Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Meest opvallende laatste rondes in een Formule 1 race
Overig

Meest opvallende laatste rondes in een Formule 1 race

146
Meest opvallende laatste rondes in een Formule 1 race
Foto: Nathanael Majoros

De Formule 1 heeft door de jaren heen talloze spannende laatste rondes gekend, maar weinig kunnen tippen aan de dramatische ontknoping van het wereldkampioenschap in Abu Dhabi in 2021. Max Verstappen en Lewis Hamilton vochten een intens duel uit dat pas in de allerlaatste ronde werd beslist.

Na een controversiële beslissing van de wedstrijdleiding om de safety car naar binnen te halen, kreeg Verstappen de kans om Hamilton in te halen en zijn eerste wereldtitel te pakken. Deze race laat perfect zien hoe een laatste ronde het verloop van een heel seizoen kan bepalen.

De spanning was om te snijden toen Verstappen in de laatste ronde zijn kans greep. Met verse banden wist hij Hamilton, die op versleten rubber reed, te passeren en als eerste over de finish te komen.

“We durfden hier niet van te dromen!” riep Helmut Marko, adviseur van Red Bull Racing, na afloop van de race.

Dit moment zal voor altijd in de geschiedenisboeken van de Formule 1 staan als een van de meest controversiële en spannende finishes ooit.

Dramatische inhaalacties in de laatste ronde

De Formule 1 heeft een rijke historie van adembenemende inhaalacties in de laatste ronde. Een van de meest memorabele momenten vond plaats tijdens de Grand Prix van Canada in 2011.

Jenson Button, die eerder in de race was teruggevallen na een incident met zijn teamgenoot Lewis Hamilton, wist in de allerlaatste ronde Sebastian Vettel te passeren voor de overwinning. Deze race staat niet alleen bekend om de spectaculaire finish, maar ook omdat het de langste Grand Prix in de Formule 1 was.

“Dit is niet de manier waarop ik de overwinning wil behalen, maar de regels zijn de regels,” zei Lewis Hamilton na zijn omstreden zege in Canada 2019.

Button’s prestatie was des te indrukwekkender omdat hij zich vanaf de achterkant van het veld een weg naar voren had moeten vechten.

De overwinning van Button laat zien dat in de Formule 1 een race nooit voorbij is tot de laatste meter is afgelegd. Zelfs als een coureur de hele race aan de leiding heeft gereden, kan een foutje in de laatste ronde alles veranderen.

Lewis Hamilton
Foto: Aldas

Een ander voorbeeld van een dramatische laatste ronde vond plaats tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2008. Lewis Hamilton passeerde Timo Glock in de laatste bocht van de laatste ronde om zijn eerste wereldtitel veilig te stellen.

Spannende momenten om het kampioenschap

Het duel tussen Verstappen en Hamilton in Abu Dhabi 2021 is misschien wel het meest iconische voorbeeld van een kampioenschap dat in de laatste ronde werd beslist. De twee coureurs gingen de race in met een gelijk aantal punten, wat de spanning tot een kookpunt bracht. De race kende verschillende wendingen.

Hamilton leek lange tijd op weg naar de overwinning, maar een late safety car gooide roet in het eten. Verstappen maakte gebruik van de situatie door nieuwe banden te halen, terwijl Hamilton op oude banden moest doorrijden.

“Lang geleden dat ik me zo voelde!” zei Verstappen na afloop, doelend op de intense emoties die hij ervaarde tijdens die laatste ronde.

De controverse rond de beslissingen van de wedstrijdleiding leidde tot verhitte discussies. Velen vonden dat de regels niet correct waren toegepast, wat de overwinning van Verstappen in twijfel trok.

CoureurPositie voor laatste rondeEindpositieBandenstrategie
Hamilton12Oude harde banden
Verstappen21Nieuwe zachte banden

Technische problemen in de laatste ronde

Technische problemen in de laatste ronde kunnen een zekere overwinning in rook doen opgaan. Hoewel er in deze tekst geen specifieke voorbeelden worden genoemd van technische problemen in de laatste ronde, is het een bekend fenomeen.

