Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe lang mag een Formule 1 race duren met rode vlag?
Overig

Hoe lang mag een Formule 1 race duren met rode vlag?

665
Hoe lang mag een Formule 1 race duren met rode vlag?
Foto: Joe Barbosa

Een Formule 1-race mag maximaal drie uur duren, inclusief onderbrekingen door rode vlaggen. De rode vlag wordt gezwaaid bij ernstige ongevallen, extreme weersomstandigheden of andere gevaarlijke situaties op het circuit. Zodra de rode vlag wordt getoond, stopt de raceklok en worden de auto’s naar de pitstraat gedirigeerd.

De effectieve racetijd is beperkt tot twee uur, exclusief onderbrekingen. Dit betekent dat een Grand Prix in totaal drie uur kan duren, waarvan maximaal twee uur daadwerkelijk geracet wordt.

Deze regels zijn ingesteld om de veiligheid te waarborgen en te voorkomen dat races te lang duren voor toeschouwers en televisiekijkers.

Toepassing van de rode vlag

Deze vlag wordt ingezet wanneer de omstandigheden op het circuit zodanig gevaarlijk zijn dat het onverantwoord is om de race voort te zetten. Er zijn verschillende scenario’s waarin de wedstrijdleiding besluit om de rode vlag te tonen.

Een van de meest voorkomende redenen voor het gebruik van de rode vlag is een ernstig ongeval. Wanneer er een zware crash plaatsvindt waarbij de veiligheid van de coureurs, marshals of toeschouwers in het geding is, wordt de race onmiddellijk stilgelegd. Dit geeft de hulpdiensten de ruimte om veilig hun werk te doen zonder dat er auto’s op hoge snelheid langs rijden.

ferrari
Foto: Formula Today

Extreme weersomstandigheden vormen een andere belangrijke reden voor het tonen van de rode vlag. Bij hevige regenval, onweer of andere gevaarlijke weersituaties kan de wedstrijdleiding besluiten om de race te onderbreken. Dit gebeurt wanneer de omstandigheden zo slecht zijn dat het risico op aquaplaning of verminderd zicht te groot wordt.

Naast ongevallen en weer kunnen ook andere onvoorziene omstandigheden leiden tot een rode vlag. Denk hierbij aan schade aan het circuit, problemen met de baanbeveiliging of zelfs incidenten waarbij toeschouwers betrokken zijn. In al deze gevallen staat de veiligheid voorop en wordt er niet geaarzeld om de race stil te leggen.

Het stilzetten van de raceklok bij een rode vlag situatie

Wanneer de rode vlag wordt gezwaaid in een Formule 1-race, heeft dit directe gevolgen voor de tijdsregistratie. De officiële raceklok, die normaal gesproken de duur van de Grand Prix bijhoudt, wordt onmiddellijk stilgezet. Dit zorgt ervoor dat de effectieve racetijd niet wordt beïnvloed door onderbrekingen.

Het stoppen van de klok heeft verschillende implicaties voor het verloop van de race. Ten eerste zorgt het ervoor dat de twee uur durende limiet voor de daadwerkelijke racetijd intact blijft. Zonder deze regel zouden langdurige onderbrekingen kunnen leiden tot een situatie waarin coureurs nauwelijks tijd overhouden om te racen na een herstart.

“De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd,” aldus een verklaring van de FIA.

Daarnaast biedt het stilzetten van de klok de teams de mogelijkheid om aan hun auto’s te werken zonder dat dit ten koste gaat van de racetijd. Tijdens een rode vlag situatie mogen de monteurs bepaalde reparaties en aanpassingen uitvoeren, wat cruciaal kan zijn voor het verdere verloop van de race.

Hierbij wordt rekening gehouden met factoren zoals de weersomstandigheden, de staat van het circuit en de beschikbare daglichturen.

Tijdslimieten en uitzonderingen

De standaardregel is dat een Grand Prix binnen drie uur na de oorspronkelijke starttijd moet worden afgerond, inclusief eventuele onderbrekingen door rode vlaggen. Binnen deze drie uur mag er maximaal twee uur daadwerkelijk geracet worden.

