Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig FIA scherpt regels aan in 2025: helmen Formule 1 nu verplicht met ABP-standaard

FIA scherpt regels aan in 2025: helmen Formule 1 nu verplicht met ABP-standaard

790
FIA scherpt regels aan in 2025: helmen Formule 1 nu verplicht met ABP-standaard

In 2025 moet een Formule 1-helm bestand zijn tegen een projectiel dat met 500 kilometer per uur wordt afgevuurd. En dat is geen toekomstmuziek — het is keiharde realiteit. De Formule 1 scherpt haar veiligheidsregels opnieuw aan, met de coureur als absolute prioriteit.

Formule 1 veiligheidsregels: strenge eisen voor helmen en overalls zijn al jaren toonaangevend binnen de motorsport. Maar in 2025 en 2026 gaat het nóg een stap verder.

Nieuwe standaarden maken helmen veiliger dan ooit en overalls bestand tegen extreme hitte. Wat zit daar precies achter? En hoe ziet die uitrusting er écht uit?

Als je denkt dat een F1-overall gewoon een pak is met een sponsorlogo, dan zit je er flink naast. Deze pakken zijn letterlijk levensreddend — en dat begint bij het materiaal.

De overalls van coureurs moeten voldoen aan de FIA 8856-2018 standaard. Ze worden gemaakt van Nomex, een synthetisch vezelmateriaal dat tot wel 840°C aankan. En niet voor even, maar minstens 11 seconden, terwijl die temperatuur voor een mens in een normaal pak al binnen een fractie fataal zou zijn.

Ook de details zijn cruciaal. Denk aan brandwerende ritsen, stiksels, en zelfs schouderbanden. De uitrusting bestaat niet alleen uit het opvallende pak dat je op tv ziet, maar ook uit een onderlaag van Nomex: T-shirt, lange onderbroek, balaclava en sokken.

Die dubbele laag maakt het verschil bij een crash waarbij brand uitbreekt.

“De overalls van Formule 1-coureurs zijn ontworpen om maximale bescherming te bieden tegen brand, een reëel gevaar gezien de nabijheid van meer dan 100 liter brandstof.”

De Formule 1-helm: geavanceerde bescherming voor het hoofd

Vanaf 2025 moeten alle Formule 1-helmen voldoen aan de nieuwe FIA 8859-2024 ABP standaard. ABP staat voor Advanced Ballistic Protection — en die naam zegt genoeg. Deze helmen worden getest op impact, penetratie én compatibiliteit met het verplichte HANS-systeem.

Lees ook:  'Geen transparantie, geen vertrouwen': FIA krijgt felle kritiek na geruchten over Mercedes-overtreding
Carlos Sainz Alexander Albon Williams

Hoe extreem die tests zijn? De helm moet een projectiel aankunnen dat met 500 km/u wordt afgevuurd. Daarnaast wordt hij verhit tot 800°C gedurende 45 seconden, waarbij de binnentemperatuur onder de 70°C moet blijven. Zelfs onder die omstandigheden moet de helm functioneel blijven.

De nieuwste helmen bieden:

  • 14% betere energieabsorptie
  • 5% hogere weerstand tegen impact
  • Een maximale g-kracht tot 300G

De huidige norm — FIA 8860-2018 en de ABP-variant — blijft leidend voor F1, F2, F3 en Formula E. Deze helmen zijn voorzien van extra versteviging en hebben kleinere oogopeningen om risico’s te beperken.

“In 2025, the FIA will introduce the 8859-2024 ABP (Advanced Ballistic Protection) standard, offering even greater protection for open-wheel and open-top racing.”

De bescherming stopt niet bij helm en overall. Zelfs handschoenen, schoenen en veters moeten voldoen aan de strengste normen.

De handschoenen zijn gemaakt van twee lagen Nomex, met suède in de handpalm voor grip. De schoenen hebben een rubberen zool zodat coureurs nog steeds precies aanvoelen wat er onder hun voeten gebeurt. Tegelijk moeten ze hitte en vuur doorstaan, net als de rest van de uitrusting.

Elke coureur kan zijn pak qua kleuren, logo’s en naam aanpassen — zolang de veiligheid maar niet in het geding komt. Personaliseerbaar, maar nooit ten koste van bescherming.

“Ook de rits en zelfs het stiksel van de overall moeten tegen vuur bestand zijn. Om ook de handen en voeten te beschermen draagt een coureur lange handschoenen, gemaakt van twee lagen Nomex, met in de handpalmen stukken suède voor extra grip.”

Levensduur, innovatie en strengere controle vanaf 2025

De FIA stelt niet alleen eisen aan het ontwerp, maar ook aan de houdbaarheid. Sinds 2018 mogen overalls maximaal 10 jaar na productiedatum worden gebruikt. Zo blijven ze betrouwbaar, ook na tientallen races en wasbeurten.

Lees ook:  Norris lacht om Red Bull na FIA-straf: 'ze kregen een boete voor tape die ik niet eens gebruikte'

Innovatie speelt ook een steeds grotere rol. Zo zijn er tegenwoordig ultra-lichte AIR+ DP overalls met geprinte details, die het pak lichter maken zónder in te leveren op veiligheid. Dat is geen overbodige luxe: elke gram telt in de Formule 1.

“Veiligheid is van het allergrootste belang in de Formule 1. We blijven innoveren om onze coureurs de best mogelijke bescherming te bieden.” – woordvoerder FIA

De FIA voert strikte controles uit, ook bij teams met eigen fabrikanten. En de lat ligt hoog, zeker vanaf 2025. Cijfers en feiten op een rij:

AspectWaarde / Eis
Temperatuur bestendigheid840°C (overall), 800°C (helm)
Brandwerendheid overallMinstens 11 seconden
Brandwerendheid helm45 seconden
Maximale binnentemperatuur helm70°C
Impacttest helmProjectiel met 500 km/u
Energieabsorptie helm+14% (vanaf 2025)
Maximale g-kracht helm300G
Levensduur overall10 jaar vanaf productiedatum

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...