Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mercedes blijft worstelen: George Russell deelt zijn oordeel over het seizoen
F1 nieuws

Mercedes blijft worstelen: George Russell deelt zijn oordeel over het seizoen

88
Mercedes blijft worstelen: George Russell deelt zijn oordeel over het seizoen
Foto: Steffen Prößdorf

George Russell heeft het na de kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten treffend samengevat: het verhaal van het seizoen. Ondanks veelbelovende upgrades aan de W15-auto van Mercedes, blijft het team keer op keer tegen teleurstellingen aanlopen.

Na een sterke sprintkwalificatie, waarin Russell en Hamilton solide posities wisten te bemachtigen, verliep de reguliere kwalificatie desastreus. Hamilton viel verrassend al in Q1 uit, terwijl Russell hard in de barrières belandde tijdens Q3.

“We blijven in deze positie terechtkomen. Het is hoe de auto’s reageren op de banden, de temperatuur, kleine veranderingen en de wind.” – George Russell

Dit seizoen lijkt Mercedes gevangen te zitten in een cyclus van hoop en teleurstelling. De upgrades die naar de Grand Prix van de Verenigde Staten werden gebracht — zoals aanpassingen aan de voorvleugel, de voorophanging, de sidepod-inlaten en de vloer — zouden het team dichterbij een overwinning moeten brengen.

De kwalificatie voor de sprint gaf enige hoop: Russell startte als tweede en Hamilton als zevende. Maar de uiteindelijke prestaties in de sprintrace zelf, met een vijfde plek voor Russell en een zesde plek voor Hamilton, waren allesbehalve indrukwekkend.

Wat echter volgde in de reguliere kwalificatie was een terugkerend probleem voor Mercedes. Hamilton kon niet eens doorstoten naar Q2 en moest genoegen nemen met een startpositie op de laatste rij voor de race op zondag. Russell, die leek af te stevenen op een veelbelovende kwalificatie, verloor de controle over zijn auto en crashte in bocht 19.

Inconsistentie door de auto- en bandeninteractie

Russell gaf na afloop aan dat het verschil tussen de prestaties in de sprint en de kwalificatie te wijten was aan de interactie tussen de auto en de banden. Dit seizoen is dat een terugkerend probleem voor Mercedes, ongeacht of het om oude of nieuwe upgrades gaat.

De auto lijkt ofwel in de “sweet spot” te zitten, waar het team kan vechten om poles en overwinningen, of het presteert ver ondermaats, met tijden die een halve seconde tot zes tienden achter de rest liggen.

“Het is hoe de auto’s omgaan met de banden, de temperatuur en kleine veranderingen zoals de wind. Maar dit is het verhaal van het seizoen.” – George Russell

In de sprintrace had Mercedes nog een glimp van hoop laten zien. De auto’s voelden goed aan, en de prestaties kwamen relatief gemakkelijk. Russell kwalificeerde zich als tweede voor de sprint, een positie die potentieel liet zien voor de komende race.

Lees ook:  Briatore: Mercedes liet 'een van de besten' gaan

Echter, in de reguliere kwalificatie leek het alsof al die hoop verdween. De auto voelde volgens Russell totaal anders aan. Waar hij in de sprintrace nog vertrouwen had in zijn W15, was dat in de kwalificatie volledig weg.

Russell gaf aan dat hij geen antwoorden had op waarom de prestaties zo drastisch verschilden binnen slechts een paar uur. Er waren geen veranderingen aangebracht aan de afstelling van de auto, maar de omstandigheden en de interactie met de banden leken het hele plaatje te veranderen.

Dit frustreert niet alleen de coureurs, maar ook het team dat hard werkt om de nodige verbeteringen door te voeren.

Problemen met upgrades en de impact op de race

Het gebrek aan consistentie heeft geleid tot twijfel binnen het team over de upgrades die zijn doorgevoerd. Ondanks de vele veranderingen, waaronder een verbeterde voorvleugel, ophanging en vloer, lijken de prestaties niet stabiel genoeg om een constant hoog niveau te halen.

Dit brengt Russell in een moeilijke positie, aangezien hij vanaf de zevende plek zal starten, terwijl zijn teamgenoot Hamilton vanaf de 19e positie aan de race moet beginnen.

Russell benadrukte dat Mercedes mogelijk moet terugvallen op eerdere configuraties van de auto, omdat de nieuwste upgrades niet het gewenste effect hebben. Het team bevindt zich hierdoor in een soort vicieuze cirkel: telkens nieuwe verbeteringen proberen, maar zonder duidelijke vooruitgang.

