De Grand Prix van Hongarije, gereden op de Hungaroring vlakbij Boedapest, is een van de klassiekers op de Formule 1-kalender. Sinds 1986 is dit bochtige circuit, ook wel het ‘Monaco zonder muren’ genoemd, een vaste stop in het kampioenschap.
Het circuit is 4,381 kilometer lang en de coureurs moeten 70 ronden afleggen. Door de vele bochten is dit een technisch uitdagende baan waar downforce essentieel is.
“De Hungaroring is best een pittig circuit,” legt Verstappen uit. “Bij bocht 1 moet je flink in de remmen om bocht 2 te halen, en dat maakt het tricky. Je moet echt de perfecte lijn vinden om goed te zitten voor de volgende bocht.”
Lewis Hamilton heeft hier acht keer gewonnen en is daarmee de recordhouder, terwijl McLaren met elf zeges het succesvolste team is. Tijdens de race van 2024, op 21 juli, kwam Oscar Piastri van McLaren-Mercedes als winnaar over de streep, gevolgd door teamgenoot Lando Norris en Lewis Hamilton in zijn Mercedes.
Statistiek | Details |
---|---|
Circuitlengte | 4,381 kilometer |
Aantal ronden | 70 |
Totale raceafstand | 306,63 kilometer |
Snelste raceronde | 1:16,627 (2020) |
Meeste overwinningen (coureur) | Lewis Hamilton (8) |
Meeste overwinningen (constructeur) | McLaren (11) |
Max Verstappen, de regerend wereldkampioen, heeft de afgelopen jaren zijn stempel gedrukt op de Hongaarse Grand Prix. In 2023 domineerde hij de race door direct na de start de leiding te pakken en deze niet meer af te staan. Hij eindigde met een comfortabele voorsprong van een halve minuut op Lando Norris.
Wat maakt de Hungaroring uniek?
De Hungaroring ligt in Mogyoród, vlakbij Boedapest, en is een circuit met een unieke lay-out en technische uitdagingen. Met een lengte van 4,381 kilometer en 14 bochten is het een van de kortere circuits in de Formule 1, maar het is zeker niet minder veeleisend. Door het gebrek aan lange rechte stukken en de vele bochten wordt het vaak vergeleken met een groot kartcircuit.
Een bijzonder kenmerk van de Hungaroring is de smalle baanbreedte, waardoor inhalen lastig is. Dit maakt de kwalificatie en de race-strategie extra belangrijk. Coureurs moeten creatief zijn om tijdens de race posities te winnen, wat vaak voor spannende momenten zorgt.
De Hungaroring is super populair, en dat zie je terug in de bezoekersaantallen. Elk jaar trekt het circuit massa’s fans aan, niet alleen uit Hongarije, maar ook uit de rest van Centraal- en Oost-Europa. Dit maakt het een van de grootste en drukst bezochte evenementen in de hele regio:
Jaar | Bezoekers |
---|---|
1986 | 200.000 |
2019 | 230.000 |
2022 | 290.000 |
Er zijn twee DRS-zones die helpen bij het creëren van inhaalkansen, maar door de technische aard van het circuit moeten de coureurs nog steeds heel precies rijden en op het juiste moment remmen om een succesvolle inhaalactie uit te voeren.
“Bocht 4 is tricky omdat je daar blind ingaat, dus daar moet je voorzichtig zijn en het vertrouwen gedurende het weekend opbouwen,” zegt Verstappen, wat aangeeft hoe uitdagend de Hungaroring is.
Een ander uniek kenmerk is dat het circuit in een vallei ligt, wat het publiek een geweldig uitzicht geeft over grote delen van de baan. Deze ligging draagt bij aan de populariteit van het evenement. Ook zorgt het weer vaak voor extra uitdagingen, omdat de race meestal in de zomer plaatsvindt, met hoge temperaturen.
Historische momenten op de Hungaroring
Sinds de eerste editie in 1986 heeft de Hongaarse Grand Prix talloze gedenkwaardige momenten opgeleverd. Het was de eerste race die achter het IJzeren Gordijn werd georganiseerd en markeerde een belangrijk moment in de wereldwijde groei van de sport. Zelfs na de val van de Berlijnse Muur is de race altijd een vaste waarde gebleven op de Formule 1-kalender.
De eerste race werd gewonnen door Nelson Piquet, een Braziliaanse legende, in zijn Williams. Sindsdien hebben vele legendarische momenten zich afgespeeld op dit circuit.
Zo leek Damon Hill in 1996, toen hij reed voor het underdogteam Arrows, op weg naar een sensationele overwinning. Helaas kreeg hij op het laatste moment technische problemen en eindigde hij als tweede. De Hungaroring staat ook bekend als het circuit waar verschillende coureurs hun eerste Grand Prix-overwinning behaalden:
- Esteban Ocon verraste vriend en vijand met zijn overwinning in 2021 voor Alpine
- Fernando Alonso won er in 2003 zijn eerste race voor Renault
- Jenson Button behaalde in 2006 zijn eerste zege voor Honda
- Heikki Kovalainen won er in 2008 zijn enige Grand Prix
De Hungaroring staat ook bekend als het circuit waar veel coureurs hun eerste Formule 1-overwinning hebben behaald. Fernando Alonso behaalde hier in 2003 zijn eerste zege voor Renault, en in 2006 was het Jenson Button die zijn eerste overwinning vierde voor Honda.
