Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De werking van hydraulische systemen in een Formule 1 auto
Overig

De werking van hydraulische systemen in een Formule 1 auto

188
De werking van hydraulische systemen in een Formule 1 auto

In moderne Formule 1-auto’s zijn hydraulische systemen onmisbaar. Ze gebruiken vloeistofdruk om kracht over te brengen en zijn essentieel voor allerlei functies.

Denk aan de stuurbekrachtiging, het bedienen van de versnellingsbak en het Drag Reduction System. Dankzij hydraulica presteren deze auto’s snel, nauwkeurig en betrouwbaar, zelfs onder de meest extreme omstandigheden.

Het stuur van een F1-auto is een technisch hoogstandje. Hydraulische bekrachtiging zorgt voor een perfecte balans tussen gevoel en ondersteuning. Zo kunnen coureurs met ongekende precisie sturen, zelfs als ze met hoge snelheid door bochten gaan en te maken hebben met enorme G-krachten.

Anders dan in veel straatauto’s, waar elektronische stuursystemen de norm zijn, geven hydraulische systemen in F1 een directer gevoel. Dit is cruciaal, want coureurs moeten elke subtiele verandering in grip en gedrag van de auto kunnen voelen om optimaal te presteren.

AspectFormule 1Formule E
Remschijfdikte voor32 mm24 mm
Remschijfdikte achter28 mm20 mm
Remblokdikte voor22 mm18 mm
Remblokdikte achter17 mm16 mm
Aantal ventilatiegatenMax. 1.480Voor: ~70, Achter: ~90
Minimaal gewicht (incl. coureur)733 kg900 kg

Het mooie van het hydraulische stuursysteem is dat het zich aanpast. Bij lage snelheden, zoals in scherpe bochten, biedt het meer ondersteuning.

Bij hoge snelheden neemt die ondersteuning af, zodat de coureur meer feedback krijgt. Hierdoor kunnen ze de voorwielen positioneren met een precisie van minder dan een graad. Dat is essentieel om de ideale lijn te volgen en maximale grip in bochten te behouden.

Supersnel schakelen dankzij hydraulica

De versnellingsbak in een F1-auto is een staaltje van toptechnologie. Hydraulische systemen spelen hier een sleutelrol om ultrasnel en nauwkeurig te kunnen schakelen.

Coureurs kunnen in een oogwenk van versnelling wisselen—vaak in minder dan 50 milliseconden. Dat is sneller dan een knippering met je ogen! Deze snelheid is essentieel om het momentum te behouden en het maximale uit de auto te halen op het circuit.

Visa Cash App RB
Foto: Steffen Prößdorf

Hoe werkt het? Moderne F1-versnellingsbakken gebruiken een sequentieel schakelsysteem. Hydraulische actuatoren selecteren de versnellingen in een vooraf bepaalde volgorde. De coureur bedient dit via schakelpeddels achter het stuur, maar het hydraulische systeem doet het zware werk.

De systemen staan onder enorme druk, vaak meer dan 300 bar, om de krachten tijdens het schakelen aan te kunnen.

AspectWaarde
Schakeltijd< 50 ms
Hydraulische druk> 300 bar
Aantal versnellingen8 vooruit, 1 achteruit
Levensduur versnellingsbak4 races (verplicht)

DRS: Snelheid aan het stuur

DRS is misschien wel een van de meest zichtbare toepassingen van hydraulica in de F1. Dit systeem verstelt de achtervleugel om de luchtweerstand te verminderen, waardoor de auto op rechte stukken sneller kan gaan—vaak 10 tot 12 km/u extra. Dit is cruciaal voor inhaalacties.

Wanneer de coureur DRS activeert, zorgt het hydraulische systeem ervoor dat het bovenste deel van de achtervleugel binnen milliseconden opent. Het systeem is zo ontworpen dat het de vleugel direct kan sluiten wanneer de coureur remt, zodat de volledige downforce beschikbaar is voor de bocht.

De precisie is opmerkelijk; de vleugel opent tot een specifieke hoek, meestal rond de 50 graden, met een nauwkeurigheid van minder dan een graad.

Een engineer zei hierover: “Het DRS-systeem is een perfect voorbeeld van hoe hydraulica bijdraagt aan prestaties en veiligheid in de F1. De snelheid en precisie waarmee we de achtervleugel kunnen bedienen, zijn cruciaal voor inhaalmogelijkheden zonder de stabiliteit van de auto in gevaar te brengen.”