De tijdslimieten zorgen ervoor dat races niet eindeloos doorlopen, wat belangrijk is voor zowel de veiligheid van de coureurs als de planning van televisie-uitzendingen. Bovendien helpen ze bij het behouden van de spanning en intensiteit die kenmerkend zijn voor de Formule 1.

“Flexibiliteit en uithoudingsvermogen zijn cruciaal in Formule 1, vooral wanneer races langer duren dan verwacht,” merkte een ervaren teammanager op.

Bij extreme weersomstandigheden of onvoorziene gebeurtenissen kan de wedstrijdleiding besluiten om de race te verkorten of zelfs voortijdig te beëindigen. Dit gebeurt altijd met het oog op de veiligheid van alle betrokkenen.

Een voorbeeld van hoe deze regels in de praktijk werken, is te zien in de statistieken van het Formule 1-seizoen 2023. Uit de gegevens blijkt dat bijna alle races binnen de twee uur durende limiet werden afgerond. Alleen in Australië, Singapore en Nederland duurde de race langer dan twee uur, wat aantoont hoe zeldzaam het is dat de maximale tijdslimiet wordt bereikt.

Grand PrixRaceduur
Australië> 2 uur
Singapore> 2 uur
Nederland> 2 uur
Overige races< 2 uur

Deze statistieken onderstrepen het belang van efficiënt racen en het vermogen van de Formule 1 om races binnen de gestelde tijdslimieten af te ronden, zelfs onder uitdagende omstandigheden.

De procedure en gevolgen van een rode vlag

Wanneer een rode vlag wordt getoond tijdens een Formule 1-race, treedt er een specifieke procedure in werking die nauwkeurig moet worden gevolgd door alle betrokkenen.

Allereerst wordt de rode vlag gezwaaid door baancommissarissen op alle posten rond het circuit. Tegelijkertijd ontvangen de coureurs een waarschuwingssignaal in hun cockpit via het GPS-systeem. Dit signaal, dat sinds 2007 wordt gebruikt, zorgt ervoor dat coureurs onmiddellijk op de hoogte zijn van de situatie, zelfs als ze de fysieke vlaggen nog niet hebben gezien.

max verstappen

Bij het zien van de rode vlag zijn coureurs verplicht om hun snelheid aanzienlijk te verminderen en in een rustig tempo door te rijden naar de pitstraat of een door officials aangegeven plaats. Inhalen is strikt verboden tijdens deze fase.

Zodra alle auto’s veilig gestopt zijn, begint de wedstrijdleiding met het beoordelen van de situatie die tot de rode vlag heeft geleid. Dit kan variëren van het opruimen van brokstukken na een ongeval tot het wachten op verbetering van de weersomstandigheden.

Tijdens deze periode mogen teams aan de auto’s werken, wat een onverwachte kans biedt om reparaties uit te voeren of strategische aanpassingen te maken. De beslissing over hoe de race wordt hervat, ligt bij de wedstrijdleiding. Er zijn verschillende opties:

  • Een herstart achter de safety car
  • Een herstart vanaf de startgrid
  • Het definitief staken van de race

Als de race niet kan worden hervat, worden de resultaten genomen zoals die één ronde voor de schorsing waren. Tot en met 2021 gold de regel dat als minder dan 75% van de race-afstand was voltooid, de helft van het aantal punten werd uitgereikt, mits er twee of meer ronden waren gereden.

Vanaf 2022 is de puntentoekenning na een schorsing aangepast om fairere resultaten te garanderen.

Percentage voltooide racePunten toegekend
Minder dan 2 rondenGeen punten
Meer dan 2 ronden, minder dan 25%6, 4, 3, 2, 1
25% tot 50%13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1
50% tot 75%19, 14, 12, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1
Meer dan 75%Volledige punten

Gerelateerd nieuws

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...