Aston Martin heeft officieel een verzoek ingediend om de straf die Fernando Alonso kreeg tijdens de Sprint race in China te herzien. Dit incident vond plaats tijdens de korte race op zaterdag, waarbij Alonso en Carlos Sainz van Ferrari meerdere keren met elkaar in botsing kwamen. Het meest cruciale moment was toen Alonso probeerde Sainz voorbij te gaan aan de binnenkant van bocht 9. Tijdens deze manoeuvre duwde de Aston Martin-coureur hen beiden wijder, waardoor Sergio Perez van Red Bull hen kon passeren. Dit leidde tot een lekke band voor Alonso, waardoor hij de race moest staken, terwijl ook de Ferrari van Sainz beschadigd raakte.
De gevolgen van het incident
Na het incident kreeg Alonso een tijdstraf van 10 seconden en drie strafpunten op zijn superlicentie, ondanks dat hij de finishvlag niet haalde. Deze strafpunten brengen zijn totaal op zes binnen een maand, wat riskant is omdat een F1-coureur automatisch wordt geschorst zodra hij 12 strafpunten verzamelt binnen een periode van 12 maanden. Aston Martin is echter niet overtuigd van de juistheid van deze straf en heeft een herziening aangevraagd. De hoorzitting hiervoor zal plaatsvinden op 3 mei in Miami. Tijdens deze hoorzitting zal worden bepaald of er een “significant en relevant nieuw element” aanwezig is dat ten tijde van de oorspronkelijke beslissing niet beschikbaar was voor het team dat om de herziening vraagt.
Alonso’s reactie en dreigement
In de nasleep van zijn straf heeft Alonso gedreigd de volgende Sprint race in Miami te boycotten. Hij uitte zijn frustratie over het niet waard zijn om te concurreren onder dergelijke omstandigheden, gezien de strafpunten die worden toegekend en het feit dat de banden die gebruikt worden in de Grand Prix niet beschikbaar zijn voor de Sprint races. Dit brengt hem in een precaire positie, waarbij hij moet overwegen of het de moeite waard is om deel te nemen, gezien de mogelijke risico’s en het geringe voordeel dat hij daaruit kan halen.