Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo hard klinkt het in een F1-auto – en waarom coureurs oordoppen dragen

Zo hard klinkt het in een F1-auto – en waarom coureurs oordoppen dragen

496
Zo hard klinkt het in een F1-auto – en waarom coureurs oordoppen dragen
Foto: Formula Today

Een moderne Formule 1-auto produceert tijdens het racen tussen de 110 en 120 decibel aan geluid — en dat gebeurt op enkele centimeters van het hoofd van de coureur. Voor de bestuurder in de cockpit is dat zo luid als een kettingzaag of een live rockconcert, urenlang, zonder pauze.

Hoewel de motoren sinds het hybride tijdperk minder oorverdovend zijn dan in het V10-tijdperk, blijft het geluidsniveau gevaarlijk hoog voor het menselijk gehoor. Hieronder leggen we uit hoe dat precies zit — en wat coureurs doen om hun oren te beschermen.

In het tijdperk van de V8- en V10-motoren haalden Formule 1-auto’s met gemak 130 tot 140 decibel. Dat is te vergelijken met een straaljager op korte afstand. Sinds 2014 zijn deze motoren vervangen door 1.6 liter V6-hybride turbo’s. Die zijn een stuk stiller, maar nog steeds verre van stil.

TijdperkMotorconfiguratieGeluidsniveau
Tot 2013V10 en V8130 – 140 dB
2014 – hedenV6 hybride (1.6L turbo)110 – 120 dB

Bij Formule 1-races kunnen geluidsniveaus van 140 dB voorkomen. Dit is voldoende om blijvende gehoorschade te veroorzaken als er geen geschikte gehoorbescherming wordt gedragen.

Zelfs 110 decibel is al vier keer zo luid als de veilige grens van 85 dB voor langdurige blootstelling. Voor coureurs die soms meer dan 90 minuten racen, is dit dus een serieus risico.

In de cockpit: hoe een coureur het geluid ervaart

De motor van een F1-auto zit direct achter de coureur. Het geluid wordt bovendien versterkt door de compacte, harde cockpitconstructie. Er is nauwelijks demping, en elk toerental stuitert als het ware door de helm heen.

Lees ook:  Imola reageert fel na schrappen uit F1-kalender: 'teleurstelling, bitterheid, maar geen einde'

Zonder gehoorbescherming zou een coureur binnen enkele races blijvende gehoorschade kunnen oplopen. Daarom dragen ze altijd speciale in-ear monitors die zowel beschermen als communicatie mogelijk maken.

“De motor zit vlak achter je rug. Zelfs met oordoppen voel je het geluid nog door je hele lijf.”

De helm zelf biedt nauwelijks demping voor geluid, die is vooral ontworpen voor veiligheid en aerodynamica.

Elke Formule 1-coureur draagt op maat gemaakte gehoorbescherming. Meestal zijn dit geavanceerde in-ear systemen die geluidsreductie combineren met communicatiefunctionaliteit. Zo blijft teamradio duidelijk hoorbaar, terwijl het schadelijke motorgeluid flink wordt gedempt.

Lewis Hamilton Ferrari

Ook monteurs, engineers en pitcrew dragen gehoorbescherming tijdens sessies. Voor fans wordt het zelfs aangeraden oordoppen te dragen als je op tribunes dicht bij de baan zit.

Zonder oordoppen houd je het geen tien minuten vol op de hoofdtribune in Spa of Monza. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het niet ‘stoer’ om zonder bescherming te luisteren — het is gewoon schadelijk.

En in de toekomst? Geluid vs. duurzaamheid

Vanaf 2026 worden de regels aangepast. De motoren blijven V6-hybride, maar met een groter aandeel elektrisch vermogen. Dat betekent minder brandstof, minder uitstoot — en nog minder geluid. Iets waar veel fans niet blij mee zijn.

Alle coureurs willen graag een lichtere auto en persoonlijk zou ik ook iets meer geluid willen hebben, zei F1-CEO Stefano Domenicali. Op dat laatste gebied werken we aan een oplossing om het aantal decibel te verhogen.

Het geluid in een Formule 1-auto blijft indrukwekkend — ook voor de coureur. Ondanks stillere motoren sinds 2014 produceren de auto’s nog altijd gemiddeld 110 tot 120 decibel. Dat is ver boven de veilige gehoorgrens en dus dragen coureurs altijd speciale oordoppen.

  • De motor zit direct achter de coureur en de cockpit versterkt het geluid.
  • Zonder gehoorbescherming is blijvende gehoorschade mogelijk.
  • F1 werkt aan manieren om het geluidsniveau in de toekomst weer te verhogen.
Lees ook:  Kyalami krijgt FIA-goedkeuring: terugkeer van F1 naar Zuid-Afrika een stap dichterbij

Het geluid hoort bij de magie van de Formule 1. En zelfs in een moderne hybride tijd blijft het voor de coureurs letterlijk oorverdovend.

Gerelateerd nieuws

Pierre Gasly Alpine

Wanneer een coureur gediskwalificeerd uit een F1-race wordt: De regels en voorbeelden

In 2025 werd Lewis Hamilton na afloop van de Grand Prix van...

Yuki Tsunoda Visa Cash App RB

De regels voor bandenkeuze tijdens de start in regen: Dit zeggen de FIA-richtlijnen

Tijdens de GP van Australië 2025 bleef Max Verstappen op mediums rijden...

Charles Leclerc Ferrari

Zo bepaalt één moment een GP-weekend: impeding en hoe coureurs worden bestraft

Tijdens de kwalificatie in Singapore 2023 kreeg Max Verstappen een gridstraf van...

Haas Mercedes

Wat je nog niet wist over de 107%-regel: zo bepaalt één tijd wie mag racen in F1

Tijdens de GP van Australië in 2011 mochten Vitantonio Liuzzi en Narain...