Belangrijke momenten tijdens de kwalificatie van Mercedes in de VS

KwalificatiesessieLewis HamiltonGeorge Russell
Sprintkwalificatie7e positie2e positie
Q1 (Reguliere kwalificatie)19e positie (uitgeschakeld)Doorgestroomd naar Q3
Q3 (Reguliere kwalificatie)Crash in bocht 19, 7e positie start

Dit seizoen lijkt de zoektocht van Mercedes naar consistentie een constante bron van frustratie te zijn. Met een auto die soms snel genoeg is om mee te strijden voor poleposities, maar andere keren dramatisch presteert, blijft het team werken aan verbeteringen die niet altijd het gewenste resultaat opleveren.

“Ik heb echt alles gegeven in die laatste ronde, in een poging om prestaties te vinden die er gewoon niet waren — en ik heb de prijs betaald.” – George Russell

Het effect van de banden en temperatuur

Een van de grootste uitdagingen waar Mercedes dit seizoen mee te maken heeft, is hoe de auto reageert op veranderingen in bandentemperaturen en de wisselende windomstandigheden. Russell gaf aan dat deze kleine veranderingen een groot effect hebben op de prestaties van de auto, wat verklaart waarom de prestaties zo inconsistent zijn.

Lees ook:  Sainz over afwijzing Mercedes en Red Bull: ' Het deed pijn'

Het lijkt alsof de W15 gevoelig is voor deze variabelen, waardoor het team moeite heeft om een stabiele basis te vinden.

In de sprintrace leek alles op zijn plaats te vallen: de auto voelde goed aan en de prestaties kwamen vanzelf. Echter, tijdens de reguliere kwalificatie, toen de temperatuur en omstandigheden veranderden, bleek de auto ineens veel moeilijker te besturen.

Dit probleem heeft Mercedes het hele seizoen achtervolgd en zorgt ervoor dat het team vaak niet het volledige potentieel uit de auto kan halen.

Russell’s zelfkritiek en vooruitblik op de race

Na de teleurstellende kwalificatie gaf Russell aan dat hij vooral teleurgesteld was in zichzelf. Hij voelde dat hij te hard had gepusht in een poging om iets extra’s uit de auto te halen, wat uiteindelijk resulteerde in de crash.

Hoewel hij begrip heeft voor de inspanningen van het team, erkende hij dat er geen magische oplossing is voor de problemen waarmee Mercedes worstelt. Met een startpositie vanaf de zevende plek voor Russell en de 19e voor Hamilton, zal het Mercedes-team hard moeten werken om tijdens de race op zondag nog iets goed te maken.

Het probleem lijkt niet zozeer te liggen in de afstelling van de auto of de upgrades zelf, maar meer in de manier waarop de auto reageert op externe factoren zoals de banden en de temperatuur. Dit maakt het voor het team moeilijk om consistent te presteren, zelfs met veelbelovende upgrades.

Met de crash van Russell en de vroege uitschakeling van Hamilton in Q1, staat Mercedes voor een zware opgave in de Grand Prix van de Verenigde Staten. De hoop die na de sprintkwalificatie was gegroeid, is opnieuw de grond ingeboord door de onvoorspelbaarheid van de auto en de uitdagende omstandigheden.

Russell benadrukt dat de problemen dit seizoen niet zomaar zijn op te lossen, en het team zal geduld moeten hebben terwijl ze blijven werken aan oplossingen.

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff reageert op ‘gekke, verzonnen complottheorieën’ over Hamilton

Toto Wolff, teambaas van Mercedes F1, heeft zich fel uitgesproken tegen complottheorieën...

Red Bull laat Sergio Pérez zelf beslissen over toekomst

Sergio Pérez staat onder grote druk bij Red Bull Racing na een...

Red Bull wijst Franco Colapinto af terwijl vertrek Perez nadert

Sergio Perez lijkt na de seizoensfinale in Abu Dhabi afscheid te nemen...

Horner hekelt Perez na zoveelste excuus over ‘koude banden’

Tijdens de sprintrace van de Grand Prix van Qatar maakte Sergio Perez...

Verstappen verliest pole door gridstraf: ‘niet waar ik op hoopte’

Max Verstappen leek zijn eerste poleposition sinds de Grand Prix van Oostenrijk...

Schandaal binnen de FIA: Kritiek op corruptie en transparantie

Het door The Times onthulde schandaal draait om een fonds van $1,5...

McLaren speelt teamorders uit tijdens Qatar Sprint: Ferrari krijgt zware klap

Tijdens de Qatar Sprint leverde McLaren een indrukwekkende teamprestatie af door een...

Jos Verstappen bekritiseert Red Bull en verdedigt Sergio Perez

Jos Verstappen heeft een opvallende draai gemaakt in zijn standpunt over de...