Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe hard is het geluid van een F1-auto voor de coureur tijdens het racen?
Overig

Hoe hard is het geluid van een F1-auto voor de coureur tijdens het racen?

292
Hoe hard is het geluid van een F1-auto voor de coureur tijdens het racen?
Foto: Formula Today

Een Formule 1-auto tijdens een race kan een geluidsniveau van maar liefst 130 decibel (dB) bereiken, en dat is vooral voor de coureur. Dat is geen kleinigheid, want 130 dB ligt ver boven de pijngrens van wat mensen kunnen verdragen, die op 120 dB ligt.

Even ter vergelijking: een vliegtuig dat opstijgt maakt zo’n 120 dB aan geluid. Die 130 dB die je op het circuit hoort, hangt wel af van factoren zoals het circuit zelf en waar de auto zich precies op de baan bevindt. Zonder goede gehoorbescherming kunnen coureurs serieuze gehoorschade oplopen.

GeluidsbronDecibelniveauVeilige blootstellingstijd
Normaal gesprek60 dBOnbeperkt
Drukke weg80 dB8 uur
Rockconcert110 dBEnkele minuten
F1-auto130 dBOnmiddellijk schadelijk

Zoals Alexander van der Lof, een fan bij Circuit Zandvoort, ooit zei:

“Het gemiddelde geluidsniveau van een racende F1-auto is ongeveer 130dB. Dit kan echter variëren afhankelijk van factoren zoals het specifieke circuit en het type auto.”

De evolutie van F1-motorgeluiden

Door de jaren heen zijn de motoren van Formule 1-auto’s flink veranderd, en daarmee ook het geluid. De V8- en V10-motoren uit het verleden maakten een gigantisch, rauw kabaal waar fans echt van genoten.

Sergio Perez
Foto: Tommo

Je hoorde ze van verre aankomen en dat diepe gebrul werd bijna een symbool voor de sport. Tijdens evenementen zoals Jack’s Racing Days konden 75.000 fans genieten van demonstraties met dat herkenbare, intense geluid van die klassieke motoren. Voor velen bracht dat nostalgische gevoelens met zich mee, een terugblik op de gloriedagen van de V8- en V10-tijdperken.

Geluidsniveau (dB)Veilige blootstellingsduurPotentiële effecten
858 uurBegin van risico op gehoorschade
10015 minutenVerhoogd risico op gehoorschade
1101 minuutRisico op onmiddellijke schade
130 (F1-niveau)0 secondenOnmiddellijk risico op permanente schade

Tijdens Maxx Formula-races op datzelfde evenement konden toeschouwers weer even horen hoe rauw en krachtig die motoren echt waren. Dit soort races laten zien hoe belangrijk geluid altijd is geweest voor de Formule 1-ervaring.

Tegenwoordig, met de komst van hybride V6-turbomotoren, klinkt alles wel iets anders. Het geluid is niet meer zo oorverdovend als vroeger, maar de prestaties van deze motoren zijn nog steeds ongekend. Minder lawaai betekent dus zeker niet minder kracht.

Gehoorbescherming

Met zulke extreme geluidsniveaus is gehoorbescherming voor zowel de coureurs als de fans cruciaal. Bij langdurige blootstelling aan geluiden van 130 dB loop je het risico op permanente gehoorschade.

Coureurs dragen daarom speciale in-ear monitors die niet alleen hun oren beschermen, maar ook zorgen dat ze duidelijk kunnen communiceren met hun team. Dit systeem filtert het omgevingsgeluid weg, zodat de race-ingenieur goed verstaanbaar blijft.

“Op maat gemaakte oordoppen zijn het overwegen waard voor coureurs die regelmatig naar het circuit gaan of zelf racen. De demping wordt op jouw gebruik afgestemd,” adviseert een expert in gehoorbescherming.

Ook voor de fans langs de baan is gehoorbescherming onmisbaar. Experts raden altijd aan om oordoppen of oorkappen te dragen die speciaal zijn gemaakt voor motorsportevenementen. Deze bescherming kan het geluidsniveau flink omlaag brengen zonder dat je iets mist van de actie.

gp zandvoort

Het is grappig dat zelfs met gehoorbescherming het geluid van een Formule 1-auto nog steeds als intens wordt ervaren. Dat zegt genoeg over de kracht en het geweld dat deze machines op het circuit brengen.

Hoe geluid de race-ervaring beïnvloedt

Voor veel fans is het motorgeluid een essentieel onderdeel van de F1-beleving. Het harde gebrul van de motoren geeft je een gevoel van snelheid en kracht, zelfs als je de auto’s zelf niet ziet.

Zoals Alexander van der Lof al zei: “Ik kon de auto’s herkennen aan hun geluid.” Dat benadrukt hoe uniek elk motorgeluid is en hoe belangrijk het geluid is voor de identiteit van elke auto.

Door de veranderingen in de technologie, en de overstap naar hybride krachtbronnen, is het geluidsprofiel van de auto’s veranderd. Sommige fans missen het oude gebrul van de V10-motoren, maar toch blijft het geluid een cruciaal onderdeel van de ervaring, zij het op een andere manier.

MotortypeGeluidsniveau (dB)Kenmerkend geluid
V10130+Schel, intens
V8130Rauw, krachtig
V6 Turbo120-125Scherp, complex

Technologische innovaties in geluidsbeheersing

De Formule 1 staat niet stil als het gaat om technologische innovaties, ook niet op het gebied van geluid. Ingenieurs zoeken constant naar manieren om de auto’s beter te laten presteren en tegelijk te voldoen aan strengere geluidsnormen.

Een grote stap was de introductie van hybride motoren, waarbij verbrandingsmotoren samenwerken met elektrische componenten.

GP Azerbaijan

Dit zorgt niet alleen voor meer efficiëntie, maar verandert ook het geluid van de auto’s. Daarnaast worden er slimme uitlaatsystemen ontwikkeld met geluiddempende materialen die het motorgeluid beter kunnen reguleren, zonder dat de prestaties eronder lijden.

Zelfs de aerodynamica van de auto’s speelt een rol in geluidsbeheersing. De vorm van bijvoorbeeld de sidepods helpt niet alleen de luchtstroom te optimaliseren, maar stuurt ook de geluidsgolven die de auto produceert.

Dankzij al deze innovaties blijven F1-auto’s extreem luid, maar ze voldoen toch aan de steeds strenger wordende geluidsnormen zonder in te boeten op snelheid of prestaties.

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...