Na de openingsreeks van pan-continentaal vliegen, keerde het Formule 1-circus terug naar zijn Europese hart en landde in Imola. Charles Leclerc betoverde de tifosi met een schone vrijdagtraining, waarin hij beide sessies aanvoerde en een indrukwekkende dag voor Ferrari voltooide. De Monegask domineerde een door rode vlaggen onderbroken FP1 met een tijd van 1:16.990, een tiende sneller dan Mercedes’ George Russell in de eerste van de twee middagsessies. Leclerc bereikte een piek met een 1:15.906 in FP2, waarmee Ferrari een competitieve cadans leek te vinden vanaf het begin van het weekend.
Ferrari’s upgrades en prestaties
Ferrari had zijn hoop gevestigd op een groot nieuw upgradepakket voor Imola, met onder andere nieuwe zij-inlaten, veranderingen aan de voor- en achtervleugels, de motorkap, en de vloer en diffuser. Jock Clear onthulde dat deze upgrades gericht waren op het verbeteren van de prestaties in langzamere bochten, terwijl de kracht in hogere snelheden behouden bleef. Imola’s bochtprofielen neigen naar het langzame-middenspectrum, wat het een perfecte locatie maakt om te bepalen of de updates werkten.
McLaren’s snelheid en problemen
Lando Norris had mogelijk zijn McLaren naar de top van de ranglijsten kunnen sturen in FP2, als hij niet een wiel in de grindbak had gedoopt bij de uitgang van Rivazza. De Brit had over het algemeen meer snelheid op de rechte stukken vergeleken met Leclerc’s Ferrari. Hoewel Norris’ misstap snel werd omgedraaid door het team, blijft het een vraag of McLaren’s snelheid voldoende zal zijn om Ferrari uit te dagen in de sessies die er echt toe doen.
Red Bull’s uitdagingen en balansproblemen
Max Verstappen’s avonturen in de grindbak benadrukten de moeilijkheden die Red Bull ondervond op de eerste dag in Imola. De RB20 leek moeite te hebben met het inzetten van de zachte band, waarbij Verstappen meldde dat de voorbanden plotseling veel grip kregen, wat bijna tot spins leidde. De langere runs op medium banden lieten zien dat de algemene snelheid van Perez iets sneller was dan die van Verstappen, maar Red Bull worstelde nog steeds om een goede set-up te vinden. Simulatorrijders in Milton Keynes zullen zich inzetten om een oplossing te vinden voor de laatste training op zaterdag.
Dit zijn enkele van de belangrijkste inzichten en gebeurtenissen van de vrijdagtraining voor de F1 Imola Grand Prix 2024. De prestaties van de teams en coureurs zullen cruciaal zijn voor de verdere sessies van het weekend.