Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 kalender Formule 1-kalender 2025: Australië opent seizoen, 24 races op het programma
F1 kalender

Formule 1-kalender 2025: Australië opent seizoen, 24 races op het programma

1.8k
Formule 1-kalender 2025: Australië opent seizoen, 24 races op het programma
Foto: Formula Today

Het seizoen van 2025 telt opnieuw 24 races, met de Grand Prix van Australië als seizoensopener op 16 maart. De kalender loopt tot 7 december, met de traditionele afsluiter in Abu Dhabi.

Enkele opvallende wijzigingen zijn de verplaatsing van de races in Bahrein en Saoedi-Arabië naar april, terwijl China terugkeert als tweede race van het seizoen.

De 2025-kalender behoudt grotendeels de structuur van het voorgaande jaar, met enkele aanpassingen in de volgorde van de races. Zo vormt Melbourne nu het decor voor de openingsrace, een eer die sinds 2020 aan Bahrein was toebedeeld

“Voor de eerste keer brengen we onze fans, alle supersterren van onze sport en een aantal zeer speciale gasten samen om ons nieuwe seizoen officieel af te trappen,” aldus Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1.

Deze wijziging is doorgevoerd om rekening te houden met de Ramadan, waardoor de Grands Prix in het Midden-Oosten later in het seizoen zijn geplaatst.

Overzicht van de Formule 1-kalender 2025

De Formule 1-kalender voor 2025 omvat een reeks van 24 Grands Prix, verspreid over vier continenten. Het seizoen begint in maart in Australië en eindigt in december in Abu Dhabi. Hier volgt een gedetailleerd overzicht van alle races, inclusief datums en locaties:

  1. Australië (Melbourne) – 16 maart
  2. China (Shanghai) – 23 maart
  3. Japan (Suzuka) – 6 april
  4. Bahrein (Sakhir) – 13 april
  5. Saoedi-Arabië (Jeddah) – 20 april
  6. Miami (VS) – 4 mei
  7. Emilia-Romagna (Imola) – 18 mei
  8. Monaco – 25 mei
  9. Spanje (Barcelona) – 1 juni
  10. Canada (Montreal) – 15 juni
  11. Oostenrijk (Spielberg) – 29 juni
  12. Groot-Brittannië (Silverstone) – 6 juli
  13. België (Spa-Francorchamps) – 27 juli
  14. Hongarije (Budapest) – 3 augustus
  15. Nederland (Zandvoort) – 31 augustus

Deze kalender toont enkele veranderingen ten opzichte van 2024. De meest in het oog springende wijziging is de verplaatsing van de Australische Grand Prix naar de openingspositie. Dit is een terugkeer naar de traditie, aangezien Melbourne jarenlang de eer had om het F1-seizoen te openen.

Een andere significante verandering is de positie van de Chinese Grand Prix. Na jaren van afwezigheid door de COVID-19-pandemie, keert Shanghai terug als de tweede race van het seizoen. Dit onderstreept het belang dat de Formule 1 hecht aan haar aanwezigheid in de Aziatische markt.

De races in Bahrein en Saoedi-Arabië zijn verplaatst naar april, wat een aanzienlijke verschuiving is ten opzichte van hun gebruikelijke posities aan het begin van het seizoen. Deze verandering is doorgevoerd om rekening te houden met de Ramadan in 2025.

Nieuwe circuits en terugkerende klassiekers

Voor het seizoen 2025 zijn er geen nieuwe circuits toegevoegd aan de Formule 1-kalender. Alle locaties die in 2024 werden bezocht, keren terug in 2025. Dit betekent dat fans kunnen blijven genieten van een mix van moderne stratencircuits en klassieke racebanen.

Hoewel er geen nieuwe toevoegingen zijn, is de terugkeer van de Chinese Grand Prix in Shanghai een belangrijk punt. Het Shanghai International Circuit, dat voor het laatst in 2019 een Formule 1-race organiseerde, keert terug als de tweede race van het seizoen. Deze terugkeer onderstreept het belang van de Chinese markt voor de Formule 1.

