Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Martin Brundle vreest dat deze £1,5 miljoen per jaar coureur het zwaar krijgt in 2025

Martin Brundle vreest dat deze £1,5 miljoen per jaar coureur het zwaar krijgt in 2025

838
Martin Brundle vreest dat deze £1,5 miljoen per jaar coureur het zwaar krijgt in 2025

De Formule 1-grid van 2025 verwelkomt een reeks rookies, waarvan sommigen onder grote druk staan om direct te presteren. Jack Doohan behoort tot die groep.

Hij heeft een contract van £1,5 miljoen per jaar bij Alpine, maar zekerheid biedt dat niet. Zijn deal loopt slechts voor zes races en de aanwezigheid van Franco Colapinto als reservecoureur verhoogt de druk.

Doohan staat niet alleen voor een uitdagende periode. Ook Kimi Antonelli, Oliver Bearman, Gabriel Bortoleto en Isack Hadjar maken hun entree in de Formule 1.

Antonelli krijgt direct een kans bij Mercedes, wat de vergelijking met Lewis Hamilton onvermijdelijk maakt. Bearman rijdt voor Haas naast Esteban Ocon, terwijl Bortoleto de overstap maakt naar Sauber na zijn F2-titel.

Hadjar profiteerde indirect van de onzekerheid rond Sergio Perez en krijgt een stoeltje naast Yuki Tsunoda bij het Red Bull-juniorenteam.

Brundle analyseerde deze rookies in een voorbeschouwing op het seizoen en sprak met name zijn zorgen uit over Jack Doohan.

Brundle over Doohan: ‘Het wordt moeilijk voor hem’

De Australische Grand Prix is traditioneel een van de lastigste races voor een rookie. Oscar Piastri gaf eerder aan opgelucht te zijn dat hij zijn F1-debuut niet in Melbourne hoefde te maken.

Doohan krijgt die luxe niet. Zijn eerste race als fulltime Alpine-coureur vindt plaats in zijn thuisland, wat extra druk met zich meebrengt. Brundle benadrukte dat de aanwezigheid van Colapinto een constante dreiging vormt:

“Jack Doohan heeft zijn kans verdiend bij Alpine, maar hij kijkt nu al over zijn schouder naar Franco Colapinto. Paul Aron zit ook in het team. Het wordt echt moeilijk voor hem om hiermee om te gaan.”

Colapinto wordt niet alleen gezien als een talentvolle coureur, maar brengt ook financiële steun met zich mee. Alpine heeft al een deal met Mercado Libre, en er werd gehoopt op extra sponsoring van Argentijnse bedrijven zoals Globant en YPF.

Lees ook:  De F1-coureurs die in 2025 onder druk staan voor toekomstige stoeltjes

Dit is echter geen zekerheid, waardoor Doohan mogelijk op sportieve gronden kan bewijzen dat hij het zitje verdient.

De contractduur van Doohan maakt zijn situatie extra penibel. Zijn deal loopt in eerste instantie slechts zes races. Dat betekent dat hij bij de Grand Prix van Miami mogelijk al wordt vervangen, afhankelijk van zijn prestaties en de financiële situatie bij Alpine.

Dit soort korte contracten zijn zeldzaam in de Formule 1. Coureurs krijgen doorgaans een volledig seizoen de tijd om zich te bewijzen. Doohan moet echter direct presteren, wetende dat een slechte start hem zijn stoeltje kan kosten.

De druk is des te groter omdat Alpine afgelopen seizoen al worstelde met consistentie.

Zijn teamgenoot, Esteban Ocon, heeft een stabielere positie binnen het team. Dat betekent dat de interne focus op Doohan ligt. Zijn prestaties worden extra nauwlettend gevolgd, niet alleen door Alpine, maar ook door Colapinto en zijn management.

Alpine beperkt media-aandacht voor Colapinto

De interne druk binnen Alpine wordt weerspiegeld in het mediabeleid van het team. Tijdens het raceweekend in Australië wil Alpine vragen over Colapinto zo veel mogelijk vermijden.

De geruchten over een mogelijke wisseling zijn schadelijk voor de teamreputatie en kunnen Doohans zelfvertrouwen ondermijnen.

Toch blijft het onderwerp onvermijdelijk. De timing van Colapinto’s aanstelling als reservecoureur en de beperkte contractduur van Doohan voeden speculatie over een mogelijke wissel.

Bovendien heeft Alpine moeite om extra sponsors te vinden voor Colapinto, wat invloed kan hebben op de uiteindelijke beslissing.

Mocht de Argentijn niet het verwachte sponsorbedrag binnenbrengen, dan wordt de situatie voor Doohan minder precair. In dat geval kan zijn toekomst afhangen van pure prestaties op de baan.

Lees ook:  Brundle voorspelt meerdere zeges voor Hamilton bij Ferrari in 2025

Niet alleen Doohan heeft te maken met onzekerheid. De andere rookies bevinden zich in verschillende situaties, maar moeten allemaal bewijzen dat ze hun plek verdienen.

  • Kimi Antonelli (Mercedes): Heeft direct een topteam achter zich, maar moet omgaan met de erfenis van Hamilton.
  • Oliver Bearman (Haas): Heeft op lange termijn ambitie om bij Ferrari te rijden, maar moet zich eerst bewijzen tegen Ocon.
  • Gabriel Bortoleto (Sauber): Kwam als F2-kampioen binnen, maar Sauber heeft geen competitieve auto.
  • Isack Hadjar (Red Bull-juniorteam): Heeft geprofiteerd van Liam Lawson’s promotie, maar moet stabiel blijven volgens Brundle.

Brundle gaf aan dat vooral Hadjar slim met zijn kansen om moet gaan:

“Hij moet het hoofd koelhouden.”

Gerelateerd nieuws

Christian Horner Red Bull

Liam Lawson worstelt met agressieve rijstijl in RB21: ‘alles werkt tegen me’

Liam Lawson heeft in 2025 nog geen punt gescoord. Zijn start bij...

Carlos Sainz Williams

Sainz ziet vorm uit wintertests volledig verdwijnen: ‘ik ben een beetje in de war’

Carlos Sainz verliet het circuit van Shanghai met meer vragen dan antwoorden....

Oliver Bearman Haas F1

Bearman schaamt zich na luchtige ‘Ciao’-boodschap: ‘ik voel me nu echt slecht’

Oliver Bearman kende een sterk weekend in China en eindigde als achtste...

Toto Wolff Mercedes

Mercedes hield cruciale info achter voor Antonelli in China: ‘ik vond het vreemd vanaf ronde 1’

Andrea Kimi Antonelli wist tijdens de Grand Prix van China zijn Mercedes...