Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1
Overig

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

573
Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1
Foto: F1 NitroWorld

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten en plotselinge remmanoeuvres. Sterke nekspieren dragen bij aan betere prestaties, verhoogde veiligheid en verminderd risico op blessures.

Coureurs ervaren regelmatig g-krachten tot 5G tijdens races, wat betekent dat hun hoofd en nek vijf keer hun normale gewicht moeten dragen. Bij crashes kunnen deze krachten oplopen tot wel 67G, zoals Romain Grosjean ondervond tijdens zijn ongeluk in Bahrein in 2020.

Goed getrainde nekspieren helpen coureurs deze extreme belasting te weerstaan en verminderen de kans op whiplash en andere nekblessures.

OefeningDoelFrequentie
NekopdrukkenVersterken voorste nekspieren3x per week
WeerstandsbandAllround nekspiertrainingDagelijks
GewichtsplaatVerhogen nekspieruithouding2x per week
SimulatietrainingRacecondities nabootsenWekelijks
Isometrische oefeningenStatische kracht verbeteren4x per week

Sterke nekspieren zijn essentieel voor het behouden van concentratie en reactievermogen tijdens lange races. Vermoeidheid in de nekspieren kan leiden tot verminderde hand-oog coördinatie en een verhoogd risico op fouten. Door hun nekspieren te trainen, kunnen coureurs langer scherp blijven en beter presteren gedurende de hele race.

G-krachten en nekspieren

G-krachten treden op tijdens het accelereren, remmen en het nemen van bochten, waardoor de nek zwaar belast wordt. Tijdens een typische race ervaren coureurs g-krachten die variëren van 2G tot 5G.

Bij het remmen kunnen deze krachten oplopen tot 5G, wat betekent dat het hoofd van de coureur plotseling vijf keer zo zwaar aanvoelt. In snelle bochten kunnen laterale g-krachten ook oplopen tot 5G, waardoor de nek zijwaarts wordt belast.

Deze extreme krachten zorgen ervoor dat de nekspieren constant moeten werken om het hoofd en de helm, die samen ongeveer 6-7 kg wegen, in de juiste positie te houden. Zonder sterke nekspieren zou het voor coureurs onmogelijk zijn om hun hoofd rechtop te houden en het zicht op de baan te behouden.

“De nekspieren zijn cruciaal in de Formule 1. Ze moeten niet alleen sterk zijn, maar ook bestand tegen langdurige belasting. Een zwakke nek kan leiden tot vermoeidheid, verminderde concentratie en zelfs blessures,” aldus een ervaren Formule 1-fysiotherapeut.

Een populaire oefening is het gebruik van een nekharnas. Hierbij draagt de coureur een speciaal ontworpen helm met gewichten of weerstandsbanden. Door het hoofd in verschillende richtingen te bewegen tegen de weerstand in, worden de nekspieren versterkt.

Oscar Piastri
Foto: Oscar Piastri

Een andere effectieve methode is het gebruik van een speciale nekmachine. Deze apparaten simuleren de g-krachten die coureurs ervaren tijdens het rijden. Coureurs kunnen hiermee hun nekspieren trainen door hun hoofd in verschillende richtingen te bewegen tegen variabele weerstand.

Isometrische oefeningen zijn ook een belangrijk onderdeel van nektraining. Hierbij houden coureurs hun hoofd in een vaste positie terwijl ze druk uitoefenen tegen een statisch object, zoals een muur of de hand van een trainer. Deze oefeningen helpen bij het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen in de nekspieren.

“Ik doe vaak oefeningen waarbij ik op mijn buik lig met mijn hoofd over de rand van een bank. Dan til ik mijn hoofd op en houd ik die positie vast. Het is zwaar, maar het helpt enorm om mijn nek sterk te houden voor de races,” vertelt Max Verstappen over zijn nektraining.

Naast deze specifieke nekoefeningen, doen coureurs ook algemene krachttraining voor de bovenlichaamspieren, waaronder de schouders en de bovenrug. Deze spieren werken samen met de nekspieren en dragen bij aan de algehele stabiliteit en kracht van het bovenlichaam tijdens het rijden.