“Na alle drama van 2024 maken we ons op voor een klassiek seizoen in 2025. Dit is een fantastische kans voor fans van alle leeftijden om het ongelooflijke spektakel dat Formule 1 is van dichtbij mee te maken,” verklaarde Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1.

De kalender behoudt een evenwicht tussen moderne stratencircuits zoals Jeddah en Baku, en traditionele racecircuits zoals Silverstone en Spa-Francorchamps. Dit zorgt voor een gevarieerd seizoen dat de coureurs uitdaagt op verschillende soorten banen.

Zandvoort, dat in 2021 terugkeerde op de kalender, behoudt zijn plek eind augustus. Dit circuit, bekend om zijn unieke banked corners, blijft een favoriet onder coureurs en fans.

Belangrijke wijzigingen

De meest opvallende wijziging is de verplaatsing van de Australische Grand Prix naar de openingspositie. Melbourne, dat traditioneel het F1-seizoen opende, keert terug naar deze rol na enkele jaren waarin Bahrein deze eer had. Dit betekent dat teams hun auto’s eerder gereed moeten hebben voor transport naar Australië.

De Grand Prix van China in Shanghai keert terug als de tweede race van het seizoen. Na jaren van afwezigheid door de COVID-19-pandemie, is dit een belangrijke terugkeer naar de Aziatische markt. De vroege plaatsing in de kalender geeft teams weinig tijd om zich aan te passen tussen de eerste twee races.

De races in Bahrein en Saoedi-Arabië zijn verplaatst naar april, wat een aanzienlijke verschuiving is ten opzichte van hun gebruikelijke posities aan het begin van het seizoen. Deze verandering is doorgevoerd om rekening te houden met de Ramadan in 2025.

Deze wijzigingen hebben gevolgen voor de logistiek van teams en de ontwikkeling van de auto’s. Teams moeten nu hun ontwikkelingsschema’s aanpassen om ervoor te zorgen dat ze competitief zijn vanaf de eerste race in Australië.

De verplaatsing van de Midden-Oosten races naar later in het seizoen kan ook invloed hebben op de prestaties van de auto’s, aangezien de weersomstandigheden in april anders kunnen zijn dan in maart.

Aantal races en impact op teams en coureurs

Het seizoen telt opnieuw 24 races, wat het maximale aantal is dat momenteel is toegestaan volgens de overeenkomst tussen de FIA en de teams. Dit uitgebreide schema stelt hoge eisen aan zowel de coureurs als de teamleden.

Een kalender met 24 races betekent dat teams en coureurs bijna de helft van het jaar onderweg zijn. Dit intensieve schema kan leiden tot verhoogde stress en vermoeidheid bij alle betrokkenen. Teams moeten zorgvuldig omgaan met de werkbelasting van hun personeel om burn-out te voorkomen.

Het grote aantal races heeft ook invloed op de ontwikkeling van de auto’s. Teams hebben minder tijd tussen de races om grote updates door te voeren, wat kan leiden tot een meer geleidelijke ontwikkeling gedurende het seizoen.

Ondanks de uitdagingen die een 24-race kalender met zich meebrengt, zien veel betrokkenen in de sport ook de voordelen. Een uitgebreide kalender biedt meer kansen voor fans om races bij te wonen en vergroot de zichtbaarheid van de sport.

AspectImpact van 24-race kalender
CoureursVerhoogde fysieke en mentale belasting
TeamsIntensievere logistiek en personeelsplanning
Auto-ontwikkelingMinder tijd voor grote updates tussen races
FansMeer kansen om races bij te wonen
SportGrotere wereldwijde exposure

Terugkeer van iconische circuits en speciale evenementen

Een van de meest opvallende teruggekeerde circuits is het Shanghai International Circuit in China. Na jaren van afwezigheid door de COVID-19-pandemie, keert deze baan terug als de tweede race van het seizoen. Het technische circuit staat bekend om zijn uitdagende bochten en lange rechte stukken, wat voor spannende races zorgt.

