Lando Norris had hogere verwachtingen van Mercedes tijdens het tijdperk van de grond-effect aerodynamica in de Formule 1. Deze Britse coureur is verbaasd over hun beweringen dat ze het concept begrepen, om vervolgens keer op keer de plank mis te slaan. Mercedes, dat zeven wereldtitels en acht constructeurstitels in acht jaar won, zag hun perfecte record verstoord in 2021 toen Max Verstappen Lewis Hamilton versloeg voor de wereldtitel, net voordat er nieuwe auto’s werden geïntroduceerd.
Mercedes heeft het moeilijk met alles van stuiteren tot downforce en correlatieproblemen sinds de invoering van de nieuwe aerodynamica. Ze wonnen slechts één race in het eerste jaar van het nieuwe tijdperk en dachten dat ze het potentieel van hun zero-pod F1-auto hadden ontsloten, alleen om in 2023 te struikelen. Ze hebben dat concept zo ver geschrapt, de auto zo veel mogelijk aangepast tijdens het seizoen, en vervolgens een geheel nieuwe W15 op de baan gezet dit jaar. Toch blijven de resultaten uit; de Zilveren Pijlen hebben nog geen podiumplek behaald in een Grand Prix, met als enige champagnevieringen die van de Sprint in China, uren nadat Lewis Hamilton’s verklaringen van een “stap voorwaarts” werden tegengesproken door zijn uitval in de Q1-kwalificatie.
Analyse van Mercedes’ huidige situatie en toekomstperspectieven
Dit heeft bij Mercedes voor hoofdbrekens gezorgd over wat er precies aan de hand is, aangezien de W15 niet presteert op de baan zoals de simulatienummers aangeven. Zelfs hun rivalen zijn perplex. “Als je kijkt naar hoe dominant Mercedes in het verleden is geweest, zou je meer van hen hebben verwacht,” vertelde Norris aan de Press Association. “Ik deed dat zeker, vooral hoeveel ze de afgelopen jaren hebben gezegd: ‘Ah, nu hebben we het’, en het lijkt nooit zo te zijn. We hebben dat meegemaakt, waar we een andere wegversperring raken, dus het is lastig. Maar ze waren bijna meer competitief vorig jaar dan nu en dat zou je gewoon niet verwachten van hen. Maar het toont aan hoe ingewikkeld deze sport kan zijn.”
Technische updates en aanpassingen aan de Mercedes W15
Voormalig F1-coureur Ralf Schumacher noemde het een “bittere pil” voor het team uit Brackley. “Het is zeker niet genoeg, de eisen zijn anders, maar de vraag is waar de reis naartoe gaat,” zei hij. “Updates kunnen weer komen en hopelijk verandert er iets. Het is een bittere pil, vooral als je ziet dat de klantenteams voor je rijden, dat is niet zo prettig.” Mercedes zal een upgrade voor de W15 brengen naar de volgende race in Miami. Volgens technisch directeur James Allison: “De uitdaging die we in de komende races onder ogen zien, is om zowel de afstelling van de auto als ook de onderdelen die we naar de auto brengen te verplaatsen zodat de balans verbetert. We hebben upgrade pakketten die naar de auto komen, maar ook componenten die we hopen zullen helpen de onderliggende balansproblemen die ons moeilijkheden veroorzaken, te corrigeren.”
Mercedes staat vierde in het constructeurskampioenschap, met 52 punten ten opzichte van McLaren’s 96 en slechts 12 punten voorsprong op Aston Martin. De situatie is precair en de tijd dringt voor het team om hun formule te herzien en terug te keren naar de topprestaties die eens zo typerend voor hen waren.