Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Honda’s problemen met de 2026-powerunit bedreigen ambities Aston Martin
F1 nieuws

Honda’s problemen met de 2026-powerunit bedreigen ambities Aston Martin

800
Honda’s problemen met de 2026-powerunit bedreigen ambities Aston Martin
Foto: Steffen Prößdorf

Honda’s recente uitspraken over hun ontwikkeling van de 2026-powerunit schetsen een zorgwekkend beeld voor Aston Martin. De Japanse fabrikant, die als exclusieve motorleverancier voor het team zal fungeren, geeft toe dat de nieuwe regelgeving grotere uitdagingen met zich meebrengt dan aanvankelijk gedacht.

Deze ontwikkelingen werpen twijfels op over Aston Martins plannen om direct mee te strijden voor de wereldtitel.

“De ontwikkeling van onze powerunit is niet eenvoudig. We hebben moeite en proberen ons best te doen om volgend jaar resultaten te laten zien. Alles is nieuw: de motor is een nieuwe 355 kW, zeer compact. We hebben ook een lichtgewicht batterij nodig. Het is niet eenvoudig om te ontwikkelen. De kleine motor met grote kracht maakt het extra moeilijk, maar we doen ons best.” — Koji Watanabe, CEO van Honda

In april en mei van vorig jaar klonk Honda nog vol vertrouwen over de voortgang van hun project. Nu, enkele maanden later, heeft de toon een radicale wending genomen.

Honda lijkt moeite te hebben met het verenigen van de verschillende componenten binnen het nieuwe 50/50 hybride systeem, waar evenveel energie uit elektrische als uit verbrandingskracht moet komen. Dit is een cruciaal probleem, aangezien het succes van de powerunit afhangt van een perfecte balans tussen deze twee energiebronnen.

Honda heeft in het verleden al te maken gehad met dergelijke complicaties, zoals in hun samenwerking met McLaren in het turbo-hybride tijdperk. Destijds was de focus op een extreem compacte motorconfiguratie, wat leidde tot een gebrek aan betrouwbaarheid en prestaties. De parallellen met de huidige situatie zijn onmiskenbaar.

Honda mist cruciale testdata

Een ander significant nadeel voor Honda ten opzichte van concurrenten zoals Ferrari en Mercedes is het gebrek aan meerdere klantenteams. Dit beperkt hun mogelijkheid om essentiële testdata te verzamelen, waardoor eventuele ontwikkelingsproblemen minder snel kunnen worden ontdekt en opgelost.

Lees ook:  Adrian Newey over verborgen nadeel van F1-budgetplafond: 'We verliezen personeel aan techbedrijven'

Voor Aston Martin betekent dit dat er een groter risico bestaat dat ze in 2026 met een niet-competitieve auto aan het seizoen beginnen.

“Honda mist de testcapaciteiten die Mercedes en Ferrari wel hebben dankzij hun klantenteams. Dit vergroot de onzekerheid over hun powerunit en bemoeilijkt de ontwikkeling.”

Naast Honda’s problemen zijn er ook twijfels over de invloed van Adrian Newey, die in 2025 officieel bij Aston Martin aan de slag gaat. Hoewel hij wordt binnengehaald als de technische spil van het team, benadrukt hij dat de nieuwe regelgeving ervoor zal zorgen dat de powerunit een grotere rol speelt dan ooit tevoren.

“Ik kan me geen ander moment in de Formule 1 herinneren waarin zowel het chassis- als het motorreglement gelijktijdig veranderden. De regels zijn zo geschreven dat de powerunit de bepalende factor zal zijn, vooral in de beginfase van de nieuwe reglementen.” — Adrian Newey

Newey heeft altijd zijn kracht bewezen in aerodynamische optimalisatie, maar met de nadruk op de motorprestaties vanaf 2026, rijst de vraag of zijn invloed direct resultaat zal opleveren. Als Honda’s powerunit tekortschiet, kan zelfs een aerodynamisch meesterwerk Aston Martin niet naar de top brengen.