Coureurs kunnen de hele race foutloos hebben gereden, maar een plotselinge motorstoring of een lekke band in de laatste ronde kan alsnog roet in het eten gooien. Dit soort dramatische wendingen maken de sport zo onvoorspelbaar en spannend voor fans.

JaarGrand PrixCoureurProbleemResultaat
2008HongarijeFelipe MassaMotorstoringUitgevallen
2019BahreinCharles LeclercVermogensverlies3e plaats
2021AzerbeidzjanMax VerstappenKlapbandUitgevallen

Het is niet ongebruikelijk dat teams tot het uiterste gaan om hun auto’s zo licht mogelijk te maken, wat soms kan leiden tot betrouwbaarheidsproblemen.

Segio Perez
Foto: Formula Action

Een kleine technische storing kan het verschil betekenen tussen glorie en teleurstelling. Voor coureurs is het cruciaal om tot de laatste meter geconcentreerd te blijven. Een moment van onoplettendheid of een kleine fout in de afstelling van de auto kan fatale gevolgen hebben als het net in de laatste ronde gebeurt.

Strategische bandenwissels in de laatste ronde

Strategische beslissingen spelen een cruciale rol in de Formule 1, en soms kunnen late bandenwissels het verschil maken tussen winst en verlies. Hoewel er in de gegeven informatie geen specifieke voorbeelden worden genoemd van strategische bandenwissels in de laatste ronde, illustreert de situatie in Abu Dhabi 2021 wel het belang van bandenmanagement.

Verstappen’s beslissing om tijdens de safety car-periode nieuwe banden te halen, gaf hem een significant voordeel in de laatste ronde. Hamilton, die op oudere banden reed, kon weinig doen om zich te verdedigen tegen de aanval van Verstappen.

JaarGrand PrixCoureurIncidentGevolg
2022Emilia-RomagnaCharles LeclercSpin in Variante AltaViel terug naar P9
2018FrankrijkSebastian VettelVan de baan in laatste rondeVerloor punten in titelstrijd
2021ItaliëLando NorrisSpin in laatste rondeVerloor podiumplaats

Deze situatie laat zien hoe belangrijk het is voor teams om flexibel te zijn in hun strategie en snel te kunnen reageren op veranderende omstandigheden. Een goed getimede pitstop kan het verschil betekenen tussen een podiumplaats en een teleurstellend resultaat.

Emilia-Romagna circuit
Foto: Formula News Today

Teambazen en strategen moeten constant de situatie op de baan evalueren en beslissen of een late bandenwissel de moeite waard is. Het risico van positieverlies moet worden afgewogen tegen de potentiële voordelen van verse banden in de slotfase van de race.

Controversiële beslissingen

De Formule 1 heeft door de jaren heen verschillende controversiële beslissingen van de wedstrijdleiding gezien die de uitkomst van races hebben beïnvloed. De situatie in Abu Dhabi 2021 is hier een prime voorbeeld van.

De beslissing om de safety car in de laatste ronde naar binnen te halen en slechts een beperkt aantal auto’s toe te staan zich te ontdubbelen, leidde tot verhitte discussies.

Velen vonden dat de regels niet correct waren toegepast, wat de legitimiteit van Verstappen’s overwinning in twijfel trok.

“Het is een grap!” riep Hamilton uit, refererend aan de straf die Verstappen kreeg voor een ander incident.

Deze controverses laten zien hoe complex de taak van de wedstrijdleiding kan zijn. Beslissingen moeten vaak in een fractie van een seconde worden genomen, met potentieel verstrekkende gevolgen voor het kampioenschap.

De FIA, de bestuursorganisatie van de Formule 1, heeft naar aanleiding van de gebeurtenissen in Abu Dhabi verschillende wijzigingen doorgevoerd in de procedures rond safety car-situaties.

Gerelateerd nieuws

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...