Heikki Kovalainen volgde in 2008 en de meest recente verrassing kwam van Esteban Ocon, die in 2021 de overwinning pakte voor Alpine.
Jaar | Winnaar | Team |
---|---|---|
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2020 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2021 | Esteban Ocon | Alpine |
2022 | Max Verstappen | Red Bull Racing |
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing |
Lewis Hamilton heeft een bijzondere band met de Hungaroring, waar hij acht keer wist te winnen. Dit benadrukt niet alleen zijn talent op technische circuits, maar ook zijn vermogen om consistent te presteren, zelfs onder de zware omstandigheden van de Hongaarse zomer.
Nederlandse prestaties in Hongarije
Nederlandse coureurs hebben door de jaren heen ook hun stempel gedrukt op de Hongaarse Grand Prix. Voordat Max Verstappen zijn intrede deed, was het zijn vader Jos Verstappen die de Nederlandse eer hooghield met een zesde plaats, destijds het beste resultaat van een Nederlander op dit circuit.
Max Verstappen liet al in zijn debuutjaar, in 2015, zien dat hij een speciaal talent was. In zijn Toro Rosso behaalde hij een indrukwekkende vierde plaats, wat een voorbode was van wat nog zou komen. Sindsdien heeft hij meerdere keren op het podium gestaan en in 2022 en 2023 zelfs de overwinning gepakt.
Zijn overwinning in 2023 was ronduit dominant. Startend vanaf de tweede plek, nam hij al in de eerste bocht de leiding over en gaf deze niet meer af. Met meer dan een halve minuut voorsprong op Lando Norris, liet hij zien dat de Hungaroring een circuit is waar hij zich helemaal thuis voelt.
Technische uitdagingen van de Hungaroring
De Hungaroring is niet alleen fysiek uitdagend voor de coureurs, maar ook een technische puzzel voor de engineers. Het circuit heeft weinig rechte stukken, wat betekent dat teams hun auto’s moeten afstellen voor maximale downforce in plaats van pure topsnelheid. De vele bochten vereisen een auto die stabiel en wendbaar is.
Omdat de baan zo smal is, wordt inhalen lastig, waardoor een goede kwalificatie cruciaal is. Ook de strategie tijdens de race is belangrijk: pitstops en bandenkeuze kunnen het verschil maken, omdat posities op de baan vaak moeilijk te winnen zijn.
Aspect | Hungaroring | Vergelijkbaar circuit | Opmerking |
---|---|---|---|
Aantal remsecties | 11 | Bakoe: 11 | Hungaroring is 1,6 km korter |
Remenergie per ronde | 252 kWh | Suzuka: ~126 kWh | Bijna het dubbele |
Gemiddelde snelheid | 207 km/u | Monaco: ~160 km/u | Relatief laag |
Downforce niveau | Maximaal | Barcelona: Hoog | Vergelijkbare aerodynamische eisen |
Bandencompounds | C3, C4, C5 | Monaco: Zachtste range | Focus op grip boven duurzaamheid |
De remmen worden zwaar belast op de Hungaroring, want de vele bochten laten weinig tijd over om af te koelen. Dit kan leiden tot oververhitting, dus teams moeten slimme oplossingen bedenken om dit te voorkomen.
De hoge temperaturen zorgen bovendien voor veel slijtage aan de banden, wat een goede balans vraagt tussen prestaties en het behoud van de banden.
De baan is hobbelig, wat het afstellen van de ophanging nog ingewikkelder maakt. Een te stijve afstelling kan zorgen voor een gebrek aan grip, terwijl een te zachte afstelling de controle in de bochten kan verminderen. Teams moeten dus een perfecte balans vinden om hier snel te zijn.
Toekomst van de Hongaarse Grand Prix
De Hongaarse Grand Prix blijft een belangrijk onderdeel van de Formule 1-kalender. In de afgelopen jaren zijn er upgrades uitgevoerd om het circuit en de faciliteiten te verbeteren, wat bijdraagt aan de populariteit van de race.
Jaarlijks trekken veel Nederlandse fans naar de Hungaroring, wat voor een bijzondere sfeer zorgt. De recente successen van Max Verstappen versterken de populariteit van de race alleen maar.
Jaar | Winnaar | Team |
---|---|---|
2023 | Max Verstappen | Red Bull Racing |
2022 | Max Verstappen | Red Bull Racing |
2021 | Esteban Ocon | Alpine |
2020 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes |
Ook in de toekomst zal de Hungaroring een uitdagend circuit blijven dat veel vraagt van zowel coureurs als teams. De technische aard van de baan maakt dat vaardigheden en strategie vaak de doorslag geven. Precies zoals het hoort in de Formule 1.