De interne spanningen bij Aston Martin

Naast de technische uitdagingen spelen ook interne kwesties een rol. Er zijn signalen dat Newey mogelijk druk zal uitoefenen om Lance Stroll uit het team te krijgen, omdat hij simpelweg niet snel genoeg zou zijn om Aston Martin naar een kampioenschapsniveau te tillen.

“Ervaren mensen begrijpen dat je een langzame coureur niet snel kunt maken. Je hebt snelheid, of je hebt het niet.” — Insider bij Aston Martin

Dit zet extra druk op Lawrence Stroll, die zijn zoon koste wat kost in de Formule 1 wil houden. Als de prestaties van het team tegenvallen, kan dit interne spanningen verergeren, wat de samenwerking tussen Aston Martin en Honda verder kan ondermijnen.

Lees ook:  Alonso en Newey onthullen verrassende waarheid over Aston Martin's 2026-plan

Fernando Alonso heeft al laten doorschemeren dat Aston Martin in 2025 geen races zal winnen en dat het seizoen vooral als voorbereiding op 2026 zal dienen.

De AMR25 lijkt grotendeels een doorontwikkeling van de auto van 2024 te worden, zonder grote innovaties. Dit betekent dat Aston Martin niet alleen achterstand heeft in motorontwikkeling, maar ook op aerodynamisch vlak geen grote sprongen zal maken.

“2025 zal een overgangsjaar zijn, waarbij het team zich vooral richt op het begrijpen van de nieuwe regels en niet op het winnen van races.” — Fernando Alonso

Andere teams, zoals Williams en Alpine, hebben hun strategie aangepast en concentreren zich op langetermijnontwikkeling. Als Aston Martin zich te veel richt op kortetermijnsucces, kunnen ze achterop raken in de race naar 2026.

De combinatie van Honda’s twijfels over hun powerunit, het gebrek aan testmogelijkheden, en de onzekerheden binnen Aston Martin maken de vooruitzichten voor 2026 zorgwekkend. Terwijl teams zoals Red Bull en Ferrari hun verwachtingen realistisch managen, lijkt Aston Martin te zijn meegezogen in een golf van optimisme die nu keihard wordt teruggefloten door de realiteit.

Met Newey’s late instap en Honda’s technische problemen zal Aston Martin alle zeilen moeten bijzetten om te voorkomen dat ze in 2026 op achterstand beginnen.

Gerelateerd nieuws

Eerste blik op Ferrari’s SF25: Technische details en ontwerp

Ferrari heeft de SF25 onthuld en ondanks dat de eerste beelden gebaseerd...

F1’s 75-Year Season Launch: Was het de moeite waard en wat viel op?

De lancering van het 75-jarige seizoen van de Formule 1 was een...

Ferrari’s 2025-upgrade in cijfers: ‘0,4 seconden per ronde sneller’

Ferrari’s nieuwste auto voor het seizoen 2025 heeft volgens simulatiegegevens een tijdwinst...

Coureurs weigeren verplichte 2025 auto-launch: ‘spreekt zich tenminste uit’

Het nieuwe centrale launch-event voor Formule 1-auto’s in 2025 heeft een storm...

Carlos Sainz en Alex Albon over toekomst bij Williams: ‘ik ben hier om te winnen’

Williams richt zich op lange termijn groei, maar wat betekent dat concreet...

De duistere kant van FIA: hoe macht en controverses de sport beïnvloeden

De FIA heeft sinds 1904 de controle over de regels, veiligheid en...

Red Bull staat voor een fundamenteel probleem: ‘gebrek aan ervaring’

Red Bull bevindt zich in een lastige positie. Het team domineert al...

FIA legt strenge taalregels op en dreigt met boetes voor coureurs

De FIA heeft voor het eerst haar nieuwe taalregels gehandhaafd en een...