Hydraulische ophanging: racen op de limiet

De ophanging van een F1-auto is pure magie, waarbij hydraulica centraal staat. Hydraulische dempers en actieve ophangingssystemen stellen teams in staat om de rijhoogte en balans van de auto nauwkeurig te controleren. Dit is cruciaal om onder verschillende omstandigheden optimaal te presteren.

Hydraulische dempers kunnen zich razendsnel aanpassen aan veranderende wegomstandigheden. Ze controleren de beweging van de auto met een precisie die mechanische systemen niet kunnen evenaren. Dit leidt tot betere grip, meer stabiliteit in bochten en een efficiëntere overbrenging van vermogen naar het asfalt.

Haas F1 Team
Foto: Steffen Prößdorf

Een van de meest geavanceerde toepassingen is het gebruik van interconnected suspension systems. Deze systemen verbinden de wielen hydraulisch met elkaar om de rolbeweging van de auto te controleren en de aerodynamica te optimaliseren.

Door de druk in de hydraulische circuits te variëren, kunnen teams de rijhoogte aanpassen aan verschillende delen van het circuit. Dit is essentieel om de aerodynamische efficiëntie te maximaliseren.

Voordelen van hydraulische ophangingssystemen:

  • Razendsnelle aanpassing aan wegomstandigheden
  • Nauwkeurige controle over rijhoogte en balans
  • Verbeterde aerodynamische prestaties
  • Optimalisatie van grip en stabiliteit in bochten
  • Efficiëntere vermogensoverdracht naar het wegdek

Uitdagingen en onderhoud: de keerzijde van de medaille

Het onderhouden van hydraulische systemen in F1-auto’s is een vak apart. Teams staan voor grote uitdagingen om deze systemen in topconditie te houden. Een van de grootste zorgen is het voorkomen en opsporen van lekkages. Zelfs de kleinste lekkage kan catastrofale gevolgen hebben. Daarom gebruiken teams geavanceerde sensoren om de druk en het vloeistofniveau continu te monitoren.

De extreme temperaturen vormen een andere uitdaging. Hydraulische vloeistoffen moeten bestand zijn tegen temperaturen van onder nul tot boven de 100°C. Teams besteden veel aandacht aan het ontwikkelen en selecteren van speciale vloeistoffen die onder deze omstandigheden optimaal presteren.

Slijtage is ook een constant aandachtspunt. De hoge druk en frequente belasting kunnen leiden tot vermoeiing van onderdelen. Regelmatige inspecties en preventief onderhoud zijn daarom essentieel.

“Het onderhouden van hydraulische systemen in een F1-auto is als het verzorgen van de bloedsomloop van een topsporter. Elke component moet perfect functioneren onder extreme omstandigheden. Een klein probleem kan het verschil zijn tussen winst en verlies.”

Daarnaast moeten teams rekening houden met het gewicht van de hydraulische systemen. Ze streven ernaar om deze zo licht mogelijk te maken zonder in te leveren op betrouwbaarheid. Dit vraagt om voortdurende innovatie in materialen en ontwerp.

Sergio Perez
Foto: Steffen Prößdorf

En laten we de strikte regels van de FIA niet vergeten. Teams moeten ervoor zorgen dat hun hydraulische systemen voldoen aan alle technische voorschriften, wat soms tot compromissen leidt in ontwerp of prestaties.

De kracht van vloeistofdruk

Hydraulische systemen in F1 zijn gebaseerd op het principe van vloeistofdruk om kracht over te brengen. Ze maken gebruik van de incompressibiliteit van vloeistoffen om energie efficiënt door de auto te transporteren. Speciale hydraulische vloeistoffen zijn bestand tegen extreme temperaturen en druk.

Het hele systeem draait om de wet van Pascal, die stelt dat druk in een gesloten systeem overal gelijk is. Hierdoor kunnen kleine inputs leiden tot grote krachten—ideaal voor een compacte en lichtgewicht F1-auto.

De systemen werken onder enorme druk, vaak tot wel 300 bar of meer. Dit is nodig om de snelle en krachtige acties uit te voeren die in de top van de autosport vereist zijn. Ze zijn zo ontworpen dat ze betrouwbaar blijven onder de extreme G-krachten en temperaturen tijdens een race.

Een groot voordeel is het vermogen om kracht nauwkeurig te doseren. Dit is cruciaal voor de fijne besturing en de precieze afstelling van verschillende onderdelen tijdens de race.

Gerelateerd nieuws

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...