Tijdens de Grand Prix van Brazilië werd voor Lando Norris pijnlijk duidelijk dat de wereldtitel dit seizoen niet meer haalbaar was. Ondanks een sterke reeks van prestaties in de voorgaande zes races, waarin hij het gat met Max Verstappen in het kampioenschap aanzienlijk verkleinde, kantelde het momentum volledig in Interlagos.
De race begon veelbelovend voor Norris. Hij leidde op indrukwekkende wijze, maar een ongelukkig getimede pitstop en de timing van een rode vlag na een crash van Franco Colapinto werkten in het voordeel van Verstappen.
Terwijl Verstappen nieuwe intermediates monteerde tijdens de rode vlag, stond Norris al met gebruikte banden klaar voor de herstart.
“Het besef dat het buiten mijn bereik lag, was moeilijk te accepteren. Dat gevoel was behoorlijk demoraliserend,” aldus Norris tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Las Vegas.
Verstappen heroverde de leiding, terwijl fouten van Norris hem kostbare posities deden verliezen. Het resultaat: een pijnlijke achterstand van 62 punten in het kampioenschap, waarmee zijn titelaspiraties feitelijk tot een einde kwamen.
Het emotionele gewicht van een nederlaag
Na Brazilië bekende Norris dat het moment hem zwaar viel. Het was niet alleen de sportieve teleurstelling, maar ook de timing die het extra moeilijk maakte.
Zo laat in het seizoen voelen zulke tegenslagen zwaarder aan, omdat de ruimte om te herstellen simpelweg ontbreekt. Hij reflecteerde:
“Voor een week was ik behoorlijk down. Het besef dat je hoop en geloof ineens volledig instort, is zwaar. Maar dat is de realiteit van de sport,” zei Norris.
Hoewel hij zijn lot accepteerde, benadrukte hij dat geluk vaak een doorslaggevende factor is in de Formule 1. Hij verwees naar zijn overwinning in Miami, waar een safety car hem onverwacht hielp, en noemde Brazilië als voorbeeld van hoe geluk ook de andere kant op kan slaan.
Met het kampioenschap in 2024 nu feitelijk beslist in het voordeel van Verstappen, beschreef Norris de strijd als een schaakspel waarin hij zich in een verloren positie bevindt. De uitdaging om Verstappen te verslaan lijkt onoverkomelijk.
“Ik weet niet veel van schaken, maar het voelt als schaakmat,” grapte Norris. “Ik kan vechten, maar op een gegeven moment weet je dat het niet jouw kant op zal gaan.”
Hij gaf aan dat hij drie opeenvolgende races zou moeten winnen terwijl Verstappen uitvalt, een scenario dat uiterst onwaarschijnlijk is. Dit illustreert hoe groot de dominantie van Verstappen is, zelfs buiten zijn eigen team.
Norris over zijn progressie in 2024
Ondanks de tegenslagen kijkt Norris met enige trots terug op zijn persoonlijke prestaties gedurende het seizoen. Hij erkent dat hij aan het begin van het jaar niet het niveau had om consistent te concurreren met Verstappen, maar ziet duidelijke verbeteringen sinds de zomerstop.
“Ik denk dat ik sinds de zomerstop enkele van mijn beste prestaties ooit heb geleverd,” zei Norris. “Ik ben blij met hoe de laatste maanden zijn verlopen, maar ik weet ook dat er nog verbeterpunten zijn.”
Hij benadrukte dat McLaren na jaren eindelijk weer een auto heeft waarmee ze vooraan kunnen meedoen. Dit gaf hem de kans om te testen waar hij staat in vergelijking met de topcoureurs, en hoewel hij tevreden is, erkent hij dat hij nog stappen moet zetten om volledig mee te doen in de titelstrijd.
Hoewel het kampioenschap nu buiten bereik is, blijven er waardevolle lessen over voor Norris en McLaren. De ervaring van racen aan de top, inclusief de emotionele en strategische uitdagingen, geeft inzicht in wat nodig is om in de toekomst een serieuze titelkandidaat te worden.
Dit seizoen biedt een fundament waarop verder gebouwd kan worden. Een overzicht van Norris’ prestaties in de races voorafgaand aan Brazilië:
Race | Eindpositie | Punten voorsprong op Verstappen |
---|---|---|
Japan | 2e | -38 |
Qatar | 3e | -45 |
Mexico | 1e | -35 |
Verenigde Staten | 2e | -41 |
Brazilië Sprint | 1e | -44 |
Het tabel laat zien hoe consistent Norris presteerde en tot het uiterste vocht om de kloof met Verstappen te dichten, maar hoe Brazilië alles veranderde.