Adrian Newey, de legendarische ontwerper die al 18 van de 19 jaar van het bestaan van Red Bull Racing bij het team in Milton Keynes was, heeft besloten het team te verlaten. Newey, die een reputatie opbouwde bij Williams en McLaren voordat hij in 2006 naar Red Bull verhuisde, is samen met Christian Horner een van de pijlers van het team. Deze aankondiging komt op een moment van extreme onzekerheid binnen het team. De onderzoeken naar Horner aan het begin van het seizoen hebben de sfeer binnen het team op scherp gezet, en Newey’s vertrek kan de situatie verder destabiliseren.
Hoewel er weinig informatie vanuit Milton Keynes naar buiten is gekomen, hebben velen, waaronder Jos Verstappen en Ralf Schumacher, hun mening niet onder stoelen of banken gestoken. Zij eisen zelfs het vertrek van Horner, omdat zij geloven dat zijn leiderschap het team ten tijde van hun dominantie zou kunnen doen instorten.
De toekomst van Red Bull na Newey’s vertrek
Newey’s vertrek roept meer vragen op dan het antwoorden geeft. In zijn afscheidsverklaring bedankte hij Horner en beschreef hem als “een vriend van onze respectievelijke families”, maar critici zoals Schumacher negeren dergelijke sentimenten, suggererend dat dit het begin van het einde kan zijn voor een van de meest succesvolle F1-teams van de 21e eeuw. Newey heeft elk denkbaar eerbetoon in zijn carrière ontvangen, maar hij heeft altijd één uitdaging vermeden – Ferrari. Hoewel hij heeft aangegeven Red Bull te verlaten in het eerste kwartaal van 2025, is er niets gezegd over wat hierna komt.
Als hij zou kiezen voor pensioen, zou dat zeker vermeld zijn. Het feit dat hij niet langer met het F1-technische team zal werken, suggereert dat Red Bull geen nieuwe geheimen met een potentiële rivaal wil delen. Er wordt gespeculeerd dat Fred Vasseur van Ferrari iets opbouwt dat lijkt op een F1-super groep, en Italiaanse media meldden dat hij Newey in Londen heeft ontmoet een dag voor zijn grote aankondiging.
De impact op Horner, Verstappen en Red Bull
Wat betekent dit voor Horner, Verstappen en Red Bull? Franse ingenieur Pierre Wache, die in 2013 bij Red Bull kwam, is voorbereid als de opvolger van Newey, maar 2025 zal zijn eerste echte test zijn voordat de ingrijpende regelgeving van 2026 van kracht wordt. Zoals vele rijken die hen voorgingen, zou de ondergang van Red Bull waarschijnlijk van binnenuit komen, gezien hun extreme dominantie over de grid. Het team dat Horner sinds 2005 heeft opgebouwd, heeft nu misschien wel zijn belangrijkste component verloren. Coureurs komen en gaan, maar ontwerpers zoals Newey zijn zeldzamer en waardevoller. Dit roept ook vragen op over de toekomst van Max Verstappen.
Tot nu toe leken geruchten over een overstap naar Mercedes onrealistisch, aangezien de Nederlander alleen geïnteresseerd is in winnen, maar nu zal hij zich afvragen of Red Bull hem nog steeds de beste kans op overwinning kan bieden. Dit is een vraag die voor het eerst gesteld wordt sinds 2022. Meer dan ooit is het cruciaal voor Red Bull om Verstappen vast te houden, aangezien ze zich geen verlies van twee waardevolle activa kort na elkaar kunnen veroorloven. Om dit te bewerkstelligen, moeten ze hem bewijzen dat ze in 2026 opnieuw de koplopers kunnen zijn, maar dit is een taak met veel variabelen voor Red Bull zoals het er nu voor staat.