Pirelli staat voor grote uitdagingen tijdens raceweekenden. De bandenleverancier moet voortdurend de juiste balans vinden tussen prestatie, duurzaamheid en veiligheid onder wisselende omstandigheden.
Het selecteren van de optimale bandencompounds voor elk circuit vereist grondige analyse van factoren zoals asfalttype, baanlay-out en weersverwachtingen. Onvoorspelbare weersveranderingen dwingen Pirelli om snel te schakelen en teams van aangepast advies te voorzien.
Simone Berra, hoofd-engineer bij Pirelli, legt uit: “Het gaat, zoals verwacht, een veeleisend weekend worden voor de banden. Het feit dat de baan op bepaalde delen opnieuw geasfalteerd is, maakt het enerzijds sneller, maar anderzijds wordt het daardoor ook zwaarder voor de banden.”
Daarnaast moet de bandenleverancier rekening houden met de unieke eigenschappen van elk circuit die de bandenslijtage beïnvloeden. Het nauwkeurig voorspellen van de bandendegradatie tijdens races is cruciaal voor het bepalen van de juiste pitstopstrategie.
Pirelli verzamelt en analyseert continu data om de bandenprestaties te optimaliseren en toekomstige ontwikkelingen te sturen.
Bandensamenstelling kiezen
Het selecteren van de juiste bandencompounds voor elke Grand Prix is een complexe taak die Pirelli ver voor aanvang van het seizoen moet uitvoeren. De bandenleverancier moet rekening houden met een veelheid aan factoren om de optimale balans tussen grip, duurzaamheid en veiligheid te vinden voor elk specifiek circuit.
Een van de belangrijkste aspecten waarmee Pirelli rekening moet houden is het type asfalt op het circuit. Verschillende asfaltsoorten hebben uiteenlopende eigenschappen qua ruwheid en degradatie, wat direct invloed heeft op de bandenslijtage. Zo kan een zeer ruw asfalt leiden tot snellere slijtage, terwijl een glad oppervlak juist minder grip biedt.
De lay-out van het circuit speelt ook een cruciale rol bij de bandenkeuze. Circuits met veel snelle bochten en lange rechte stukken, zoals Monza, vereisen andere bandencompounds dan technische circuits met veel langzame bochten, zoals Monaco.
Pirelli moet de juiste balans vinden tussen compounds die voldoende grip bieden in de bochten, maar ook bestand zijn tegen de hoge temperaturen en krachten op de rechte stukken.
Verwachte weersomstandigheden zijn een derde belangrijke factor in de vergelijking. Temperatuur en luchtvochtigheid hebben een grote invloed op de prestaties van de banden. Hoge temperaturen kunnen leiden tot oververhitting en overmatige slijtage, terwijl koude omstandigheden het moeilijk maken om de banden op de juiste werktemperatuur te krijgen.
Weersveranderingen
Onvoorspelbare weersomstandigheden vormen een van de grootste uitdagingen voor Pirelli tijdens GP-weekenden. Plotselinge veranderingen in temperatuur, vochtigheid of neerslag kunnen de prestaties van de banden drastisch beïnvloeden en vereisen snelle aanpassingen in de adviezen aan de teams.
Regen is een factor die de situatie compleet kan veranderen. Bij natte omstandigheden moeten teams overschakelen op speciale regenbanden of intermediates, wat een geheel andere strategie vereist. Pirelli moet in staat zijn om snel voldoende sets van deze banden beschikbaar te stellen en teams te adviseren over het juiste gebruik ervan.
Simone Berra waarschuwt: “De baan zal zaterdag waarschijnlijk hoofdzakelijk nat zijn. Het is waarschijnlijk weer droog op zondag, dus iedereen kan alleen teren op de data die ze vandaag (vrijdag) verzameld hebben. Dat is lastig, omdat het op deze baan moeilijk is om de juiste balans te vinden.”
Extreme hitte kan eveneens voor problemen zorgen. Bij hoge temperaturen neemt het risico op oververhitting en overmatige slijtage van de banden toe.
In zulke situaties moet Pirelli teams adviseren over aangepaste bandenspanning en rijstijl om de levensduur van de banden te maximaliseren.
Circuitspecifieke uitdagingen
Elk Formule 1-circuit stelt unieke eisen aan de banden, wat Pirelli dwingt om voor elke race een specifieke aanpak te ontwikkelen. De combinatie van bochten, rechte stukken en hoogteverschillen bepaalt in grote mate hoe de banden zich gedragen en slijten tijdens een race.
Circuits met veel snelle bochten, zoals Silverstone, leggen een enorme laterale belasting op de banden. Dit kan leiden tot verhoogde temperaturen en versnelde slijtage, vooral aan de buitenkant van de band.
