Red Bull heeft zichzelf publiekelijk geïdentificeerd als het team dat betrokken is bij een technische controverse rond hun auto. Dit ontstond na beschuldigingen dat het team tijdens de vrije training een systeem gebruikte om de rijhoogte van de auto aan te passen.
Hoewel het aanvankelijk werd stilgehouden, zijn andere teams en de FIA betrokken geraakt in het onderzoek naar mogelijke inbreuken op de regels. Ondanks het ontbreken van harde bewijzen, heeft deze situatie grote gevolgen voor Red Bull en de FIA.
“Red Bull heeft publiekelijk verklaard dat ze het team waren dat werd verteld om hun systeem, dat de rijhoogte aanpaste tijdens de vrije training, te verwijderen.”
De onthulling: Wat ging er mis?
De eerste berichten over het vermeende systeem van Red Bull kwamen naar buiten na de Grand Prix van Singapore, waar het team werd beschuldigd van het aanpassen van de rijhoogte van de auto tussen de vrije trainingen en de kwalificatie.
Deze aanpassing zou een aanzienlijk voordeel kunnen opleveren op circuits met een hoge aerodynamische belasting, zoals Singapore, door de prestaties van de auto te optimaliseren.
De FIA werd gealarmeerd door andere teams die bezorgd waren over de mogelijke overtreding van de parc fermé-regels, die bepalen dat auto’s niet mogen worden aangepast zodra de kwalificatie is begonnen.
Ondanks dat er geen concreet bewijs is van illegale aanpassingen tijdens de races, heeft de FIA de zaak serieus genomen en extra inspecties ingesteld vanaf de Amerikaanse Grand Prix.
Het gebruik van het systeem heeft bij veel andere teams de alarmbellen doen rinkelen, vooral gezien het plotselinge prestatieniveau van Red Bull tijdens het raceweekend in Singapore, waar Max Verstappen van langzamere tijden in de vrije trainingen naar een competitieve positie in de kwalificatie sprong.
De gelijkenis met eerdere Ferrari-controverses
Het verhaal doet sterk denken aan de situatie van Ferrari in 2019. Toen werd het team beschuldigd van het manipuleren van de brandstoftoevoer van hun powerunit, wat hun sterke prestaties verklaarde.
Uiteindelijk bereikte Ferrari een geheime schikking met de FIA, en hoewel er geen formeel protest werd ingediend, werd het systeem aangepast of verwijderd. Dit leidde tot Ferrari’s slechtste seizoen in decennia.
“Ferrari bereikte uiteindelijk een deal met de FIA om het systeem aan te passen of te verwijderen, wat leidde tot nieuwe technische voorschriften.”
Net als bij Ferrari is er in het geval van Red Bull geen direct bewijs van regelbreking, maar de vermoedens alleen al zijn genoeg om vragen te doen rijzen over de eerlijkheid van hun prestaties. Red Bull heeft echter volgehouden dat hun systeem volledig binnen de regels valt en dat er geen overtredingen zijn begaan.
Gevolgen voor Red Bull
Hoewel Red Bull nog niet gestraft is, kan de hele situatie een grote impact hebben op hun toekomstige prestaties. Met de FIA die extra controles uitvoert en het team nauwlettend in de gaten houdt, kan elk klein detail van hun auto nu tegen hen werken.
De vraag is of dit systeem een cruciale rol heeft gespeeld in hun recente successen, en of het verwijderen ervan hun competitieve voorsprong zal verkleinen.
Interessant is dat Adrian Newey, Red Bull’s technische meesterbrein, recent het team heeft verlaten, wat zou kunnen betekenen dat de huidige innovaties misschien uit zijn nalatenschap komen.
Dit roept de vraag op of deze ontwerpen zijn ontwikkeld tijdens zijn tijd bij het team en nu pas worden ingezet. Hoe dan ook, het vertrek van Newey zorgt voor een vacuüm dat moeilijk te vullen zal zijn.
Reacties binnen de paddock
Niet alleen Red Bull, maar ook andere teams hebben gereageerd op deze situatie. McLaren’s Zak Brown en coureurs Lando Norris en Oscar Piastri hebben van de gelegenheid gebruikgemaakt om Red Bull openlijk te bekritiseren, waarbij ze wijzen op de noodzaak van transparantie en eerlijkheid binnen de sport.
“Het was een duidelijke overtreding van de regels en het systeem bevindt zich niet langer in het grijze gebied.” – Oscar Piastri
Mercedes-teamchef Toto Wolff heeft eveneens zijn twijfels uitgesproken over de legitimiteit van Red Bull’s successen. Hij zou zich zeer gesterkt voelen door deze onthullingen, vooral als Mercedes hierdoor dichter bij de overwinning kan komen.
Ook Lewis Hamilton sprak zijn bewondering uit voor de innovatie van Red Bull, maar gaf tegelijkertijd subtiele kritiek, wat opnieuw de sfeer binnen de paddock heeft aangewakkerd.
“Red Bull heeft beter werk geleverd. Maar wie weet hoe lang ze dit al gebruiken en hoeveel impact het heeft gehad op hun kampioenschappen.” – Lewis Hamilton
De technische kant: Hoe werkt het systeem?
Hoewel er geen fysieke manifestaties van het systeem zijn waargenomen, lijkt het erop dat Red Bull een manier heeft gevonden om de rijhoogte van de auto aan te passen tijdens vrije trainingen.
Dit zou de auto in staat stellen om beter om te gaan met variërende omstandigheden op het circuit, zonder dat de coureurs of monteurs zich direct met het systeem hoeven te bemoeien tijdens de kwalificatie of race.
In hoeverre dit systeem daadwerkelijk voordeel biedt, is echter nog onduidelijk. Red Bull heeft aangegeven dat het systeem niet kan worden aangepast zodra de auto in parc fermé is, wat betekent dat het gebruik ervan beperkt zou zijn tot de vroege stadia van het raceweekend.
Toch heeft de FIA aangekondigd dat ze strengere controles zullen uitvoeren om te voorkomen dat andere teams vergelijkbare systemen ontwikkelen of gebruiken.
Race | Prestaties in trainingen | Prestaties in kwalificatie | Resultaten in de race |
---|---|---|---|
Singapore GP 2023 | Ver onder de top 5 | Verstappen op eerste rij | Podiumfinish |
Amerikaanse GP 2023 | Verwachte resultaten | Resultaten worden verwacht | Wordt nog geanalyseerd |
Vorige races (algemeen) | Altijd in top 3 | Meerdere pole positions | Meerdere overwinningen |
De bredere implicaties voor de FIA en de sport
Deze controverse plaatst niet alleen Red Bull, maar ook de FIA in een lastig parket. De FIA wordt vaak beschuldigd van inconsequente handhaving van de regels, wat het vertrouwen van fans en teams schaadt.
In dit geval heeft de FIA echter snel gereageerd door strengere controles op te leggen, maar hun aanpak om het probleem eerst stil te houden, heeft de situatie alleen maar verergerd.
Teams als Ferrari en Mercedes zullen de komende weken nauwlettend in de gaten houden hoe de FIA omgaat met Red Bull en of er verdere sancties volgen. Het gebrek aan direct bewijs maakt het echter moeilijk om harde maatregelen te treffen, en de FIA moet zorgvuldig overwegen om te voorkomen dat ze worden beschuldigd van favoritisme of mismanagement.