Zandvoort behoudt zijn plek eind augustus. Dit historische circuit, bekend om zijn unieke banked corners, blijft een favoriet onder coureurs en fans. De Dutch Grand Prix heeft zich snel gevestigd als een van de meest sfeervolle evenementen op de kalender.

Monaco, vaak beschouwd als de kroonjuweel van de Formule 1, behoudt zijn traditionele plek in mei. Dit iconische stratencircuit blijft een unieke uitdaging voor de coureurs en een prestigieuze race om te winnen.

“De FIA is verheugd om samen met onze collega’s van de Formule 1 en alle teams de opening van het nieuwe seizoen te vieren,” aldus FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem.

Naast de reguliere races, plant de Formule 1 een speciaal evenement om het 75-jarig jubileum van de sport te vieren. Op 18 februari 2025 vindt er een grootschalig evenement plaats in de O2 Arena in Londen, waar alle teams hun nieuwe auto’s tegelijkertijd zullen onthullen. Dit unieke gebeuren brengt fans, coureurs en teams samen om het jubileumseizoen feestelijk af te trappen.

Geografische verdeling van de 2025-races

Europa blijft het hart van de Formule 1 met het grootste aantal races. Klassieke circuits zoals Silverstone, Monza, en Spa-Francorchamps behouden hun plaats op de kalender. Deze Europese races vormen de ruggengraat van het middengedeelte van het seizoen, van mei tot september.

Azië krijgt meer aandacht in 2025 met de terugkeer van de Chinese Grand Prix. Samen met de races in Japan en Singapore vormt dit een sterk Aziatisch blok op de kalender. Deze focus op Azië weerspiegelt het groeiende belang van deze markt voor de Formule 1.

Het Midden-Oosten blijft een belangrijk onderdeel van de kalender, met races in Bahrein en Saoedi-Arabië nu verplaatst naar april. De seizoensfinale vindt traditioneel plaats in Abu Dhabi in december.

Noord-Amerika is vertegenwoordigd met races in Canada en de Verenigde Staten (Miami), wat de groeiende populariteit van de sport in deze regio onderstreept.

De geografische verdeling van de races in 2025 ziet er als volgt uit:

  • Europa: 10 races
  • Azië: 5 races
  • Midden-Oosten: 4 races
  • Noord-Amerika: 2 races
  • Australië: 1 race
  • Zuid-Amerika: 2 races

Gerelateerd nieuws

Verstappen bekritiseert overvol Formule 1-schema: ‘deze waanzin moet stoppen’

Max Verstappen heeft kritiek geuit op het steeds drukkere Formule 1-schema, dat...

Russell roept FIA-president Ben Sulayem op tot duidelijkheid over doelstellingen

George Russell, coureur bij Mercedes en voorzitter van de Grand Prix Drivers’...

Marko over mogelijkheden Verstappen in Las Vegas: ‘geen kans op winst’

Helmut Marko heeft uitgesproken dat Max Verstappen volgens de huidige prestaties tijdens...

FIA steward verklaart: ‘geld de hoofdreden achter inconsistente beslissingen’

De inconsistentie in de beslissingen van de FIA-stewards is vaak een bron...

Verstappen op jacht naar vierde zege op rij in Austin: ‘COTA ligt me gewoon’

De Grand Prix van de Verenigde Staten 2024 op het Circuit of...

Haas F1 team krijgt financiële boost na opvallende prestaties in 2024

Het Haas F1 team heeft een aanzienlijke financiële injectie ontvangen van teameigenaar...

Guenther Steiner wint in rechtszaak tegen Haas: ‘Gebruik van logo’s artistieke keuze’

De rechtszaak die Haas Automation had aangespannen tegen voormalig teambaas Guenther Steiner...

Mazepin’s verrassende terugkeer naar de Formule 1?

Nikita Mazepin, de voormalige Formule 1-coureur, heeft verrassend genoeg een stap dichter...