Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 kalender Formule 1-kalender 2024: Recordaantal races en terugkeer van klassiekers
F1 kalenderOverig

Formule 1-kalender 2024: Recordaantal races en terugkeer van klassiekers

5.8k
Formule 1-kalender 2024: Recordaantal races en terugkeer van klassiekers
Foto: Habeed Hameed

De Formule 1-kalender voor 2024 is eindelijk bekend, en het wordt een jaar om naar uit te kijken. Met maar liefst 24 races, het hoogste aantal ooit, gaat het seizoen van start op 2 maart in Bahrein en eindigt het op 8 december in Abu Dhabi.

Een opvallend nieuwtje is de terugkeer van de Grand Prix van China, die na enkele jaren afwezigheid weer op de agenda staat. Nederlandse fans kunnen alvast de 25e augustus omcirkelen, want dan is het tijd voor de Dutch GP in Zandvoort, net na de zomerstop.

En goed nieuws voor de Belgische fans: de populaire Grand Prix van België op Spa-Francorchamps blijft behouden op de kalender.

Uitgebreide racekalender met nieuwe en vertrouwde circuits

Het Formule 1-seizoen van 2024 brengt een mooie mix van iconische circuits en nieuwe toevoegingen. Het startschot wordt gegeven in het Midden-Oosten, met achtereenvolgens Bahrein (2 maart) en Saoedi-Arabië (9 maart). Deze races worden op zaterdag verreden, wat afwijkt van het gebruikelijke zondagse schema.

Na deze twee races verhuist het Formule 1-circus naar Australië voor de Grand Prix in Melbourne (24 maart), gevolgd door Japan (7 april) op het altijd indrukwekkende Suzuka Circuit.

Een hoogtepunt van dit seizoen is ongetwijfeld de terugkeer van de Chinese Grand Prix, die voor het eerst sinds 2019 weer op de kalender staat. De race in Shanghai vindt plaats op 21 april en markeert de groeiende populariteit van de sport in Azië.

DatumGrand PrixCircuit
2 maartBahreinBahrain International Circuit
9 maartSaoedi-ArabiëJeddah Street Circuit
24 maartAustraliëAlbert Park
7 aprilJapanSuzuka Circuit
21 aprilChinaShanghai International Circuit
5 meiMiamiMiami International Autodrome
19 meiEmilia-RomagnaAutodromo Enzo e Dino Ferrari
26 meiMonacoCircuit de Monaco
9 juniCanadaCircuit Gilles Villeneuve
23 juniSpanjeCircuit de Catalunya
30 juniOostenrijkRed Bull Ring
7 juliGroot-BrittanniëSilverstone
21 juliHongarijeHungaroring
28 juliBelgiëSpa-Francorchamps
25 augustusNederlandCircuit Zandvoort
1 septemberItaliëAutodromo Nazionale Monza
15 septemberAzerbeidzjanBaku City Circuit
22 septemberSingaporeMarina Bay Street Circuit
20 oktoberVerenigde Staten (Austin)Circuit of the Americas
27 oktoberMexicoAutodromo Hermanos Rodriguez
3 novemberBraziliëAutódromo José Carlos Pace
23 novemberLas VegasLas Vegas Street Circuit
1 decemberQatarLosail International Circuit
8 decemberAbu DhabiYas Marina Circuit

De Europese tour begint met de Grand Prix van Emilia-Romagna op 19 mei op het iconische Imola-circuit. Een week later is het tijd voor de beroemde Grand Prix van Monaco (26 mei), die bekend staat om zijn smalle straten en glamour.

Nederlandse trots en Europese klassiekers

Voor Nederlandse fans is de datum 25 augustus een must. De Dutch Grand Prix op Zandvoort belooft weer een spektakel te worden. Sinds de race in 2021 terugkeerde op de kalender, is het evenement uitgegroeid tot een favoriet onder zowel coureurs als fans. Wie erbij wil zijn, moet snel zijn, want kaarten vliegen de deur uit.

“De Grand Prix van Nederland is de eerste race na de zomerstop, en iedereen kijkt er enorm naar uit.”

Ook de Belgische Grand Prix op Spa-Francorchamps blijft op de kalender staan. Deze legendarische race op 28 juli is beroemd om zijn uitdagende bochten en verraderlijke weersomstandigheden – altijd goed voor verrassingen.

Verder zijn er andere Europese klassiekers, zoals:

  • De Britse Grand Prix op Silverstone (7 juli)
  • De Italiaanse Grand Prix in Monza (1 september)
  • De Spaanse Grand Prix in Barcelona (23 juni)

Overzeese circuits en de seizoensfinale

Het laatste deel van het seizoen voert ons naar exotische oorden, te beginnen met de spectaculaire nachtrace in Singapore op 22 september. Daarna volgen de Amerikaanse races in Austin (20 oktober) en Mexico-Stad (27 oktober).

Een recente toevoeging die niet mag worden gemist is de Grand Prix van Las Vegas op 23 november. Races door de verlichte straten van Las Vegas – dat is toch net een Hollywoodfilm?

Zoals elk jaar eindigt het seizoen met de Grand Prix van Abu Dhabi op 8 december. De race in het Midden-Oosten is inmiddels een traditie, en het Yas Marina Circuit biedt altijd een spectaculaire afsluiting van het jaar.

Uitdagingen en kansen voor teams en coureurs

Met 24 races op de kalender hebben teams dit jaar een logistieke nachtmerrie voor de boeg. Het managen van materiaal, mensen en middelen is een enorme uitdaging, maar het biedt ook kansen.

Misschien zien we wel een underdog die op een onverwacht circuit boven zichzelf uitstijgt en de grote teams het vuur aan de schenen legt.

Voor de coureurs wordt het fysiek en mentaal een zwaar seizoen. Zo’n lange kalender vergt uithoudingsvermogen en een goede balans tussen rust en focus. Elke race is weer anders: van snelle stratencircuits tot de uitdagende permanente banen. Dat vraagt aanpassingsvermogen, en vooral veel veerkracht.

Met deze uitgebreide kalender kunnen Formule 1-fans hun hart ophalen. Races op vijf continenten laten zien dat deze sport echt wereldwijd is. De combinatie van oude favorieten en moderne circuits zorgt ervoor dat er voor iedereen iets te beleven valt.

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...