Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Waarom Formule 1 heeft besloten tot een budgetplafond
Overig

Waarom Formule 1 heeft besloten tot een budgetplafond

194
Waarom Formule 1 heeft besloten tot een budgetplafond
Foto: Lukas Raich

De Formule 1 besloot om een budgetplafond in te stellen om de competitie eerlijker te maken en de financiële stabiliteit van teams te waarborgen. Sinds 2021 mogen teams nog maar een bepaald bedrag uitgeven: in dat jaar was het maximaal $145 miljoen, in 2022 werd dat $140 miljoen en vanaf 2023 ligt het plafond op $135 miljoen.

Het idee hierachter is simpel: de kloof tussen rijke teams, zoals Mercedes, Ferrari en Red Bull, en kleinere teams moet kleiner worden, zodat de races spannender en onvoorspelbaarder worden.

“Het doel is de sport eerlijker te maken en teams op de lange termijn financieel gezond te houden,” aldus de Formule 1-organisatie.

De financiële verschillen tussen de teams zijn al jaren een probleem in de Formule 1. Topteams zoals Ferrari en Mercedes gaven jaarlijks honderden miljoenen meer uit dan kleinere teams zoals Haas of Williams.

Dit vertaalde zich natuurlijk direct naar betere prestaties op de baan. Teams die meer geld hadden, konden meer investeren in onderzoek en ontwikkeling, wat leidde tot dominante prestaties en weinig verrassingen in het kampioenschap.

“Het budgetplafond zorgt ervoor dat teams dichter bij elkaar komen,” legt F1 Maximaal uit. “Vooral de kosten voor de ontwikkeling van de auto worden nu ingeperkt.”

Hoe het budgetplafond werkt

Het budgetplafond werd in 2019 aangekondigd en ging in 2021 van start. Aanvankelijk zou het samen met nieuwe technische regels komen, maar door de COVID-19-pandemie werden die regels uitgesteld. Het plafond bleef echter staan en werd zelfs verder verlaagd dan oorspronkelijk gepland.

james vowles williams
Foto: Autosport
  • In 2021: $145 miljoen
  • In 2022: $140 miljoen
  • Vanaf 2023: $135 miljoen

Deze bedragen zijn berekend voor een seizoen met 21 races. Voor elke extra race mogen teams $1,2 miljoen meer uitgeven, en voor elke race minder wordt dat bedrag afgetrokken.

Het budgetplafond is flexibel ontworpen om rekening te houden met verschillende factoren:

  • Voor elke race boven de 21 per seizoen krijgen teams 1,2 miljoen dollar extra te besteden
  • Bij minder dan 21 races wordt het budget met 1,2 miljoen dollar per race verlaagd
  • Er is een mechanisme ingebouwd om het plafond aan te passen bij hoge inflatie

Er zijn echter ook uitzonderingen op het plafond, zoals de salarissen van coureurs, de drie best betaalde personeelsleden (buiten de coureurs), en marketing- en juridische kosten.

JaarBudgetplafond (in miljoen dollar)
2021145
2022140
2023135

Wat zijn de verwachte effecten?

Het budgetplafond moet ervoor zorgen dat kleinere teams dichter bij de topteams komen en er meer spannende races ontstaan. Ook dwingt het teams om creatiever en efficiënter te worden.

“Per 2021, tezamen met de invoering van de uitgebreide, nieuwe technische regels, zou er een budgetplafond van 175 miljoen dollar worden ingesteld. Alle teams werden het daar unaniem over eens,” aldus RacingNews365.

Ze kunnen niet langer ongelimiteerd geld uitgeven, dus moeten ze slimmere oplossingen bedenken om het maximale uit hun auto’s te halen. Dit kan op zijn beurt weer leiden tot innovaties die ook buiten de F1 hun weg vinden.

Op de lange termijn zorgt het plafond er ook voor dat teams financieel gezonder blijven, wat weer aantrekkelijk is voor nieuwe investeerders of potentiële nieuwe teams.

haas f1 team
Foto: Quick Lane HQ

Toch zijn er critici die zeggen dat de effecten pas na een paar jaar merkbaar zullen zijn. Teams zoals Mercedes en Ferrari hadden al veel geïnvesteerd in hun auto’s vóórdat het budgetplafond in werking trad, waardoor ze een voorsprong hadden. Daarnaast hebben fabrieksteams zoals Ferrari nog altijd voordelen door hun samenwerking met motorleveranciers.

Uitdagingen en controle

Het controleren van het budgetplafond is niet eenvoudig. Teams moeten gedetailleerde financiële rapporten indienen, die vervolgens door onafhankelijke accountants worden gecontroleerd. Als een team de regels overtreedt, kunnen de straffen behoorlijk zwaar zijn, van boetes tot puntenaftrek of zelfs diskwalificatie.

De belangrijkste uitgaven die niet onder het budgetplafond vallen:

CategorieOmschrijving
MarketingAlle kosten voor marketingactiviteiten
PersoneelSalarissen van coureurs en de drie best betaalde medewerkers
ErfgoedKosten voor onderhoud van historische auto’s
FaciliteitenOnderhoudskosten van de fabriek
ReiskostenVlucht- en hotelkosten voor personeel
MotorenKosten voor de aankoop van motoren
InschrijvingKosten voor deelname aan het F1-kampioenschap

Een ander probleem is hoe teams de regels misschien proberen te omzeilen door kosten naar andere delen van hun organisatie te verschuiven. De Formule 1 en de FIA moeten constant waakzaam zijn en de regels mogelijk aanpassen als teams toch manieren vinden om meer uit te geven dan toegestaan.

“Sinds de invoering van het budgetplafond in 2021 zagen we dat de dominantie van Mercedes een halt werd toegeroepen,” merkt F1 Maximaal op.

Hoewel het nog even kan duren voordat we echt de volledige effecten van het budgetplafond zien, zijn er al tekenen dat de competitie is toegenomen, vooral bij de middenmoot.

De focus op efficiëntie en kostenbesparing begint zijn vruchten af te werpen, en dat zorgt voor spannende ontwikkelingen in de sport.

Gerelateerd nieuws

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...

Waarom valse starts vaak leiden tot zware straffen

Een coureur die te vroeg vertrekt, krijgt een oneerlijk voordeel ten opzichte...

De rol van kerbstones in het maximaliseren van snelheid door bochten

Deze verhoogde randen langs de baan bieden coureurs extra ruimte om hun...

Waarom stratencircuits zo uitdagend zijn voor coureurs

Deze circuits, gelegen in stedelijke omgevingen, bieden weinig ruimte voor fouten en...

Hoe verschillende soorten asfalt de grip beïnvloeden op het circuit

De samenstelling, textuur en eigenschappen van het asfalt bepalen in hoge mate...

De risico’s van late remacties bij inhaalpogingen in smalle bochten

Late remacties vereisen vaardigheid en timing van coureurs. Het gevaar schuilt in...

Hoe coureurs omgaan met turbulente lucht in snelle bochten

Coureurs passen hun rijstijl aan, kiezen strategische racelijnen en werken nauw samen...