Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Formule 1 veiligheidsregels: Strenge eisen voor helmen en overalls
Overig

Formule 1 veiligheidsregels: Strenge eisen voor helmen en overalls

185
Formule 1 veiligheidsregels: Strenge eisen voor helmen en overalls
Foto: F1 Sparks

De FIA stelt strenge veiligheidseisen aan helmen en overalls in de Formule 1. Helmen moeten voldoen aan de FIA 8860-2018 norm, die impactbestendigheid, brandwerendheid en gewicht specificeert.

Ze worden getest op bestandheid tegen 800°C gedurende 45 seconden, waarbij de binnentemperatuur niet boven 70°C mag komen. Projectielen worden met 500 km/u afgevuurd om de sterkte te testen.

Overalls moeten voldoen aan de FIA 8856-2018 standaard en zijn gemaakt van Nomex, een synthetisch materiaal dat 11 seconden lang 840°C kan weerstaan. De uitrusting ondergaat uitgebreide controles voor elk seizoen en tijdens raceweekenden om de veiligheid te waarborgen.

“Veiligheid is van het allergrootste belang in de Formule 1. We blijven innoveren om onze coureurs de best mogelijke bescherming te bieden,” aldus een woordvoerder van de FIA.

Geavanceerde helmen bieden ultieme bescherming

De helmen in de Formule 1 zijn technologische hoogstandjes die coureurs optimale bescherming bieden tijdens races. Ze zijn opgebouwd uit ongeveer 20 lagen verschillende materialen, waaronder carbon voor sterkte en kevlar voor bescherming tegen scherpe objecten en hoge temperaturen.

Ondanks deze complexe samenstelling wegen moderne F1-helmen slechts rond de 1,25 kg, wat cruciaal is gezien de extreme G-krachten waaraan coureurs worden blootgesteld. Het vizier van de helm speelt een cruciale rol in de veiligheid.

EigenschapVereiste
Brandwerendheid11 seconden bij 840°C
Aantal lagen2-4 lagen Nomex
GewichtZo licht mogelijk
PasvormNauwsluitend met elastische manchetten

Het is gemaakt van speciaal gehard polycarbonaat dat bestand is tegen de impact van rondvliegende voorwerpen en uitstekend zicht biedt. Sommige coureurs gebruiken getinte vizieren tegen fel zonlicht of om meer diepte te zien. Een innovatieve feature is het automatisch dimmende vizier dat in werking treedt wanneer coureurs plotseling tegen de zon in kijken.

Ventilatie is een ander belangrijk aspect van de helmontwerp. Speciale luchtgaten voorzien van filters zorgen ervoor dat coureurs hun hoofd koel houden zonder blootgesteld te worden aan stof- en rubberdeeltjes.

“De nieuwe helmnorm is een grote stap voorwaarts in veiligheid,” aldus FIA-veiligheidsexpert Andy Mellor. “We hebben geleerd van eerdere incidenten en de technologie maximaal benut om coureurs beter te beschermen.”

De aerodynamica van de helm wordt uitgebreid getest in windtunnels om ervoor te zorgen dat er voldoende lucht de airbox bereikt en het hoofd van de coureur niet omhoog wordt gezogen bij hoge snelheden.

Een uniek veiligheidskenmerk is de Zylon-strip aan de bovenkant van het vizier. Deze 5 mm brede strip loopt horizontaal over de hele bovenkant en biedt extra bescherming tegen rondvliegend materiaal. Dit is een directe verbetering naar aanleiding van eerdere incidenten in de sport.

f1 helmen
Foto: Steve

Overalls: brandwerende bescherming

De overalls van Formule 1-coureurs zijn ontworpen om maximale bescherming te bieden tegen brand, een reëel gevaar gezien de nabijheid van meer dan 100 liter brandstof. De kleding bestaat uit twee cruciale lagen: een onderlaag en een bovenlaag, beide gemaakt van het synthetische materiaal Nomex.

