McLaren Racing, opgericht in 1966 door Bruce McLaren, is een van de meest succesvolle teams in de Formule 1. Het team heeft acht constructeurskampioenschappen op zijn naam staan, met maar liefst 186 overwinningen, 161 pole positions en 169 snelste ronden.
In 2023 eindigde McLaren als vierde in het constructeurskampioenschap, met coureurs Lando Norris en Oscar Piastri die samen negen podiumplaatsen behaalden.
“De marges in onze sport zijn zo klein. In Australië scheidde minder dan één seconde tien posities in de kwalificatie. Je hebt het over minder dan één of twee procent van een rondetijd die je scheidt van je concurrentie. Dus je moet naar data kijken en vertrouwen op telemetrie-analyses om dat voordeel te vinden.”
McLaren staat bekend om zijn innovatieve aanpak en het gebruik van geavanceerde technologie, waarbij ze tijdens een raceweekend maar liefst 200 miljoen datapunten verzamelen. Ed Green, hoofd commerciële technologie bij McLaren Racing, legt uit hoe cruciaal data-analyse is:
De rijke geschiedenis van McLaren
De geschiedenis van McLaren in de Formule 1 is een verhaal van glorie en innovatie. Bruce McLaren richtte het team op in 1963, en het maakte zijn debuut in de Formule 1 in 1966. Sindsdien is McLaren uitgegroeid tot een van de meest iconische en succesvolle teams in de sport.
In de afgelopen vijftig jaar heeft het team talloze overwinningen, pole positions en podiumplaatsen behaald, en hun acht constructeurskampioenschappen getuigen van consistente prestaties en technologische vooruitgang.
Bij McLaren hebben enkele van de grootste namen in de autosport gereden, waaronder Emerson Fittipaldi, Ayrton Senna, Mika Häkkinen en Lewis Hamilton. Deze legendarische coureurs hebben niet alleen overwinningen behaald, maar ook bijgedragen aan de ontwikkeling en het prestige van het team.
Een van de meest memorabele periodes voor McLaren was het tijdperk van de rode en witte MP4-auto’s, gesponsord door Marlboro, dat van 1974 tot 1996 op de McLaren-auto’s prijkte en symbool stond voor succes en innovatie.
McLaren heeft enkele van de meest innovatieve auto’s in de geschiedenis van de Formule 1 geproduceerd. Van de revolutionaire MP4/1 uit 1981, de eerste Formule 1-auto met een volledig carbonfiber chassis, tot de dominante MP4/4 uit 1988, waarmee Ayrton Senna en Alain Prost 15 van de 16 races wonnen.
McLaren’s recente prestaties en toekomstvisie
De afgelopen jaren heeft McLaren een indrukwekkende comeback gemaakt in de Formule 1. Na een teleurstellend negende plaats in het constructeurskampioenschap in 2015 heeft het team zich herpakt.
Het seizoen 2019 markeerde een keerpunt, waarbij een vernieuwde line-up met Carlos Sainz en rookie Lando Norris het team naar een sterke vierde plaats leidde, hun beste resultaat sinds 2012.
Jaar | Constructeurskampioenschap positie | Beste resultaat |
---|---|---|
2023 | 4e | Meerdere podiums |
2022 | 5e | 3e plaats (Imola) |
2021 | 4e | 1e plaats (Monza) |
2020 | 3e | 3e plaats (Oostenrijk) |
2019 | 4e | 3e plaats (Brazilië) |
In 2020 scoorde McLaren hun eerste overwinning sinds 2012, met een indrukwekkende één-twee finish voor Daniel Ricciardo en Lando Norris in de Grand Prix van Italië op Monza. Dit markeerde een terugkeer naar de top van de sport.
“We produceren nu meer content in-house, waarbij we zoveel mogelijk content rond de race vastleggen terwijl we telemetrie en data van de auto’s verzamelen. Tijdens een raceweekend verzamelen we terabytes aan data van de twee racewagens, en we leggen bijna 1,5 terabyte aan content per raceweekend vast via onze videografen en sociale kanalen.”
In 2023 bleef McLaren succesvol, ondanks een langzame start. Lando Norris en nieuwkomer Oscar Piastri behaalden samen negen podiumplaatsen, wat resulteerde in een vierde plaats in het constructeurskampioenschap. Ed Green benadrukt hoe technologie en data-analyse hierbij cruciaal zijn:
De rol van technologie en data
McLaren’s succes is nauw verbonden met hun vermogen om technologie en data-analyse te benutten. Tijdens een raceweekend verzamelen ze maar liefst 200 miljoen datapunten, wat het belang van technologie in de moderne Formule 1 benadrukt.
Ed Green speelt een cruciale rol in het beheren van deze enorme hoeveelheid informatie, waarbij hij moet zorgen voor mobiele datacenters op circuits wereldwijd.
“Ongeveer 90% van de ontwikkeling van onze auto gebeurt in een digitaal formaat,” legt Green uit. “Als we het goed krijgen in de virtuele wereld, zetten we het in een echte windtunnel, produceren we echte onderdelen en plaatsen we die op de auto. Hoe beter we die correlatie krijgen, hoe betere resultaten we op de baan kunnen behalen.”
De uitdagingen van data-analyse
Het verzamelen en analyseren van data in de Formule 1 brengt unieke uitdagingen met zich mee. McLaren moet niet alleen omgaan met de enorme hoeveelheid data, maar ook met logistieke en technische uitdagingen bij het opzetten van mobiele datacenters op verschillende locaties. Green beschrijft enkele van deze uitdagingen:
“Ons datacenter heeft wielen, wat de meeste datacenters niet hebben. We hebben ook zorgen over cyberdreigingen. Bandbreedte is niet altijd overvloedig op sommige plaatsen. Soms ben je in een stadscentrum met geweldige connectiviteit, maar andere keren ben je op een groen veld dat 360 dagen per jaar rustig is.”
De veiligheid van de systemen is een andere belangrijke zorg, vooral tijdens races. Met de toenemende resolutie van camera’s en de gevoelige aard van verzamelde data moet het team waakzaam blijven voor beveiligingsrisico’s.
Ondanks deze uitdagingen blijft McLaren innoveren en zoekt het naar manieren om hun data-analyse te verbeteren. Het team maakt gebruik van geavanceerde technologieën zoals machine learning en kunstmatige intelligentie om inzichten te verkrijgen uit de enorme hoeveelheden data die ze verzamelen.
Datapunt | Hoeveelheid |
---|---|
Datapunten per raceweekend | 200 miljoen |
Content verzameld per raceweekend | 1,5 terabyte |
Percentage auto-ontwikkeling in digitaal formaat | 90% |
Deze tabel illustreert de enorme hoeveelheid data die McLaren verwerkt tijdens een typisch Formule 1-weekend en benadrukt het belang van efficiënte data-analyse in hun streven naar succes op de baan.