkt dan de teams die in andere landen opereren, zelfs als het bedrag op papier hoger lijkt.
Verhoging van de budgetcap in 2026
In 2026 wordt de algemene budgetcap voor alle teams verhoogd van $135 miljoen naar $215 miljoen per jaar. Hoewel dit op het eerste gezicht een aanzienlijke stijging lijkt, is het netto-effect bescheiden vanwege inflatiecorrecties en andere herberekeningen.
De FIA heeft bijvoorbeeld besloten de mogelijkheid voor teams in het Verenigd Koninkrijk om belastingvoordelen voor onderzoeks- en ontwikkelingskosten te verkrijgen, te verwijderen. Daarnaast worden veranderingen in wisselkoersen sinds de invoering van de cap in 2021 meegenomen in de berekeningen.
De exacte budgetcap waar Audi aan moet voldoen, moet nog berekend worden. Dit hangt af van welk percentage van Audi’s budget aan salarissen wordt uitgegeven. Het bedrag zal gebaseerd zijn op gegevens van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) over gemiddelde salarissen in verschillende landen.
Hoewel de verhoging van de budgetcap Audi helpt om met de hogere Zwitserse salariskosten om te gaan, staan de andere negen teams in de Formule 1 niet achter dit besluit.
Zij zijn tegen de introductie van een budgetcap-correctie voor Audi in 2026. Omdat echter geen van de teams hun contracten voor 2026 al heeft ondertekend, kunnen ze niets doen om deze beslissing tegen te houden.
In december 2024 zal het volgende wereldraadsoverleg plaatsvinden, waarbij definitieve beslissingen worden genomen over de details van de budgetcap. In de tussentijd bestuderen de teams de cijfers die door de FIA zijn verstrekt.
Een aantal belangrijke veranderingen in de budgetcap voor 2026 zijn:
- Budgetverhoging: Van $135 miljoen naar $215 miljoen.
- Salarisverschillen: Gemiddeld £125.000 bij Sauber/Audi vergeleken met £90.000 bij topteams.
- Verwijdering van belastingvoordelen: Geen belastingvoordelen meer voor Britse teams voor onderzoek en ontwikkeling.
- Herberekening van wisselkoersen: Aanpassingen gebaseerd op veranderingen in de valutakoersen sinds 2021.
Jaar | Budgetcap ($) |
---|---|
2023 | 135 miljoen |
2026 (Audi) | 215 miljoen |
Audi zal opereren met een aangepaste budgetcap die de hogere salariskosten in Zwitserland weerspiegelt. Hoewel de precieze hoogte van Audi’s budgetcap nog niet is vastgesteld, wordt verwacht dat deze hoger ligt dan de standaardlimiet van $215 miljoen, afhankelijk van hun salariskosten.
Het financiële effect van hogere salarissen
Salarissen vormen een aanzienlijk deel van de totale kosten van een Formule 1-team. Voor Sauber/Audi, waar salarissen gemiddeld 35-40% van het totale budget uitmaken, betekent dit dat een correctie noodzakelijk is om concurrentievervalsing te voorkomen.
De data van de OESO tonen aan dat de salarisniveaus in Zwitserland consistent hoger liggen dan in andere landen waar teams actief zijn. Dit plaatst Audi in een unieke positie die rechtvaardigt dat hun budgetcap wordt aangepast.
Hoewel andere teams bezwaar maken tegen deze maatregel, benadrukt de FIA dat het doel van de budgetcap altijd is geweest om een gelijk speelveld te creëren. Door rekening te houden met lokale economische omstandigheden, wordt gewaarborgd dat Audi zich kan meten met de andere teams zonder een oneerlijk kostenvoordeel of nadeel.
De volgende stappen in het proces zullen plaatsvinden tijdens het wereldraadsoverleg in december, waar de FIA definitieve beslissingen zal nemen over de precieze details van de budgetverhoging voor Audi.
Hoewel de overige teams hun bedenkingen hebben geuit, is de consensus binnen de FIA dat de aanpassingen nodig zijn om een gelijk speelveld te creëren. Audi heeft de steun van de FIA en zal in 2026 met een aangepaste budgetcap deelnemen aan de Formule 1.