Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo ziet het Formule 1-circuit in Monaco eruit: unieke bochten, valkuilen en strategische chaos

Zo ziet het Formule 1-circuit in Monaco eruit: unieke bochten, valkuilen en strategische chaos

3.1k
Zo ziet het Formule 1-circuit in Monaco eruit: unieke bochten, valkuilen en strategische chaos
Foto: Alexander Migl

Lando Norris won in 2025 de Grand Prix van Monaco met een tijd van 1:11.920 in de kwalificatie — en dat was geen toeval. Op het wereldberoemde Circuit de Monaco telt elke millimeter, elke bocht, elke fractie van een seconde. De Grand Prix van Monaco is niet alleen een race, het is een monument binnen de Formule 1.

De Grand Prix van Monaco staat al decennialang bekend als de moeilijkste plek om in te halen. Het stratencircuit van 3,337 kilometer ligt midden in Monte Carlo, slingert zich langs jachthavens, hotels en casino’s, en is simpelweg niet ontworpen voor moderne F1-auto’s.

De baan is zó smal dat auto’s nauwelijks naast elkaar passen. De enige realistische inhaalmogelijkheden zijn bij de start, bij de chicane na de tunnel of bij Sainte Devote. Maar zelfs daar moet je bijna wanhopig of roekeloos zijn om het te proberen.

“Er is geen ander circuit als Monaco, en nergens is inhalen zo moeilijk.”

Ook ‘vuile lucht’ (dirty air) speelt een grote rol. Zodra een coureur dicht achter een andere auto rijdt, verliest hij downforce, wat cruciaal is in de bochten. Combineer dat met één ideale racelijn en je begrijpt waarom kwalificeren op zaterdag in Monaco soms belangrijker is dan de race op zondag.

Door de unieke eigenschappen van het circuit, bouwen teams hun auto’s elk jaar bijna opnieuw op voor Monaco. Het doel: maximale grip, maximale wendbaarheid en voldoende koeling op lage snelheid.

De achtervleugels worden groter dan waar dan ook, de voorwielophanging wordt aangepast voor een grotere stuurhoek — noodzakelijk om de extreem krappe Grand Hotel Hairpin überhaupt te halen — en de vering wordt zachter afgestemd voor de vele hobbels en verhogingen in het stratencircuit.

Specifieke voorwielophanging en aanpassingen aan de hoeken van de voorwielen, specifiek voor Monaco, om een grotere hoek van het enkele wiel mogelijk te maken, wat nodig is op deze specifieke circuitlay-out. In 2025 voerden bijna alle teams opvallende wijzigingen door:

TeamUnieke aanpassing(en) voor Monaco
Red BullVergrote voorvleugel, beam wing, remkoeling
MercedesGrotere achtervleugel, aangepaste vloer
FerrariHoogste downforce achtervleugel van het seizoen
McLarenMedium-high downforce achtervleugel
AlpineAangepaste voorwielophanging

Waarom kwalificatie allesbepalend is in Monaco

Wie in Monaco op pole position start, heeft de race vaak al voor de helft gewonnen. In de afgelopen tien jaar won de polesitter zeven keer. Dat maakt de kwalificatie op zaterdag niet zomaar een voorprogramma, maar het ware strijdtoneel van het weekend.

Eén foutje in Q3 — te laat aanzetten, een langzame auto voor je, een schuiver — en je weekend is verpest. Want als je in het middenveld start, kun je er vrijwel zeker van zijn dat je daar ook blijft hangen.

“Met nauwelijks genoeg ruimte voor twee auto’s naast elkaar, wordt inhalen extra lastig. De positie op de baan is dus allesbepalend.”

Zeker met het nieuwe verplichte tweestopsreglement sinds 2025, worden strategie en timing nog gevoeliger. Een te vroege stop en je zit vast achter langzamere auto’s. Te laat stoppen en je verliest alles door een safety car. Monaco vergeeft niets.

Red Bull Monaco

Hoewel Monaco relatief langzaam is qua gemiddelde snelheid, is het circuit allesbehalve veilig. De combinatie van snelheid, muren en minimale uitloopzones maakt elk foutje levensgevaarlijk.

Sainte Devote, de eerste bocht, is een klassiek startcrashpunt. De tunnel zorgt voor verraderlijke licht/donker-overgangen en is in het verleden vaak het toneel geweest van zware incidenten. In 2024 voorkwam Isack Hadjar op het nippertje een zware crash toen hij een stilgevallen auto nét op tijd zag in de tunnel.

“Dat is ongeveer het gevaarlijkste wat er rond Monaco te zien is. Dat was bijna verschrikkelijk.” — Alex Jacques, F1 TV

Andere beruchte plekken zijn de Nouvelle Chicane, waar inhaalpogingen vaak eindigen in contact, en Tabac, een snelle linker waar coureurs regelmatig de muur raken.

Monaco 2025: cijfers en sfeer

In 2025 schreef Lando Norris geschiedenis door niet alleen de pole te pakken, maar ook de race te winnen. Charles Leclerc eindigde als tweede, voor Oscar Piastri. De race telde zoals altijd 78 ronden, goed voor een totale afstand van 260,286 kilometer.

FeitGegevens
Winnaar 2025Lando Norris
Pole positionLando Norris (1:11.920)
Aantal ronden78
Circuitlengte3,337 km
Snelste ronde ooit1:12.909 (Lewis Hamilton, 2021)

“Monaco is iconisch en staat bekend als een uitdagend stratencircuit met krappe bochten, hoogteverschillen en een smalle baan. Het circuit overtreedt zelfs de FIA-regels.” — FIA via officiële circuitspecificaties

Monaco blijft dus een uitzondering in alles: qua lengte (onder de minimumlimiet), qua stijl (straatcircuit pur sang), en qua prestige. Het is de enige race waar glamour, risico en precisie samenkomen tot een race die je maar op één manier kunt winnen: door foutloos te zijn.

De Grand Prix van Monaco is geen race als alle andere. Het is een ritueel, een test en een toneelstuk in één — en elk jaar opnieuw levert het drama, spanning en pure Formule 1 op zijn smalst.

Gerelateerd nieuws

Ferrari F1 Team

Zo ziet een afgebroken Formule 1-start eruit als een auto niet vertrekt

Tijdens de GP van Oostenrijk 2025 bleef Carlos Sainz roerloos op zijn...

daniel ricciardo

Waarom Formule 1-races soms eindigen zonder herstart: de regels uitgelegd

Tijdens de Grand Prix van Monza 2022 strandde Daniel Ricciardo vlak voor...

Lewis Hamilton Mercedes

Zo streng straft de FIA blokkeren van een snelle ronde tijdens F1-kwalificatie

Tijdens de kwalificatie van de GP van Italië 2023 werd Yuki Tsunoda...

Mclaren Oscar Piastri

Zo kan je de GP van België live volgen – van RTL Duitsland tot F1 TV Pro

De GP van België op Spa-Francorchamps blijft een van de meest iconische...