Pirelli moet compounds leveren die bestand zijn tegen deze extreme krachten zonder al te snel te degraderen. Stratencircuits zoals Monaco of Bakoe brengen weer andere uitdagingen met zich mee.
Het vaak onregelmatige asfalt en de vele langzame bochten maken het moeilijk om de banden op de juiste werktemperatuur te houden. Bovendien kunnen de hoge stoepranden leiden tot beschadigingen aan de zijwand van de band.
Circuit | Kenmerk | Uitdaging voor banden |
---|---|---|
Silverstone | Snelle bochten | Hoge laterale belasting |
Monaco | Stratencircuit | Temperatuurmanagement |
Spa-Francorchamps | Hoogteverschillen | Variabele belasting |
Monza | Lange rechte stukken | Hoge temperaturen |
Circuits met grote hoogteverschillen, zoals Spa-Francorchamps, zorgen voor een constante variatie in de belasting op de banden. Tijdens het klimmen en dalen verandert de downforce op de auto, wat direct invloed heeft op de grip en slijtage van de banden.
Bandendegradatie en racestrategieën
Het nauwkeurig voorspellen en managen van de bandendegradatie tijdens een race is een cruciale taak voor Pirelli. De mate waarin de banden slijten en prestaties verliezen heeft een directe invloed op de racestrategie van de teams.
Pirelli moet teams voorzien van gedetailleerde informatie over de verwachte levensduur van elke bandencompound onder verschillende omstandigheden. Dit stelt de teams in staat om weloverwogen beslissingen te nemen over het aantal en de timing van de pitstops.
Factoren die bandendegradatie beïnvloeden:
- Rijstijl van de coureur
- Baantemperatuur
- Brandstofbelading van de auto
- Aerodynamische configuratie
Het kiezen van het juiste moment voor een bandenwissel is een belangrijke afweging. Te vroeg wisselen kan leiden tot onnodige extra stops, terwijl te lang doorrijden het risico op dramatisch prestatieverlies of zelfs bandenfalen met zich meebrengt.
Berra legt uit: “Op basis van het laatste referentiekader kunnen we concluderen dat er in grote mate sprake is van graining, vooral op de mediums en de softs. Dat zorgt ervoor dat de banden sneller slijten.”
Data-analyse voor optimale prestaties
Pirelli verzamelt en analyseert voortdurend enorme hoeveelheden data om de prestaties van de banden te optimaliseren. Deze informatie is cruciaal voor het geven van accurate adviezen aan teams en het sturen van toekomstige ontwikkelingen.
Tijdens elk GP-weekend worden duizenden datapunten verzameld over factoren zoals bandentemperatuur, slijtage en grip. Deze gegevens worden in real-time geanalyseerd om teams te voorzien van up-to-date informatie over de bandenprestaties.
Bandencompound | Graining-niveau | Verwachte levensduur |
---|---|---|
Soft (C5) | Hoog | Kort |
Medium (C4) | Gemiddeld | Gemiddeld |
Hard (C3) | Laag | Lang |
De verzamelde data wordt ook gebruikt voor langetermijnontwikkeling. Door trends en patronen te identificeren kan Pirelli verbeteringen doorvoeren in de samenstelling en constructie van toekomstige banden.
Een belangrijk aspect van de data-analyse is het in kaart brengen van de baanevolutie gedurende een raceweekend. Naarmate er meer rubber op de baan komt, veranderen de gripniveaus, wat invloed heeft op de bandenprestaties.
Aanpassing aan regelgeving en technische eisen
Pirelli moet zich voortdurend aanpassen aan veranderingen in de technische reglementen van de Formule 1. Nieuwe bandenformaten of wijzigingen in de aerodynamische regels hebben directe gevolgen voor de ontwikkeling en productie van banden.
De introductie van 18-inch velgen in 2022 was een grote uitdaging voor Pirelli. Deze verandering vereiste een complete herontwerp van de banden, met gevolgen voor zowel de constructie als de compounds.
Veranderingen in de downforce-niveaus van de auto’s hebben ook grote invloed op de bandenprestaties. Meer downforce leidt tot hogere belastingen en temperaturen, wat Pirelli dwingt om robuustere banden te ontwikkelen.
Pirelli’s advies aan de teams omvat de volgende punten:
- Zorgvuldig monitoren van bandenslijtage tijdens trainingen
- Flexibel blijven in strategie vanwege mogelijke weersveranderingen
- Speciale aandacht voor de harde compound (C3), die competitief kan zijn
Pirelli moet een goede balans vinden tussen het voldoen aan de technische eisen van de sport en het leveren van banden die spannende races mogelijk maken. Te duurzame banden kunnen leiden tot saaie één-stop-races, terwijl te snel degraderende banden de focus te veel op bandenmanagement kunnen leggen.