OefeningDoelFrequentie
NekharnasVersterken nekspieren in alle richtingen3x per week
NekmachineSimuleren g-krachten en opbouwen uithoudingsvermogen2-3x per week
Isometrische oefeningenVerbeteren statische kracht en stabiliteitDagelijks
Algemene krachttrainingOndersteunen nekspieren en verbeteren algehele conditie3-4x per week

Nekspieren en reactievermogen

De constante belasting op de nek kan leiden tot vermoeidheid, wat direct invloed heeft op de prestaties van de coureur. Wanneer de nekspieren vermoeid raken, wordt het moeilijker voor coureurs om hun hoofd in de juiste positie te houden.

Dit kan leiden tot een verminderd zichtveld en een minder stabiele kijkrichting, wat essentieel is voor het anticiperen op bochten, het inschatten van remzones en het reageren op andere auto’s op de baan.

Bovendien kan nekvermoeidheid leiden tot een verminderde bloedtoevoer naar de hersenen. Dit kan resulteren in een afname van cognitieve functies, waaronder reactietijd en besluitvorming.

lando norris
Foto: F1 Unleashed

“Een sterke nek helpt je niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Als je nek het begeeft, verlies je focus en dat kan gevaarlijk zijn op hoge snelheden,” legt een ervaren Formule 1-trainer uit.

Onderzoek heeft aangetoond dat goed getrainde nekspieren bijdragen aan een betere proprioceptie – het vermogen om de positie van het lichaam in de ruimte waar te nemen. Dit is van belang voor coureurs die constant moeten inschatten hoe hun auto zich gedraagt in relatie tot de baan en andere voertuigen.

AspectImpact van sterke nekspieren
ZichtveldStabielere kijkrichting, beter overzicht
Cognitieve functiesVerbeterde bloedtoevoer naar hersenen, scherpere reacties
ProprioceptieBeter ruimtelijk inzicht en controle over de auto
UithoudingsvermogenLangdurig behoud van concentratie en prestatie

Een bekend voorbeeld is de crash van Romain Grosjean tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2020. Grosjean ondervond een impact van 67G, wat zijn lichaamsgewicht op het moment van de botsing tot bijna 4 ton verhoogde. Dankzij zijn sterke nekspieren en fysieke voorbereiding kon hij de crash overleven en zichzelf uit de brandende auto bevrijden.

“Zonder mijn fysieke training, vooral voor mijn nek, weet ik niet of ik die crash had overleefd. Het toont aan hoe cruciaal een sterke nek is in onze sport,” verklaarde Grosjean na het incident.

Een ander voorbeeld is de prestatie van Fernando Alonso, die bekend staat om zijn uitzonderlijk sterke nek. Er wordt gezegd dat Alonso in staat is een walnoot te kraken met zijn nek, wat een indicatie is van de extreme kracht die Formule 1-coureurs in deze spiergroep ontwikkelen.

CoureurIncidentG-krachtUitkomst
Romain GrosjeanCrash Bahrein 202067GOverleefde, minimaal letsel
Max VerstappenBotsing Silverstone 202151GHerstelde snel, minimale impact op seizoen
Fernando AlonsoAlgemene neksterkteN/AStaat bekend om extreme neksterkte

Max Verstappen ondervond het belang van neksterkte tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 2021, waar hij een impact van 51G te verduren kreeg na een aanrijding met Lewis Hamilton. Hoewel de klap enorm was, kon Verstappen dankzij zijn fysieke voorbereiding en neksterkte erger letsel voorkomen.

Gerelateerd nieuws

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde en kampioenschapsstrategieën

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde vanaf 2025 heeft...

Hoe de kalenderwijzigingen in 2025 het verloop van het seizoen kunnen beïnvloeden

De terugkeer van Australië als seizoensopener, aanpassingen vanwege de Ramadan, en veranderingen...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...