De Las Vegas Grand Prix heeft een ongebruikelijk tijdschema dat volledig is afgestemd op de internationale aard van de Formule 1. Om de race toegankelijk te maken voor de grote Europese fanbase, begint de race om 22:00 uur lokale tijd in Las Vegas.
Dit zorgt ervoor dat de wedstrijd in Europa in de vroege ochtend kan worden bekeken, een tijdstip dat gunstig is voor de miljoenen Europese kijkers die F1 trouw volgen.
Deze keuze is opvallend omdat het betekent dat bezoekers in Las Vegas zich moeten voorbereiden op een lange avond vol spanning.
Tijdschema GP van Las Vegas 2024 | Nederlandse tijd |
---|---|
Vrije training 1 | Vrijdag 22 november, 05:30 uur |
Vrije training 2 | Vrijdag 22 november, 09:00 uur |
Vrije training 3 | Zaterdag 23 november, 05:30 uur |
Kwalificatie | Zaterdag 23 november, 09:00 uur |
Race | Zondagnacht 24 november, 07:00 uur |
Het late starttijdstip is niet alleen gekozen vanwege de Europese markt, maar ook om de iconische uitstraling van de Las Vegas Strip volledig te benutten. In het donker komen de neonlichten en de sfeer van de Strip tot leven, wat een uniek visueel spektakel biedt.
Dit maakt de race niet alleen een sportief evenement, maar ook een indrukwekkende show die perfect past bij de extravagante reputatie van Las Vegas.
Voor Amerikaanse fans, met name degenen aan de oostkust, betekent dit schema dat zij diep in de nacht wakker moeten blijven om de race live te volgen. Ondanks de uitdaging benadrukt dit de wereldwijde aantrekkingskracht van de Formule 1 en het streven om een wereldwijd publiek te bedienen, zelfs als dit betekent dat de timing voor lokale fans minder ideaal is.
Het Las Vegas Strip Circuit
Het Las Vegas Strip Circuit is een van de meest opvallende toevoegingen aan de Formule 1-kalender en belooft een mix van snelheid, techniek en spektakel. Met een totale lengte van 6,21 kilometer is het circuit het op één na langste op de huidige F1-kalender, alleen overtroffen door Spa-Francorchamps.
Deze lengte biedt coureurs voldoende ruimte voor snelle secties, technische uitdagingen en een uitzonderlijke kans om in te halen.
Een van de meest opvallende kenmerken van het circuit is de lange rechte lijn over de iconische Las Vegas Strip. Met een lengte van 1,9 kilometer is dit een van de langste rechte stukken in de Formule 1.
Hoewel er discussie bestaat over of het écht het langste rechte stuk in F1 is – sommige beschouwen Baku als een serieuze concurrent – onderscheidt de Vegas Strip zich door zijn indrukwekkende visuele impact en de unieke stedelijke omgeving.
Het circuit heeft een unieke opzet met twee DRS-zones, maar geen DRS-zone op het rechte stuk van start naar finish. Dit onderscheidt Las Vegas van de meeste andere circuits, waaronder Abu Dhabi en Silverstone, die eveneens geen DRS op het rechte eind hebben.
Deze opzet dwingt coureurs om strategisch na te denken over waar ze snelheid kunnen winnen en hoe ze hun rivalen kunnen inhalen.
Historie van Formule 1 in Las Vegas
Hoewel het Las Vegas Strip Circuit een recente toevoeging is, heeft de Formule 1 eerder een race gehouden in de stad. In 1981 en 1982 vond de Caesars Palace Grand Prix plaats op een tijdelijke baan in de parkeerplaats van het beroemde Caesars Palace Hotel en Casino.
Deze races werden gekenmerkt door een gebrek aan spektakel, een saaie lay-out en extreme hitte, wat leidde tot kritiek van zowel coureurs als fans.
De Caesars Palace Grand Prix werd destijds tegen de klok in gereden, wat zwaar was voor de nekspieren van de coureurs, die gewend waren aan de klok mee te rijden. Daarnaast waren de hoge temperaturen in de woestijn een extra fysieke uitdaging.
Ondanks de kritiek was de race in 1981 bepalend voor het kampioenschap, aangezien drie coureurs kans maakten op de titel in de laatste race van het seizoen. De baan werd echter al snel verlaten vanwege het gebrek aan enthousiasme bij zowel fans als teams.
Het contrast tussen de Caesars Palace Grand Prix en de huidige Las Vegas Grand Prix is enorm. Waar de oude race werd gekenmerkt door een gebrek aan allure, straalt de nieuwe race een unieke glamour en ambitie uit die perfect past bij de stad Las Vegas.
Verwachtingen en strijd om kampioenschappen
Tijdens de Las Vegas Grand Prix kunnen we een spannende strijd verwachten in zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap. Max Verstappen heeft een duidelijke voorsprong in het kampioenschap en kan in Las Vegas zijn titel veiligstellen.
Hij hoeft slechts te voorkomen dat Lando Norris hem met meer dan twee punten overtreft. Met zijn dominante seizoen lijkt dit scenario zeer waarschijnlijk.
Bij de constructeurs is de strijd nog veel spannender. Ferrari, McLaren en Red Bull strijden om de toppositie, waarbij slechts 49 punten de teams scheiden. Deze competitie zal waarschijnlijk tot aan de laatste race in Abu Dhabi voortduren, maar Las Vegas biedt een cruciaal moment om punten te verzamelen en de concurrentie achter zich te laten.
Vooral Ferrari lijkt in goede vorm om een grote stap te zetten, afhankelijk van hoe de race zich ontvouwt.
Unieke omstandigheden en uitdagingen
Een ander opvallend aspect van de Las Vegas Grand Prix is de verwachte kou tijdens de race. De huidige voorspellingen wijzen op temperaturen in de buurt van 5°C, wat betekent dat dit een van de koudste races in de geschiedenis van de Formule 1 kan worden.
Kenmerk | Details |
---|---|
Lengte circuit | 6,21 kilometer |
Langste rechte stuk | 1,9 kilometer |
Aantal DRS-zones | 2 |
Starttijd | 22:00 uur (lokale tijd) |
Verwachte temperatuur | Circa 5°C |
Kampioenschapskandidaten | Max Verstappen, Lando Norris |
Strijd constructeurs | Ferrari, McLaren, Red Bull |
Dit is een scherp contrast met de extreem hete omstandigheden tijdens de oude Caesars Palace Grand Prix en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor bandenmanagement en prestaties.
De race is ook de eerste test voor Rui Marques, de nieuwe fulltime racedirecteur van F1. Na het vertrek van Neil Wittich krijgt Marques de verantwoordelijkheid om de race soepel, eerlijk en veilig te laten verlopen.
Met de complexiteit en het prestige van het evenement is dit geen gemakkelijke taak, maar zijn ervaring in Formule 2 en Formule 3 biedt hem een solide basis.