Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Cadillac treedt in 2026 toe tot Formule 1 met bevestigde budgetcap
F1 nieuws

Cadillac treedt in 2026 toe tot Formule 1 met bevestigde budgetcap

897
Cadillac treedt in 2026 toe tot Formule 1 met bevestigde budgetcap

De FIA heeft bevestigd dat het budgetplafond voor Cadillac van toepassing zal zijn vanaf het moment dat hun aanvraag voor de 2026 deelname is afgerond. Dit betekent dat Cadillac vanaf het begin gebonden zal zijn aan dezelfde financiële beperkingen als alle andere teams op de grid.

In 2024 was het budgetplafond vastgesteld op $145 miljoen (ongeveer €133 miljoen), exclusief kosten zoals coureursalarissen, marketinguitgaven, en trainingen.

Deze stap benadrukt de intentie van de FIA om een eerlijke en competitieve omgeving te behouden, zelfs voor nieuwkomers zoals Cadillac, dat pas over veertien maanden zijn eerste auto op de grid zal hebben staan. Het proces rondom de toelating van Cadillac wordt naar verwachting vóór de start van het 2025-seizoen afgerond.

“Het budgetplafond geldt vanaf het moment dat de aanvraag voor het seizoen 2026 is afgerond.”– FIA, volgens rapport van Auto Motor und Sport

Na het mislukken van Andretti’s poging om als 11e team toe te treden tot de Formule 1, nam General Motors het initiatief over. Via hun merk Cadillac wisten ze een overeenkomst te bereiken om vanaf 2026 op de grid te staan.

Dit is de terugkeer van elf teams in de sport, iets wat sinds 2016 niet meer is voorgekomen. Het Amerikaanse merk zal in de eerste twee seizoenen gebruik maken van Ferrari-powerunits, waarna ze vanaf 2028 hun eigen powerunit willen ontwikkelen.

De overname van Andretti’s aanvraag biedt Cadillac niet alleen een kans om de Formule 1 te betreden, maar versterkt ook de Amerikaanse aanwezigheid in de sport. De aanstelling van Graeme Lowdon als teambaas en Mario Andretti als directeur onderstreept de ambitie en voorbereiding van het team.

Lees ook:  F1-coureurs riskeren boetes tot €80.000 en puntenverlies door nieuwe FIA-richtlijnen

Belangrijke obstakels en documentatie

Hoewel de plannen van Cadillac vergevorderd zijn, blijft er één belangrijke horde: de FIA heeft de inschrijving voor het 2026-seizoen nog niet officieel goedgekeurd. Volgens een rapport beoordeelt de FIA op dit moment de documentatie en gegevens die door Cadillac zijn aangeleverd.

Zodra deze fase is afgerond, kan het team zich volledig richten op essentiële aspecten zoals coureursselectie en operationele voorbereidingen.

Een belangrijke vraag voor Cadillac is wie hun twee coureurs zullen zijn. Andretti heeft aangegeven een Amerikaanse coureur in het team te willen hebben.

Colton Herta wordt gezien als een sterke kanshebber vanwege zijn nauwe banden met Andretti via de IndyCar. Herta’s gebrek aan superlicentiepunten kan echter een probleem vormen, wat zou kunnen leiden tot testsessies bij rivaliserende teams.

Andere namen die worden genoemd zijn Kyle Kirkwood, dankzij zijn solide prestaties in IndyCar, en Jak Crawford, die indruk zou kunnen maken in Formule 2. Daarnaast heeft Cadillac gesprekken gevoerd met Valtteri Bottas, terwijl ook Sergio Perez wordt overwogen vanwege zijn commerciële waarde in Noord-Amerika.

De rol van het budgetplafond in Cadillac’s strategie

Het budgetplafond zal een cruciale rol spelen in Cadillac’s debuutjaren. Met een limiet van $145 miljoen voor de ontwikkeling van auto’s en operationele kosten, zullen ze strategisch moeten investeren in technologie, infrastructuur en personeelswerving.

Omdat salarissen van coureurs en marketing niet binnen deze limiet vallen, biedt dit Cadillac ruimte om competitieve coureurs aan te trekken zonder hun budget voor auto-ontwikkeling te belasten.

Daarnaast kunnen de eerste twee seizoenen met Ferrari-powerunits Cadillac de kans bieden om hun middelen te richten op het bouwen van een competitieve infrastructuur en een ervaren team.

Lees ook:  Red Bull talent krijgt mogelijk een 'gouden kans' in 2026: 'alles in huis om het te maken'

Vanaf 2028 zal Cadillac hun eigen powerunit ontwikkelen, een stap die hun onafhankelijkheid in de Formule 1 benadrukt. Tot die tijd biedt de samenwerking met Ferrari hen de mogelijkheid om ervaring op te doen in motorontwikkeling en prestaties.

Met hun debuut in 2026 heeft Cadillac nog ruim de tijd om hun positie binnen de Formule 1 te versterken, zowel qua technologie als qua coureursprestaties.

Gerelateerd nieuws

Eerste blik op Ferrari’s SF25: Technische details en ontwerp

Ferrari heeft de SF25 onthuld en ondanks dat de eerste beelden gebaseerd...

F1’s 75-Year Season Launch: Was het de moeite waard en wat viel op?

De lancering van het 75-jarige seizoen van de Formule 1 was een...

Ferrari’s 2025-upgrade in cijfers: ‘0,4 seconden per ronde sneller’

Ferrari’s nieuwste auto voor het seizoen 2025 heeft volgens simulatiegegevens een tijdwinst...

Coureurs weigeren verplichte 2025 auto-launch: ‘spreekt zich tenminste uit’

Het nieuwe centrale launch-event voor Formule 1-auto’s in 2025 heeft een storm...

Carlos Sainz en Alex Albon over toekomst bij Williams: ‘ik ben hier om te winnen’

Williams richt zich op lange termijn groei, maar wat betekent dat concreet...

De duistere kant van FIA: hoe macht en controverses de sport beïnvloeden

De FIA heeft sinds 1904 de controle over de regels, veiligheid en...

Red Bull staat voor een fundamenteel probleem: ‘gebrek aan ervaring’

Red Bull bevindt zich in een lastige positie. Het team domineert al...

FIA legt strenge taalregels op en dreigt met boetes voor coureurs

De FIA heeft voor het eerst haar nieuwe taalregels gehandhaafd en een...