Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo werkt een windtunnel in Formule 1: het geheime wapen van elk team

Zo werkt een windtunnel in Formule 1: het geheime wapen van elk team

639
Zo werkt een windtunnel in Formule 1: het geheime wapen van elk team

Een Formule 1-windtunnel draait met wind van 180 km/u over een schaalmodel van drie meter lang. En onder dat model? Een rollende band die net zo hard draait als de auto zou rijden op het circuit. Alles over een windtunnel in Formule 1 draait om één doel: meer snelheid en betere grip.

Formule 1-teams besteden miljoenen aan de ontwikkeling van hun auto, en een windtunnel is daarbij onmisbaar. Waarom? Omdat geen simulator of computer ooit helemaal kan voorspellen wat de lucht écht doet. Hieronder leggen we het stap voor stap uit.

Een windtunnel in de Formule 1 is een gecontroleerde testomgeving waarin teams lucht laten stromen over een schaalmodel van hun auto.

Zo kunnen ze de aerodynamica finetunen. Denk aan het verbeteren van downforce (neerwaartse druk) en het verminderen van luchtweerstand.

“Een windtunnel is een ruimte waarin F1-teams perfect kunnen simuleren hoe luchtstromen over de F1-auto lopen.”

Dat model is 60% van de echte auto, ongeveer drie meter lang. De auto staat op een rollende band die het circuit nabootst, terwijl enorme ventilatoren lucht door de tunnel blazen. Sensoren meten vervolgens waar luchtstromen turbulent worden en waar er juist extra grip wordt gegenereerd.

Zo werkt een windtunnel stap voor stap

De testopstelling lijkt misschien op een sciencefictionfilm, maar elke F1-windtunnel volgt grofweg dezelfde structuur:

  1. De turbine: blaast lucht met snelheden tot 180 km/u.
  2. Het schaalmodel: 60% van de originele auto, uitgerust met honderden sensoren.
  3. De rollende band: simuleert het wegdek tot 300 km/u, zodat de banden en de vloer dynamisch meebewegen.
  4. De meetapparatuur: registreert hoeveel downforce en drag het model genereert.
  5. Computers: analyseren de luchtstromen en vergelijken ze met CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics).
Mclaren Lando Norris

“Het model is 60% van het formaat van de originele auto en in totaal ongeveer drie meter lang. De band kan snelheden tot 300 km/uur aan.”

In een sport waar tienden van seconden het verschil maken, is aerodynamica heilig. Dankzij de windtunnel kunnen teams experimenteren met nieuwe onderdelen voordat ze worden getest op het circuit. Denk aan nieuwe vleugels, sidepods of vloerconcepten.

“We gebruiken ze om te controleren of ideeën die er op de computer goed uitzien, ook in de praktijk werken.”

Zonder windtunnel zouden teams letterlijk in het luchtledige ontwerpen. Zelfs de slimste software kan bepaalde luchtbewegingen niet perfect voorspellen. Daarom blijven fysieke tests essentieel — ondanks de opkomst van simulaties.

Wat wel en niet mag volgens de FIA

Windtunnels geven teams een groot voordeel, dus de FIA legt er strikte regels op. Dat voorkomt dat rijke teams eindeloos kunnen testen en zo de rest voorbijvliegen.

De belangrijkste regels:

  • Maximale schaal van het model: 60%
  • Maximale windsnelheid: 180 km/u (50 meter per seconde)
  • Beperkt aantal testuren per team per jaar
  • Continue monitoring door de FIA via camera’s en software
  • Rollende band mag tot 300 km/u draaien, maar dat wordt gereguleerd

“De standaardsnelheid waar iedereen op test is vijftig meter per seconde. Daar wil je ook op testen, want dan zit je zo dicht mogelijk bij de werkelijke condities.”

Sinds 2021 gelden er bovendien ‘aerodynamische testlimieten’: teams die hoger eindigen in het WK krijgen minder windtunneltijd dan teams die lager eindigen. Zo probeert men de competitie eerlijker te maken. Windtunnelcijfers:

EigenschapWaarde
Maximale modelgrootte60% (ca. 3 meter)
Max. windsnelheid180 km/u (50 m/s)
Rollende bandtot 300 km/u
Turbinevermogentot 3000 kilowatt
Stuwkrachttot 5 ton (bijv. Sauber-tunnel)
ModeltypeFull body met bewegende wielen

Deze cijfers zijn indrukwekkend, maar nog indrukwekkender is wat ze opleveren: secondenwinst op de baan.

Gerelateerd nieuws

max verstappen

5 momenten waarop Verstappen andere coureurs voor gek zette: ‘niet normaal meer’

In deze video zie je vijf momenten waarop Max Verstappen niet alleen...

Max Verstappen

Verstappen maakt gehakt van zijn concurrentie: ‘dit is pure vernedering’

Vergeet ‘Mad Max’ — dit is Max Verstappen als schaakgrootmeester met een...

Max Verstappen en Carlos Sainz

F1-coureurs op hun grappigst: ‘een watermeloen is geen sinaasappel!’

Geen bloedserieuze strategiegesprekken, technische analyses en on-board radio’s vol stress. In deze...

Gianpiero Lambiase

Verstappen en Lambiase als ‘oud getrouwd’ duo: ‘niet praten tijdens het remmen!’

Vergeet even de koelbloedige Max Verstappen die het veld op een ronde...