Het weegbrugsysteem weegt zowel de auto’s als de coureurs om te controleren of ze voldoen aan de minimumgewichtseisen van de FIA. De weegbrug bestaat uit een platform waarop de auto’s rijden en een aparte schaal voor de coureurs.
Het gewicht van Formule 1-auto’s en coureurs heeft een directe invloed op de prestaties. Lichtere auto’s accelereren sneller, bereiken hogere topsnelheden en zijn wendbaarder in bochten.
Om een eerlijk speelveld te garanderen, stelt de FIA strikte regels op voor het minimumgewicht van auto’s en coureurs. De weegbrug wordt gebruikt om oneerlijk voordeel te voorkomen door teams die proberen hun auto’s lichter te maken dan toegestaan.
Overtreding | Sanctie |
---|---|
Negeren weegoproep tijdens kwalificatie | Diskwalificatie |
Negeren weegoproep tijdens vrije training | Gridstraf |
Ondergewicht na sessie | Diskwalificatie uit sessie |
Manipulatie van gewicht tijdens weging | Zware straffen, mogelijk diskwalificatie uit kampioenschap |
Tijdens kwalificaties en races worden auto’s willekeurig geselecteerd voor weging. Als een auto onder het minimumgewicht zit, kan het team gediskwalificeerd worden.
Coureurs worden ook gewogen na elke sessie om te controleren of ze voldoen aan het minimumgewicht van 80 kg, inclusief uitrusting. Dit voorkomt dat kleinere, lichtere coureurs een oneerlijk voordeel hebben. Teams moeten ballast toevoegen aan de auto’s van lichtere coureurs om aan deze eis te voldoen.
Functie en werking van de weegbrug
De weegbrug bestaat uit twee hoofdcomponenten: een groot platform voor het wegen van de auto’s en een aparte schaal voor de coureurs. Het autoplatform is een vlakke, verzonken structuur in de pitlane of parc fermé.
Wanneer een auto voor weging wordt geselecteerd, rijdt deze op het platform. Gevoelige sensoren meten het gewicht tot op de gram nauwkeurig. Dit proces duurt slechts enkele seconden.
Voor coureurs is er een aparte weegschaal. Na een sessie moeten ze zich hier laten wegen, inclusief hun raceuitrusting. Dit totaalgewicht moet minimaal 80 kg zijn om aan de FIA-regels te voldoen.
De weegprocedure wordt strikt gecontroleerd door FIA-officials. Alleen zij mogen de auto’s en apparatuur aanraken tijdens het wegen. Dit voorkomt manipulatie van de resultaten door teams.
Moderne weegbruggen zijn uitgerust met digitale displays die het gewicht direct tonen. De gegevens worden ook elektronisch opgeslagen voor latere analyse door de FIA. Dit zorgt voor transparantie en maakt het mogelijk trends in gewichtsveranderingen te volgen.
Rol van gewichtscontrole
Het minimumgewicht voor auto’s en coureurs is zorgvuldig bepaald door de FIA om een gelijk speelveld te creëren.Voor auto’s geldt in 2024 een minimumgewicht van 798 kg, inclusief coureur.
Dit voorkomt dat teams extreme risico’s nemen met lichtgewicht materialen die de veiligheid in gevaar kunnen brengen. Tegelijkertijd stimuleert het innovatie binnen veilige grenzen.
Het minimumgewicht van 80 kg voor coureurs, inclusief uitrusting, elimineert het voordeel dat kleinere, lichtere coureurs vroeger hadden. Teams moeten nu ballast toevoegen voor lichtere coureurs, wat de competitie eerlijker maakt.
“Gewichtscontrole is fundamenteel voor de integriteit van onze sport. Het garandeert dat alle teams en coureurs onder gelijke voorwaarden concurreren, terwijl de veiligheid gewaarborgd blijft,” aldus FIA-technisch directeur Nikolas Tombazis.
Zelfs kleine afwijkingen kunnen significante prestatieverschillen opleveren. Een algemene vuistregel in de Formule 1 is dat elke 10 kg extra gewicht ongeveer 0,3 seconden per ronde kost.
