Yuki Tsunoda begint in 2025 aan zijn vijfde seizoen in de Formule 1, opnieuw bij Racing Bulls. Sinds zijn debuut in 2021 heeft hij geen promotie gekregen naar het hoofdteam van Red Bull. Dit terwijl hij ervaring heeft opgebouwd binnen hetzelfde team en consistent zijn snelheid heeft laten zien.
Met de komst van Isack Hadjar wordt Tsunoda de meest ervaren coureur binnen Racing Bulls. Hadjar vervangt Liam Lawson, die wél de overstap naar Red Bull maakt.
Lawson wist in zes races een competitief niveau te tonen en werd daarom boven Tsunoda verkozen. Dit roept de vraag op waarom Red Bull niet voor de Japanse coureur koos, ondanks zijn vier seizoenen aan ervaring.
“Misschien hadden ze hem de kans moeten geven. Ik zeg niet dat hij het verdiende, want je verdient niets, dat zeg ik altijd. Maar het zou een betere gok zijn geweest. Zet hem een jaar in die auto en kijk hoe hij presteert. Als hij niet goed genoeg is, laat hem dan gaan.” – Guenther Steiner
Voormalig Haas-teambaas Guenther Steiner stelt dat het een logischer keuze was geweest om Tsunoda voor één jaar in de Red Bull-auto te zetten. Hiermee had het team kunnen beoordelen of hij het niveau aankon, in plaats van hem nog een seizoen bij Racing Bulls te laten rijden zonder zicht op verdere ontwikkeling.
Waarom Tsunoda geen promotie kreeg naar Red Bull
Red Bull heeft een traditie van het doorstromen van jonge talenten, maar in het geval van Tsunoda werd ervoor gekozen om Lawson te promoveren. De reden hiervoor ligt in de groeipotentie. Lawson heeft minder ervaring in de Formule 1, waardoor Red Bull meer ruimte ziet voor verdere ontwikkeling.
Steiner plaatst echter kanttekeningen bij deze redenering. Hij stelt dat Tsunoda’s huidige team niet de middelen heeft om hem verder te laten groeien. Volgens hem had Red Bull beter kunnen beoordelen of Tsunoda het niveau van de top aankon door hem een seizoen in de auto van het hoofdteam te zetten.
“Hij zit nu nog een jaar bij Racing Bulls en dat is ook niet motiverend voor hem.” – Guenther Steiner
Steiner vraagt zich af wat het doel is van een vijfde seizoen bij een team dat bedoeld is voor talentontwikkeling. Hij suggereert dat Tsunoda simpelweg wordt vastgehouden totdat een jonger talent zijn plek inneemt.
“Het is zijn vijfde jaar in het juniorenteam, toch? Is het een juniorenteam, of wat is het?” – Guenther Steiner
Een belangrijk aspect in Tsunoda’s loopbaan is de invloed van Honda. De Japanse fabrikant heeft zijn pad naar de Formule 1 mede mogelijk gemaakt. Honda leverde tot 2021 powerunits aan Red Bull en Racing Bulls en bleef daarna technisch samenwerken.
Toch staat er een grote verandering op komst. Vanaf 2026 stopt Honda met Red Bull en schakelt het over naar Aston Martin. Dit heeft directe gevolgen voor Tsunoda, aangezien zijn grootste steun binnen de Red Bull-structuur verdwijnt.
“Hij krijgt niet de kans om die stap te maken. Waarom zou je hem dan houden?” – Guenther Steiner
Voor 2025 heeft Red Bull hem aangesteld als officiële reservecoureur voor het hoofdteam. Dit is dezelfde rol die Liam Lawson vorig jaar vervulde. Ondanks dat dit op papier een kans lijkt, plaatst Steiner vraagtekens bij zijn toekomst binnen de Red Bull-organisatie.
Wat betekent dit voor Tsunoda’s toekomst?
Tsunoda bevindt zich in een positie waarin hij vast lijkt te zitten bij Racing Bulls. Zonder promotie naar Red Bull blijft hij in een team dat niet in staat is om hem op een hoger niveau te laten presteren.
Dit roept de vraag op of Red Bull nog toekomst in hem ziet, of dat hij slechts wordt aangehouden totdat een ander talent doorstroomt.
Met Honda’s overstap naar Aston Martin in 2026 ligt het voor de hand dat Tsunoda op termijn ook naar dat team vertrekt. Aangezien Honda hem vanaf het begin ondersteunde, is het niet ondenkbaar dat Aston Martin hem als optie ziet voor hun toekomstplannen.
Voor nu blijft Tsunoda echter nog een seizoen bij Racing Bulls, zonder zicht op een kans bij Red Bull. Guenther Steiner blijft kritisch op die keuze en stelt dat Red Bull beter had kunnen beoordelen of hij het niveau aankon door hem ten minste één seizoen de kans te geven in het hoofdteam.