Red Bull’s technische team heeft in 2024 te maken gehad met significante uitdagingen in de ontwikkeling van hun auto. Een van de belangrijkste problemen was een correlatiekwestie, waarbij gegevens uit de windtunnel, simulator en computermodellen niet overeenkwamen met de prestaties op de baan
Dit leidde tot een gebrek aan vertrouwen in hun ontwikkelingshulpmiddelen, zoals Pierre Wache, technisch directeur van Red Bull, benadrukt:
“Wanneer je een correlatieprobleem hebt, ben je een beetje verloren. Je kunt je tools niet meer vertrouwen, en dat brengt twijfels over alles wat je doet.” – Pierre Wache
Deze discrepanties kwamen vooral aan het licht na de GP van Miami in mei, toen McLaren een grote update introduceerde. Vanaf dat moment begonnen Red Bull’s balansproblemen de prestaties van de auto negatief te beïnvloeden.
Het team ontdekte pas tijdens experimenten bij de Italiaanse Grand Prix in september wat de oorzaak was en introduceerde upgrades in Austin die voor meer stabiliteit zorgden.
Volgens Wache wordt het steeds moeilijker om significante prestatieverbeteringen te vinden binnen de huidige reglementen. Teams zoeken naar minimale verbeteringen, zoals enkele punten meer downforce in de vloer of carrosserie. Dit verhoogt de druk op de nauwkeurigheid van fabrieksmetingen, aangezien zelfs kleine afwijkingen grote gevolgen kunnen hebben.
“Je zoekt naar kleine dingen. Op het aero-vlak – en hetzelfde geldt voor de ophanging – kijk je naar twee of drie downforce-punten. Dit kan het gedrag van de hele auto beïnvloeden.” – Pierre Wache
Deze situatie verklaart waarom sommige updates van Red Bull in 2024 niet het gewenste resultaat opleverden. In plaats van meer downforce te genereren, brachten ze onverwachte bijwerkingen met zich mee die de balans van de auto verstoorden.
Oudere windtunnel en uitdagingen in precisie
Een belangrijke factor in Red Bull’s problemen is het gebruik van een oudere windtunnel, die pas in 2026 wordt vervangen. Hoewel alle teams met schaalmodellen werken in de windtunnel, benadrukt Wache dat dit onvermijdelijk beperkingen oplegt.
Het testen van bepaalde fysische eigenschappen is simpelweg niet mogelijk in CFD (computational fluid dynamics) of met windtunnelmodellen. Hierdoor blijven er altijd onzekerheden bestaan.
“Het verschil dat je probeert te vinden is klein, en daarbij heb je een correlatieprobleem omdat je sommige fysica niet kunt reproduceren.” – Pierre Wache
Red Bull is niet het enige team dat hiermee worstelt. Ferrari, Aston Martin en Racing Bulls hebben in 2024 vergelijkbare uitdagingen ervaren met upgrades die niet de verwachte voordelen opleverden.
McLaren wist echter consistent succesvolle verbeteringen te introduceren, wat hen in staat stelde om een sterke comeback te maken.
Voor Wache is een gezonde dosis scepsis cruciaal in het ontwikkelingsproces. Het afgelopen jaar bood Red Bull waardevolle lessen doordat het team werd gedwongen om dieper te graven naar oplossingen en gegevens grondig te analyseren. Dit benadrukt het belang van het blijven twijfelen aan testresultaten en processen.
“Een team kan alleen goed zijn als je twijfelt en nooit zeker van jezelf bent. Als je zeker bent van jezelf, weet je dat je faalt.” – Pierre Wache
Hoewel Red Bull in 2024 niet de snelste auto had, beschouwt Wache deze tegenslagen als een investering voor de toekomst. Problemen dwingen teams om hun processen te verfijnen en beter voorbereid te zijn op toekomstige uitdagingen.
Correlatieproblemen binnen de reglementen
De huidige cyclus van reglementen, die in 2025 afloopt, heeft geleid tot een situatie waarin de marges voor verbetering steeds kleiner worden. Dit verhoogt de afhankelijkheid van nauwkeurige ontwikkelingshulpmiddelen. Wanneer deze niet volledig betrouwbaar blijken, wordt het des te lastiger om extra prestaties te vinden. Zoals Wache aangeeft, is het gevaarlijk om blindelings op systemen te vertrouwen.
“Het is gevaarlijk om het systeem blindelings te vertrouwen. Je moet alles in perspectief plaatsen en zorgen dat je niet exact hetzelfde reproduceert op de baan als wat je test.” – Pierre Wache
De uitdagingen van Red Bull laten zien hoe belangrijk het is om flexibel te blijven en alternatieve methoden te gebruiken om problemen te identificeren en op te lossen. Ondanks de beperkingen van hun oudere windtunnel en het ontbreken van een 100% correlatie, blijft het team zoeken naar manieren om hun prestaties te optimaliseren.
McLaren’s succesvolle upgrades in 2024 benadrukken de uitdagingen waar Red Bull mee te maken had. Waar Red Bull worstelde met balansproblemen, slaagde McLaren erin om consistent verbeteringen te introduceren die direct effect hadden op de prestaties van Lando Norris en Oscar Piastri.
Wache erkent McLaren’s prestaties, maar wijst ook op hun eerdere tekortkomingen.
“In 2022 en de eerste helft van 2023 waren ze nergens. McLaren produceerde pas sinds Miami een goede auto. Waarom ze eerder geen prestaties vonden, weet ik niet.” – Pierre Wache