Preventie van oneerlijk voordeel
Een veelvoorkomende tactiek die de weegbrug voorkomt, is het gebruik van ondergewicht auto’s. Teams zouden kunnen proberen hun auto’s lichter te maken dan toegestaan om snelheidsvoordeel te behalen. De regelmatige en willekeurige wegingen maken dit vrijwel onmogelijk.
De weegbrug voorkomt ook het ongeoorloofd toevoegen of verwijderen van ballast. Sommige teams zouden kunnen proberen ballast strategisch te plaatsen of te verwijderen om de gewichtsverdeling te optimaliseren.
De nauwkeurige metingen maken zulke manipulaties detecteerbaar. Voor coureurs voorkomt de weegbrug extreme gewichtsverliespraktijken. In het verleden probeerden sommige coureurs extreem af te vallen voor een gewichtsvoordeel. Het minimumgewicht van 80 kg maakt dit nu zinloos
Het systeem detecteert ook pogingen om vloeistoffen toe te voegen of te verwijderen tijdens een race om het gewicht te beïnvloeden. Zulke praktijken worden ontmoedigd door de strenge controles na elke sessie.
Oneerlijk voordeel | Hoe de weegbrug dit voorkomt |
---|---|
Ondergewicht auto’s | Regelmatige, willekeurige wegingen |
Manipulatie ballast | Nauwkeurige totaalgewichtmetingen |
Extreem lichte coureurs | Minimumgewicht van 80 kg inclusief uitrusting |
Vloeistofmanipulatie | Controles na elke sessie |
Strikte regelgeving en controles
Artikel 4.1 van het FIA Formule 1 Technisch Reglement specificeert het minimumgewicht van de auto’s. Voor 2024 is dit vastgesteld op 798 kg, inclusief coureur. Dit gewicht moet te allen tijde tijdens een evenement gehandhaafd blijven.
Teams worden via een rood licht bij de pitlane-uitgang geïnformeerd dat hun auto gewogen moet worden. Het negeren van dit signaal resulteert in zware straffen. Tijdens de weegprocedure mogen alleen FIA-officials de auto aanraken.
Ze mogen geen onderdelen toevoegen, verwijderen of vervangen. Overtreding van deze regel kan leiden tot diskwalificatie. Als een auto onder het minimumgewicht blijkt te zijn, krijgt het team de kans om een tweede weging aan te vragen.
“Onze regels rond de weegbrug zijn ontworpen om absolute eerlijkheid te garanderen. We tolereren geen enkele poging om dit systeem te omzeilen,” verklaart FIA-racedirecteur Niels Wittich.
Als het gewicht dan nog steeds niet voldoet, volgen sancties die kunnen variëren van gridstraffen tot diskwalificatie.
Bekende incidenten met de weegbrug
Een van de meest beruchte incidenten vond plaats tijdens de kwalificatie voor de Braziliaanse Grand Prix van 2018. Sebastian Vettel, toen rijdend voor Ferrari, negeerde de instructies bij de weegbrug en reed weg voordat de procedure was afgerond.
Dit resulteerde in een gridstraf van drie plaatsen. In 2019 kreeg Pierre Gasly, toen bij Red Bull Racing, een straf omdat zijn auto te licht werd bevonden na de kwalificatie voor de Azerbeidzjaanse Grand Prix.
Hij moest vanaf de pitlane starten, wat zijn racekansen aanzienlijk verminderde. Een historisch voorbeeld dateert uit 1982, toen Nelson Piquet en Keke Rosberg werden gediskwalificeerd na de Braziliaanse Grand Prix.
Jaar | Coureur | Incident | Gevolg |
---|---|---|---|
2018 | Sebastian Vettel | Negeerde weegbruginstructies | 3 plaatsen gridstraf |
2019 | Pierre Gasly | Auto te licht na kwalificatie | Start vanaf pitlane |
1982 | Nelson Piquet & Keke Rosberg | Auto’s onder minimumgewicht | Diskwalificatie |
Hun auto’s bleken onder het minimumgewicht te zijn door het gebruik van watergekoelde remmen, waarbij het water voor de race werd toegevoegd en tijdens de race verdampte. Teams zijn nu extra voorzichtig om niet in de fout te gaan bij de weegbrug, wetende dat de consequenties significant kunnen zijn.