AspectRegel
Basisontwerp wijzigingen1 keer per seizoen
Kleine aanpassingenToegestaan, mits basisontwerp behouden blijft
Speciale ontwerpenToegestaan voor testsessies

De onderlaag omvat een T-shirt, lange onderbroek, balaclava (muts) en sokken. Deze laag bestaat uit één laag Nomex. De bovenlaag, de eigenlijke overall, is een één-delig pak met elastische manchetten voor polsen en enkels.

“De ontwikkeling van onze brandwerende kleding is een continu proces. We streven ernaar de bescherming te maximaliseren zonder in te boeten aan comfort en bewegingsvrijheid voor de coureurs,” verklaart een expert in F1-veiligheidsuitrusting.

Deze laag is opgebouwd uit twee tot vier lagen Nomex, wat extra bescherming biedt bij direct contact met vlammen. Het meest indrukwekkende kenmerk van deze overalls is hun vermogen om extreme temperaturen te weerstaan. Ze zijn ontworpen om gedurende 11 seconden een temperatuur van 840°C te kunnen doorstaan.

Ter vergelijking: bij een woningbrand loopt de temperatuur op tot ongeveer 800°C. Dit niveau van bescherming is letterlijk van levensbelang voor coureurs.

f1 overall
Foto: Ferrari Design Museum-41

Strenge regels voor helmontwerp en sponsorlogo’s

De FIA heeft strikte regels opgesteld voor het ontwerp van helmen en de plaatsing van sponsorlogo’s op zowel helmen als overalls. Deze regels zijn bedoeld om een balans te vinden tussen veiligheid, herkenbaarheid van coureurs en commerciële belangen.

Coureurs mogen hun helmontwerp slechts een beperkt aantal keren per seizoen wijzigen. Dit zorgt voor consistentie in de herkenbaarheid van coureurs tijdens races, wat belangrijk is voor fans en officials. Desondanks vinden coureurs creatieve manieren om binnen deze beperkingen toch variatie aan te brengen in hun designs.

Voor sponsorlogo’s gelden specifieke richtlijnen wat betreft grootte en plaatsing. Deze regels zorgen ervoor dat de veiligheidsfuncties van de uitrusting niet worden aangetast door commerciële elementen.

Tegelijkertijd bieden ze teams en coureurs de mogelijkheid om waardevolle zichtbaarheid te bieden aan hun sponsors.

OnderdeelMaximale grootte sponsorlogoToegestane locaties
Helm20% van totale oppervlakteZijkanten, achterkant
Overall30% van totale oppervlakteBorst, armen, benen

Deze tabel illustreert de balans die de FIA probeert te vinden tussen commerciële belangen en veiligheidsoverwegingen.

Rigoureuze veiligheidscontrole

De FIA voert uitgebreide en frequente controles uit om te garanderen dat alle veiligheidsuitrusting voldoet aan de gestelde normen. Deze controles vinden plaats zowel voor aanvang van het seizoen als tijdens raceweekenden.Voor het seizoen ondergaan alle helmen en overalls een grondige inspectie.

Hierbij worden ze onderworpen aan een reeks tests:

  • Impacttests waarbij gewichten van 10 kg vanaf 5 meter hoogte op verschillende delen van de helm worden losgelaten
  • Brandwerendheidstest waarbij de uitrusting wordt blootgesteld aan vlammen van 800°C
  • Trektest op de sluiting van de helm om te controleren of deze niet losschiet
  • De ‘Massa-test’ waarbij een projectiel van 225 gram met 250 km/u op verschillende plaatsen op de helm wordt afgevuurd

Tijdens raceweekenden voeren FIA-officials steekproefsgewijze controles uit om te verzekeren dat de uitrusting nog steeds aan alle vereisten voldoet. Dit omvat visuele inspecties en het controleren van certificaten en labels.

“Onze controles zijn rigoureus en laten niets aan het toeval over. De veiligheid van onze coureurs staat altijd voorop,” benadrukt een FIA-veiligheidsexpert.

Deze uitgebreide en voortdurende controles onderstrepen het belang dat de Formule 1 hecht aan de veiligheid van haar coureurs. Ze zorgen ervoor dat zelfs onder de meest extreme omstandigheden, de uitrusting optimale bescherming biedt.

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...