Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mercedes reageert op Hamilton: wat er gaat veranderen in 2025 met de W16
F1 nieuws

Mercedes reageert op Hamilton: wat er gaat veranderen in 2025 met de W16

721
Mercedes reageert op Hamilton: wat er gaat veranderen in 2025 met de W16
Foto: Steffen Prößdorf

Mercedes heeft bevestigd dat de W16 een evolutie is van de vorige auto, de W15, in plaats van een radicale vernieuwing zoals Ferrari kiest met hun ontwerp. Dit is een bewuste keuze, gebaseerd op de prestaties van de W15 in specifieke omstandigheden.

Tijdens races in Las Vegas, Silverstone en Spa liet Mercedes zien dat de auto onder de juiste omstandigheden de snelste van het veld kon zijn. De achteras van de W15 was echter een zwak punt, wat resulteerde in inconsistenties, vooral in wisselende trackcondities. Dit wordt een belangrijk aandachtspunt voor de nieuwe auto.

“De achteras was gedurende het hele seizoen een probleem,” verklaarde Toto Wolff. “Zelfs na aanpassingen bleef het ons beperken. Voor de W16 hebben we grote verbeteringen doorgevoerd.”

Mercedes benadrukt dat het oplossen van de problemen met de achteras en de interactie tussen de vloer en de aerodynamica cruciaal is voor een competitieve auto in 2025.

Mercedes heeft tijdens de winterperiode intensief gewerkt aan de verbetering van hun data-analyse en windtunnelcorrelatie. Waar Ferrari en Red Bull al jaren profiteren van geavanceerde systemen, heeft Mercedes nu stappen gezet om dit gat te verkleinen. Computational Fluid Dynamics speelt hierbij een grote rol.

De belangrijkste uitdaging lag bij de vloer van de W15. Door de slechte interactie tussen de luchtstromen van de diffuser en de achtervleugel konden de coureurs niet consistent presteren. Deze inconsistentie was duidelijk zichtbaar in races waar de auto het ene moment sterk leek en het volgende moment snelheid verloor.

Waarom kiest Mercedes voor een evolutionair ontwerp?

Mercedes kiest bewust voor een evolutionair ontwerp van de W16 omdat zij geloven dat de basis van de W15 sterk genoeg is. Tijdens koelere races, zoals in Las Vegas, bleek de auto uitzonderlijk snel. Hieruit concludeert het team dat het oplossen van specifieke zwakke punten effectiever is dan een volledige herstructurering.

Lees ook:  Max Verstappen naar Mercedes: Het mogelijke effect op de coureursmarkt in 2026

Daarnaast heeft Mercedes als vierde in het constructeurskampioenschap extra windtunneluren gekregen. Dit biedt een strategisch voordeel ten opzichte van teams als Red Bull en McLaren, die minder ontwikkelingsuren hebben.

“Het extra testtijdvoordeel is enorm waardevol,” aldus Wolff. “Hiermee kunnen we de nodige aanpassingen doen zonder concessies te hoeven maken.”

Belangrijke veranderingen in de W16:

  1. Achteras: De focus ligt op het versterken van de mechanische stabiliteit, een punt waarop de W15 te kort schoot.
  2. Vloer: Verbeteringen in de aerodynamische interactie tussen diffuser en achtervleugel moeten de consistentie vergroten.
  3. Testschema: In tegenstelling tot voorgaande jaren plant Mercedes geen onthulling op Silverstone. In plaats daarvan wordt de W16 digitaal gepresenteerd, gevolgd door een shakedown in Bahrein.

Deze aanpak moet ervoor zorgen dat Mercedes de prestaties van de auto in alle omstandigheden beter kan voorspellen en controleren.

Hoe beïnvloedt dit Hamilton?

Hamilton’s overstap naar Ferrari blijft een belangrijk gespreksonderwerp. Terwijl Ferrari het 2024-seizoen afsloot als serieuze titeluitdager, bleef Mercedes achter op de vierde plek. Ondanks deze tegenslag is Mercedes ervan overtuigd dat de keuze voor een evolutionaire auto Hamilton ertoe kan bewegen om zijn overstap te heroverwegen.

Hamilton behaalde vorig seizoen overwinningen in Silverstone en Spa, maar ook hij kampte met de inconsistenties van de auto.

“Soms voelde het alsof we een stap vooruit gingen en daarna twee stappen terug,” zei Hamilton over de W15. “Maar ik heb vertrouwen in het team en weet dat ze leren van de fouten.”

Mercedes onthult de W16 op 24 februari, slechts een paar dagen na de lancering van de nieuwe Ferrari. Hoewel het team hun testdagen later heeft gepland, geeft de digitale presentatie alvast een eerste indruk van de verbeteringen. Met extra testuren en een duidelijke focus op probleemoplossing lijkt Mercedes klaar om terug te keren naar de top.

Lees ook:  George Russell over zijn rijstijl: 'past goed bij de huidige F1-auto’s'

De komende maanden zullen cruciaal zijn voor Mercedes om te bewijzen dat een evolutionaire aanpak de juiste keuze is. De eerste shakedown zal meer duidelijkheid geven over hoe succesvol deze benadering daadwerkelijk is.

Gerelateerd nieuws

Honda’s problemen met de 2026-powerunit bedreigen ambities Aston Martin

Honda’s recente uitspraken over hun ontwikkeling van de 2026-powerunit schetsen een zorgwekkend...

Honda geeft toe: ‘we hebben het moeilijk’ met de powerunit voor 2026

Honda heeft openlijk toegegeven dat de ontwikkeling van de powerunit voor het...

Waarom Mercedes Antonelli als opvolger van Hamilton zag: ‘hij is heel bijzonder’

Andrea Kimi Antonelli is door Mercedes al op jonge leeftijd opgepikt vanwege...

Verstappen en Alonso: een mogelijke ruil tussen Red Bull en Aston Martin

Max Verstappen en Fernando Alonso worden genoemd in een mogelijke ruil tussen...

Cadillac treedt in 2026 toe tot Formule 1 met bevestigde budgetcap

De FIA heeft bevestigd dat het budgetplafond voor Cadillac van toepassing zal...

Waarom Red Bull twijfelt aan zijn ontwikkelingsmiddelen: ‘je zoekt naar kleine dingen’

Red Bull’s technische team heeft in 2024 te maken gehad met significante...

Adrian Newey verwacht dat Formule 1 in 2026 motor-gedomineerd wordt

Adrian Newey, die in maart bij Aston Martin als technisch directeur aan...

Uitdaging met Leclerc bij Ferrari: ‘dan is het einde verhaal voor Hamilton’

Lewis Hamilton maakte in 2025 de overstap naar Ferrari, een van de...