Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoeveel brandstof verbruikt een Formule 1 auto?
Overig

Hoeveel brandstof verbruikt een Formule 1 auto?

287
Hoeveel brandstof verbruikt een Formule 1 auto?
Foto: F1 Fever

Een Formule 1-auto slurpt gemiddeld 45 liter brandstof per 100 kilometer tijdens een race. Ter vergelijking: een gewone personenauto gebruikt zo’n 6 liter per 100 kilometer.

Voor een volledige Grand Prix van ongeveer 305 kilometer hebben F1-auto’s tussen de 120 en 150 liter brandstof nodig. Dit forse verbruik komt door de extreme prestaties van deze snelheidsduivels, die met gemak snelheden van 340 kilometer per uur halen en dankzij geavanceerde aerodynamica door bochten vliegen alsof de wetten van de natuurkunde niet bestaan.

  • De brandstoftank is eigenlijk een flexibele zak
  • Maximale inhoud: 110 liter
  • Gewicht volle tank: ongeveer 80 kg
  • Dichtheid F1-brandstof: ±730 gram/liter

Het brandstofverbruik van een Formule 1-auto is niets minder dan fascinerend. Teams, engineers, en fans buigen zich vaak over de vraag hoeveel brandstof deze krachtpatsers verbruiken. En ja, het is een hele slok meer dan wat we gewend zijn met onze eigen auto’s.

Volgens Red Bull Racing verbruikt een Formule 1-auto gemiddeld 45 liter per 100 kilometer. Dat is bijna acht keer meer dan jouw auto die misschien 6 liter per 100 kilometer verbruikt. Klinkt als veel, toch? Maar ja, dat krijg je als je met een motor rijdt die is afgesteld op het hoogste niveau van prestaties.

“Als een straatauto 6 liter per 100 kilometer verbruikt, verbruikt een Formule 1-auto volgens de officiële website van Red Bull voor diezelfde afstand 45 liter,” aldus een rapport van GPFans.

Voor een volledige Grand Prix, meestal zo’n 305 kilometer lang, slurpen deze auto’s tussen de 120 en 150 liter weg. Dat komt neer op ongeveer 2,4 liter per ronde, afhankelijk van het circuit en hoe de coureur rijdt.

Het verbruik kan natuurlijk verschillen. Een bochtig circuit met veel remmen en accelereren? Verwacht een hogere tankrekening. Een circuit met lange rechte stukken? Dat is iets beter voor de brandstof.

TeamBrandstofpartner
MercedesPetronas
FerrariShell
Red BullExxonMobil (Esso)
AlphaTauriExxonMobil (Esso)

Interessant is dat het totale brandstofverbruik van alle Formule 1-auto’s gedurende een heel seizoen vergelijkbaar is met wat één Boeing-vliegtuig opslurpt tijdens een enkele trans-Atlantische vlucht. Het zet dat “enorme” brandstofverbruik van F1 toch weer in perspectief.

De brandstof achter de kracht

Denk niet dat de brandstof die in een F1-auto gaat hetzelfde is als wat jij tankt bij je lokale pomp. Nee, deze brandstof is op maat gemaakt voor de meest krachtige motoren.

Vooruitblik en voorspellingen voor de 2024 Grand Prix van Azerbeidzjan
Foto: Formula Today

De FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) stelt strenge eisen aan de samenstelling van F1-brandstof. Zo moet 99,5% van de brandstof uit koolwaterstoffen bestaan, met slechts 0,5% ruimte voor additieven. Het lijkt op Euro 95, maar geloof me, deze versie is veel krachtiger en zuiverder.

Vergelijking brandstofverbruikVerbruik per 100 km
Formule 1-auto45 liter
Gemiddelde personenauto6 liter

Sinds 2022 rijdt de Formule 1 op E10-brandstof, een mix met 10% bio-ethanol in plaats van de 5% die eerder werd gebruikt. Bio-ethanol, een hernieuwbare energiebron gemaakt van maïs en andere gewassen, zorgt voor een duurzamer karakter van de sport.

“De omschakeling van E5 naar E10 lijkt een kleine verandering, maar volgens Mercedes was het ‘de grootste verandering sinds 2014’.”

Deze overgang naar E10 heeft invloed op de prestaties van de auto’s, en teams moesten hun motoren opnieuw afstellen om het maximale uit deze brandstof te halen.

Maar het geeft ook aan hoe Formule 1 voortdurend innoveert en duurzaamheid serieus neemt.

Grappig genoeg zouden F1-auto’s technisch gezien kunnen rijden op de benzine die jij dagelijks in je auto tankt. Ze zouden dan alleen ongeveer 0,9 seconde per ronde langzamer zijn. Niet ideaal voor een sport waar elke milliseconde telt, toch?

Brandstofmanagement

Brandstofbeheer is een essentieel onderdeel van de strategie in de Formule 1. Elk team moet een goede balans vinden tussen prestaties en efficiëntie, en dat binnen de strikte limieten die de FIA heeft opgelegd.

Er mag maximaal 110 liter brandstof per race worden verbruikt. Dit betekent dat teams slim met hun voorraad moeten omgaan, zodat ze niet stilvallen voor de eindstreep. Coureurs moeten soms hun rijstijl aanpassen om brandstof te sparen, vooral in de laatste paar rondes van de race.

Een volle tank F1-brandstof weegt ongeveer 80 kilogram. En dat gewicht telt, vooral in de beginfase van een race wanneer de auto nog volgetankt is. Hoe minder brandstof, hoe lichter de auto, en hoe sneller hij kan gaan.

Tijdens de race gebruiken teams allerlei slimme technologieën om het brandstofverbruik te monitoren en bij te sturen. Het doel is om te voorkomen dat de auto zonder brandstof komt te zitten, maar ook om te zorgen dat er na de race nog minstens 1 liter in de tank zit voor inspecties.

AspectWaarde
Gemiddeld verbruik45 liter per 100 km
Brandstof per Grand Prix120-150 liter
Maximale tankinhoud110 liter
Gewicht brandstof730 gram per liter
Bio-ethanol percentage10% (E10)

De Formule 1 zet flinke stappen op het gebied van brandstofefficiëntie. Ook al lijkt het verbruik van een F1-auto torenhoog, er is een duidelijke trend naar zuinigere en duurzamere motoren.

  • Sinds de introductie van hybride power units in 2014 is de sport radicaal veranderd.
  • Het gebruik van energie-terugwinningssystemen (ERS) heeft de efficiëntie flink verbeterd.
  • De overstap naar E10-brandstof in 2022 vermindert de CO2-uitstoot met ongeveer 60% vergeleken met pure benzine.
  • Teams werken nauw samen met brandstofpartners om steeds efficiëntere brandstoffen te ontwikkelen.
  • Er wordt geëxperimenteerd met volledig synthetische brandstoffen voor toekomstig gebruik.

De innovaties in de Formule 1 hebben vaak invloed op wat wij dagelijks in onze auto’s zien. Veel van de technologieën die in de Formule 1 worden ontwikkeld, vinden later hun weg naar de consumentenmarkt.

Formule 1 blijft zich inzetten voor duurzaamheid. De volgende grote stap is de introductie van 100% duurzame brandstoffen. Dit zal een nieuwe uitdaging zijn voor de teams, maar ook een kans om te laten zien dat hoge prestaties en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan.

Gerelateerd nieuws

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...